Report in English on the results of the international Master Class by Stadslab on intercultural park design. The case described is a design for for a park in Eastern Ukrainian city of Melitopol. A redevelopment strategy is proposed for its historic Gorky Park (1936). The book also contains essays by intercultural cities expert Phil Wood and introductions by Marc Glaudemans, Beatriz Ramo and Olexandr Butsenko.
DOCUMENT
This paper describes explorations into related technology and research regarding the application of interactive video projection within physical education and the gym of the future. We discuss the application of exergaming in physical education, spatial augmented reality as a technology and participatory design with teachers and children as a design method to develop new concepts. Based on our initial findings we propose directions for further research. Further work includes developing new applications based on the wishes, needs and ideas of physical education teachers and children, incorporating opportunities provided by recent technological developments.
DOCUMENT
Mijn stelling is dat normatieve professionalisering, in ons geval de professionalisering van leraren, een vorm is van levensbeschouwelijke vorming. Dat geldt zowel voor de professionalisering in de initiële opleidingen als voor de voortgaande ontwikkeling als professional in het onderwijs. Ik ga daarbij uit van een brede opvatting van levensbeschouwelijke vorming, waarbij het bij levensbeschouwing in een variant op de definitie van Brümmer, gaat om: ‘het totale complex van normen, idealen en eschatologische verwachtingen in het licht waarvan iemand zijn levenshouding richt en beoordeelt; een complex dat in zekere mate innerlijke consistentie vertoont en dat in zekere mate wordt geïntegreerd door eengrondovertuiging die eraan ten grondslag ligt’ (variant op Brümmer, 1975, 131-132) Bij een levensbeschouwing hoeft het in deze opvatting niet per se en primair te gaan om een gearticuleerde levensvisie, geworteld in een seculiere of religieuze traditie. Dat kan wel, maar hoeft niet en moet al helemaal niet als vanzelfsprekend worden voorondersteld. In het verlengde daarvan gaat het bij vorming dan ook om meer dan socialisatie en enculturatie. Het is de relatie tussen de begrippen Levensbeschouwelijke vorming, en hun relatie tot normatieve professionalisering, waar het in deze rede over gaat. Het verbinden van Levensbeschouwelijke vorming en Normatieve professionalisering, waarbij de laatste een concretisering van de eerste is, ervaar ik als een spannende onderneming en voor het opleiden van leraren staat er daarmee ook veel op het spel. Ik wil in deze openbare les deze verbinding graag nader verkennen.
DOCUMENT