Mensen wie het vanwege langdurige stress niet lukt om aan een oplossing te werken, kunnen baat hebben bij extra ondersteuning die gericht is op het versterken of tijdelijk vervangen van deze cognitieve capaciteiten. Psycho-educatie is zo ’n vorm van ondersteuning. Het doel van psycho-educatie is om mensen bewust te maken van de invloed die stress op hun leven heeft, zodat ze samen met hun coach op zoek kunnen gaan naar manieren om ondanks de stress te werken aan een oplossing. Deze oplossingen kunnen hele simpele strategieën zijn, zoals herinneringen in je telefoon, zodat je je afspraken niet meer vergeet. Het doel van psycho-educatie is niet in eerste instantie het wegnemen van stress bronnen, maar het beter kunnen omgaan met de stress, zodat men in het hier en nu kan werken aan een lange termijn oplossing. In voorliggende implementatiegids is uitgewerkt hoe psycho-educatie bij financiële problemen kan worden ingezet. Er wordt beschreven uit welke stappen psycho-educatie bestaat, wat de eerste ervaringen zijn van cliënten en professionals en welke tips helpen bij implementatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een uitgebreidere uitwerking van de principes van psycho-educatie die te vinden is in het boek Stress-sensitief werken (Jungmann, Wesdorp & Madern, 2020).
MULTIFILE
The aim is to investigate what (tangible) characteristics of the environment people associate with cleanliness, to determine what aspects - apart from technical cleanliness - are involved when people perceive their (working) environment to be 'clean '.
MULTIFILE
Van veel dierlijke producten, of producten die ingrediënten van dierlijke oorsprong bevatten die in Nederland worden geïmporteerd, is onduidelijk waar ze vandaan komen, hoe ze zijn geproduceerd en om welke hoeveelheden het gaat. Het ministerie van Economische Zaken (EZ) wil hier graag meer inzicht in krijgen. EZ heeft daarom het lectoraat Welzijn van Dieren van Van Hall Larenstein, University of Applied Sciences, gevraagd informatie te verzamelen over een beperkt aantal importproducten, te weten zijde, kikkerbillen, haaienvinnen, kwasten van varkenshaar, slakkenslijm in cosmetica en escargots.
MULTIFILE
ALE organised an event with Parktheater Eindhoven and LSA-citizens (the Dutch umbrella organisation for active citizens). Five ALE students from the minor Imagineering and business/social innovation took responsibility for concept and actual organisation. On Jan 18th, they were supported by six other group members of the minor as volunteers. An IMEM-team of 5 students gathered materials for a video that can support the follow-up actions of the organisers. The students planned to deliver their final product on February 9th. The theatre will critically assess the result and compare it to the products often realised by students from different schools or even professional ones, like Veldkamp productions. Time will tell whether future opportunities will come up for IMEM. The collaboration of ALE and IMEM students is possible and adding value to the project.More than 180 visitors showed interest in the efforts of 30 national and local citizen initiatives presenting themselves on the market square in the theatre and the diverse speakers during the plenary session. The students created a great atmosphere using the qualities of the physical space and the hospitality of the theatre. Chair of the day, Roland Kleve, kicked off and invited a diverse group of people to the stage: Giel Pastoor, director of the theatre, used the opportunity to share his thoughts on the shifting role of theatre in our dynamic society. Petra Ligtenberg, senior project manager SDG NL https://www.sdgnederland.nl/sdgs/ gave insights to the objectives and progress of the Netherlands. Elly Rijnierse, city maker and entrepreneur from Den Haag, presented her intriguing efforts in her own neighbourhood in the city to create at once both practical and social impacts on SDG 11 (sustainable city; subgoal 3.2). Then the alderman Marcel Oosterveer informed the visitors about Eindhoven’s efforts on SDGs. The plenary ended with very personal interviews of representatives of two impressive citizen initiatives (Parkinson to beat; Stichting Ik Wil). In the two workshop rounds, ALE took responsibility for two workshops. Firstly the workshop: Beyond SDG cherrypicking: using the Economy for the common good’, in cooperation with citizen initiative Ware winst Brabant en Parktheater (including Social innovation-intern Jasper Box), secondly a panel dialogue on local partnerships (SDG 17) for the sustainable city (SDG 11) addressing inclusion (SDG 10) and the livability (SDG 3) with 11 representatives from local/provincial government, companies, third sector and, of course: citizen initiatives.
De prestatie in rolstoelsporten wordt voor een groot deel bepaald door de ‘Wheelchair Mobility Performance’ (WMP), de prestatiemaat voor de atleet-rolstoel combinatie. Binnen het project ‘de perfecte sportrolstoel’ is een methode ontwikkeld ‘de Wheelchair Mobility Performance Monitor’ (WMPM) om mobility performance te meten en uit te drukken in een aantal objectief goed te kwantificeren uitkomstmaten zoals snelheid, versnelling en wendbaarheid. Deze maten geven inzicht in de relatie tussen atleet, rolstoel en sport. Door middel van de WMPM is het mogelijk inzicht te verkrijgen in de fysieke eisen die in rolstoelsport gesteld worden, feedback te geven aan atleten en coaches, het evalueren van training en wedstrijden en het kan rolstoelexperts ondersteunen in het optimaliseren van de rolstoel. Binnen het RAAK-project is de WMPM ontwikkeld en ingezet als onderzoekstool bij verschillende rolstoelsporten. De WMPM biedt echter ook goede kansen voor het gebruik door coaches in de beroepspraktijk. Echter, de WMPM is nog niet eenvoudig toepasbaar voor zelfstandig gebruik door coaches en atleten voor het continue monitoren van prestaties. Met deze aanvraag willen we de implementatie van de WMPM in de beroepspraktijk faciliteren, door het verder ontwikkelen van het systeem naar een praktijkapplicatie en door NL-team coaches en embedded scientists in de rolstoelsporten tennis en basketbal op weg te helpen in het gebruik. Daarbij zal er zowel aandacht zijn voor de technische vervolmaking, maar vooral ook voor de implementatie van het systeem in de sportpraktijk. Samen met coaches, atleten en onderzoekers zal een live feedback tool naar een voor de praktijk toegankelijk platform worden omgezet, zodat deze direct inzetbaar is in de voorbereiding op de Paralympische spelen van 2020 en verder. Hierbij zullen onderzoekers en studenten van meerdere opleidingen als ICT en media en mechatronica betrokken worden.
This project aims to develop a measurement tool to assess the inclusivity of experiences for people with varying challenges and capabilities on the auditory spectrum. In doing so, we performed an in-depth exploration of scientific literature and findings from previous projects by Joint Projects. Based on this, we developed an initial conceptual model that focuses on sensory perception, emotion, cognition, and e[ort in relation to hearing and fatigue. Within, this model a visitor attraction is seen as an “experienscape” with four key elements: content, medium, context, and individual. In co-creative interviews with experts by experience with varying challenges on the auditory spectrum, they provided valuable insights that led to a significant expansion of this initial model. This was a relevant step, as in the scientific and professional literature, little is known about the leisure experiences of people with troubled hearing. For example, personal factors such as a person’s attitude toward their own hearing loss and the social dynamics within their group turned out to greatly influence the experience. The revised model was then applied in a case study at Apenheul, focusing on studying differences in experience of their gorilla presentation amongst people with varying challenges on the auditory spectrum.Societal issueThe Netherlands is one of the countries in Europe with the highest density of visitor attractions. Despite this abundance, many visitor attractions are not fully accessible to everyone, particularly to visitors with disabilities who sometimes are not eligible to ride due to safety concerns, yet when eligible generally still encounter numerous barriers. Accessibility of visitor attractions can be approached in various ways. However, because the focus often lies on operational and technical aspects (e.g., reducing stimuli at certain times of the day by turning o[ music, o[ering alternative wheelchair entrances), strategic and community-focused approaches are often overlooked. More importantly, there is also a lack of attention to the experience of visitors with disabilities. This becomes apparent from several studies from Joint Projects, where visitor attractions are being visited together with experts by experience with various disabilities. Nevertheless, experience is often being regarded as the 'core product' of the leisure sector. The right to meet, discover, develop, relax and thus enjoy this core product is hindered for many people with disabilities due to a lack of knowledge, inaccessibility (physical, digital, social, communicative as well as financial) and discrimination in society. Additionally, recreation entrepreneurs still face a significant gap in reaching the potential market of guests with disabilities and their networks. Thus, despite the numerous initiatives in the leisure sector aimed at improving accessibility on technical and operational fronts, often people with disabilities are still not being able to experience the same kind of enjoyment as those without. These observations form the pressing impetus for initiating the current research project, tapping into the numerous opportunities for learning, development and growth on making leisure offer more inclusive.Benefit to societyIn total, the current project approach comes with a number of enrichments in terms of both knowledge and methodology: a mixed-methods approach that allows for comparing data from different sources to obtain a more complete picture of the experience; a methodological co-design process that honours the 'nothing about us without us' principle; and benchmarking for a group (i.e., people with challenges on the auditory spectrum) that despite the size of its population has thus far mostly been overlooked.