Naar aanleiding van een onderzoek van het Amerikaanse Rode Kruis naar ‘social media in disasters and emergencies’ heeft adviesbureau VDMMP in samenwerking met Menno van Duin (lector Crisisbeheersing Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid en Politieacademie) in Nederland een onderzoek met eenzelfde focus verricht. Het onderzoek van het Amerikaanse Rode Kruis is gericht op het gebruik van sociale media door burgers bij rampen en crises en de verwachtingen van burgers bij het gebruik van sociale media door de hulpdiensten. Het Amerikaanse Rode Kruis voert dit onderzoek al enkele jaren uit om de tendens in kaart te brengen en inzicht te krijgen in het gebruik van de sociale media en verwachtingen van de burgers over dit gebruik
DOCUMENT
Het is zo simpel en voor de hand liggend, dat je je afvraagt waarom niemand het eerder heeft bedacht: het Ready2Help-netwerk van het Rode Kruis. Afgelopen zaterdag lanceerde Het Rode Kruis het netwerk waarin behulpzame burgers zich beschikbaar kunnen stellen om bij een calamiteit de hulpdiensten een helpende hand te bieden. Met simpele activiteiten waarvoor geen training noodzakelijk is. Zoals zandzakken vullen, mensen wegbrengen of tolken in een vreemde taal die je toevallig beheerst. Het Rode Kruis zoekt 50.000 vrijwilligers die – als de nood aan de man is - met een sms’je worden opgeroepen. Het zou mij verbazen als ze dat aantal niet bij elkaar krijgen.
LINK
Full text via link. Na een paar maanden afwezigheid (vanwege een operatie) is Klaas Mulder weer terug op sociaal web. Hij kreeg veel positieve reacties op zijn laatste blog over de particuliere markt voor sociaal werk en keek welke mogelijkheden sociaal werkers hebben om zich hierin te laten bijscholen. Er is een ruim aanbod aan trainingen over sociaal ondernemerschap. Daar ligt het accent meestal op de kenmerken van de ondernemende professional; zouden niet juist de vragen van de klant het vertrekpunt moeten zijn?
DOCUMENT
Door recente geopolitieke ontwikkelingen is er een realistische kans dat Nederland betrokken raakt bij een grootschalig militair conflict om het eigen grondgebied of het van een NAVO-lid (Noord-Atlantische Verdragsorganisatiepartner) te verdedigen. Een dergelijk conflict kenmerkt zich door grote aantallen slachtoffers in een kort tijdsbestek vanwege massale aanvallen met gecombineerde zware wapens. Slachtoffers zullen doorgaans complexe, polytraumatische verwondingen hebben. In deze gevechtsscenario's is efficiënte en nauwkeurige rapportage van cruciaal belang om te kunnen voldoen aan de eisen van professionele zorgverlening aan meerdere patiënten tegelijkertijd. Effectieve klinische rapportage wordt echter belemmerd door stress, chaos, slecht zicht, verstoorde verbindingen met informatie- en communicatietechnologie en extreme weersomstandigheden. Informatietechnologieën die ontworpen zijn om klinische rapportage, evaluatie, diagnose en/of behandeling op afstand te ondersteunen, hebben het potentieel om medische noodhulpdiensten in gevechtszones te ondersteunen. Een interface voor spraakgestuurd rapportage is een vorm van kunstmatige intelligentie die gebruik maakt van automatische spraakherkenning en natuurlijke taalverwerkingstechnieken om klinische documentatie te automatiseren. Deze technologie kan waarschijnlijk de behandeling in gevechtszones verbeteren door handsfree klinische rapportage en registratie in omgevingen met veel stress. Hun mogelijke integratie in reeds bestaande militaire ICT kan helpen bij het bieden van snelle en uitgebreide ondersteuning bij incidenten met veel willekeurige slachtoffers en bij het verzamelen van kritieke medische gegevens voor kwaliteitsverbetering. Om zorgbehandelingen in gevechtszones te ondersteunen, zal dit KIEM-MARS project zich richten op de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk handsfree interface prototype dat geschikt is voor extreme omstandigheden en dat real-time rapportage van slachtoffers mogelijk maakt. Dit project is een user-case evaluatie waarbij eerst gebruikersbehoeften en technische specificaties worden gedefinieerd om een prototype te ontwikkelen op basis van bestaande technologieën. Door middel van een iteratieve aanpak zullen verschillende belangrijke parameters van het interface prototype getest worden in gesimuleerde gevechtszones. Een prestatie-evaluatie met aanbevelingen voor verdere aanpassing, testen en schaalbaarheid zal worden gerapporteerd.
Hulpdiensten werken in complexe, dynamische en onvoorspelbare omgevingen. De integratie van steeds geavanceerdere sensoren en kunstmatige intelligentie beïnvloedt de werkprocessen en besluitvorming van hulpdiensten en leidt tot nieuwe uitdagingen op het gebied van optimale en verantwoorde mens-AI samenwerking.
Hulpdiensten werken in complexe, dynamische en onvoorspelbare omgevingen. De integratie van steeds geavanceerdere sensoren en kunstmatige intelligentie beïnvloedt de werkprocessen en besluitvorming van hulpdiensten en leidt tot nieuwe uitdagingen op het gebied van optimale en verantwoorde mens-AI samenwerking. Doel Het doel van dit onderzoek is het om requirements voor collaboratieve (mens-AI) besluitvorming te bepalen en een bijhorend raamwerk voor samenwerking te ontwikkelen om de opbouw van gedeeld situatiebewustzijn en teamprestatie tijdens incidentbeheersing in complexe en dynamische situaties te bevorderen. Resultaten De volgende resultaten worden verwacht: Requirements (gebaseerd op waarden en contextfactoren) waarmee rekening gehouden moet worden tijdens het ontwerp, de implementatie en de inzet van verantwoorde collaboratieve beslisondersteuning voor mens-AI teams in complexe en dynamische omgevingen Framework voor gezamenlijke beslisondersteuning om de opbouw van gedeeld situatiebewustzijn en teamprestaties te bevorderen, rekening houdend met onderliggende waarden Toegepaste methoden en tools voor de evaluatie van mens-AI samenwerking in complexe en dynamische omgevingen. Looptijd 01 september 2022 - 30 september 2026 Aanpak De onderzoeksaanpak voor dit project is Design Science Research. Stakeholders worden nauw betrokken bij het ontwerpproces.