In this article the work of power through discourse in music education in primary schools in the Netherlands is examined. After introducing the central concepts of culture, practice, discourse, and power, the current dominant musical discourse in the Netherlands is presented as expressed in three nested perspectives: the perspective of music as a specialist domain, the perspective of music as (essentially instrumental) performance, and the perspective of music as Art. Then, a central document in current music educational developments in Dutch primary schools is analyzed. It is demonstrated that specifically the perspectives of music as a specialist domain and (partly) music as (instrumental) performance have a strong presence in the document. The article finishes with calling for more attention to the workings of dominant musical discourse in music pedagogical debates.
LINK
Invited keynote presented at International Conference for Research in Music Education, Bath, UK, 24/4/2017
In kunsteducatie is visievorming van belang. Een visie geeft antwoord op fundamentele vragen over kunsteducatie. Levert de Talentenkrachtaanpak een mogelijke bijdrage aan visievorming in de kunsteducatie? In het diverse Nederlandse veld van de kunsteducatie zijn verschillende visies geformuleerd. De visie die het dichtst bij de Talentenkrachtaanpak ligt is die van de idioculturele kunsteducatie. De Talentenkrachtaanpak sluit bij die visie aan op drie belangrijke punten: het denken in complexe dynamische systemen, een dynamische visie op leren en een dynamische en democratische visie op talent. Er zijn echter ook elementen in de Talentenkrachtaanpak die minder goed overeenkomen met de visie van idioculturele kunsteducatie. De herkomst van de Talentenkrachtaanpak uit het domein van de Wetenschap & Techniek verbindt die aanpak met kwalificatie-doelstellingen, terwijl idioculturele kunsteducatie in essentie subjectiveringsgericht is. Daarnaast zijn in het veld van de kunst en de kunsteducatie de connotaties van het woord ‘talent’ zo sterk en zo in tegenspraak met de Talentenkrachtaanpak, dat het niet gemakkelijk is idioculturele kunsteducatie op een lijn te stellen met talentkrachtige kunsteducatie. Staan blijft dat veel van de inhoudelijke uitgangspunten van de Talentenkrachtaanpak inspirerend zijn voor visievormig in de kunsteducatie.
MULTIFILE
In het onderzoeksproject is de opleidingsvraag de volgende: het gaat om “… het nieuwsgierig zijn naar: hoe maken we de persoonlijke muzikaliteit zichtbaar bij basisschoolleerlingen en hoe ziet de muzikale beleving van de Pabostudenten eruit om vervolgens het muziekonderwijs op de Pabo hierbij te laten aansluiten?” De onderzoeksvraag van dit onderzoeksproject luidt: Hoe kunnen we het muziekonderwijs in de PABO zo vorm geven dat er maximaal wordt aangesloten bij de muzikale identiteit van de Pabo-student en dat Pabo-studenten worden gestimuleerd om op basis van hun muzikale identiteit muziek te geven in de basisschool, daarbij aan te sluiten bij de muzikale identiteit van hun basisschoolleerlingen, en daarbij creatieve muzikale activiteiten in de klas in te zetten?Deelvragen zijn:- Wat bedoelen we met ‘muzikale identiteit’?- Hoe brengen we de (ontwikkeling van de) muzikale identiteit van Pabo-studenten in kaart?- Hoe kunnen groepsleerkrachten op de basisschool muzieklessen geven waarin wordt ingespeeld op de muzikale identiteit van hun basisschoolleerlingen?- Hoe kunnen creatieve muzikale activiteiten een rol spelen in de door groepsleerkrachten gegeven muzieklessen in het basisonderwijs?- Hoe ontwerpen we het muziekonderwijs in de PABO zo dat met de antwoorden op de vorige deelvragen rekening wordt gehouden?
Ruimte voor muzikaal spel is een ontwerponderzoek naar het vormgeven van fysieke muzikale experimenteeromgevingen op basisscholen door creatieve professionals (muziekdocenten). All Inclusive Music en Kunstencentrum VRIJDAG zetten zich in voor vernieuwend en passend muziekonderwijs op iedere basisschool. Muziekdocenten geven op basisscholen noodgedwongen les in overvolle klaslokalen of galmende en kale speellokalen. Dit belemmert de muzikale beleving van kinderen. Het gebrek aan geschikte ruimtes leidt er bovendien toe dat muziekdocenten zich terugtrekken uit de samenwerking met de school en/of hun lesrepertoire, zoals muzikaal spel en experiment, inperken. Hierdoor stagneert de vernieuwing van muziekonderwijs. In een iteratief ontwerpproces ontwikkelen wij prototypes van materialen en inrichtingen die de muzikale beleving optimaliseren, geluidsoverlast reduceren en zodoende de beleving van gastvrijheid bevorderen; wij testen deze in een kunstencentrum en een basisschool en formuleren professionele verbeteradviezen. Dit doen we in de Hanze leergemeenschap Idiocultureel Muziekonderwijs en de Hanze Innovatiewerkplaats Campus Design, met praktijkpartners All Inclusive Music, VRIJDAG en Lot to Learn en betrokken kennispartners. De praktijkpartners werken de bevindingen vervolgens uit in een tool-kit. Alle betrokkenen publiceren deze op diverse online platforms. In dit project brengt iedere partner de eigen unieke mix aan kennis, vaardigheden, mentaliteit en praktijkervaring in en wordt het domein van Muziek verbonden met Facility Management. De prototypen voor alternatieve materialen en inrichtingsvormen voor muzikaal spel en de tool-kit voor implementatie, helpen muziekdocenten, kunstencentra en basisscholen bij het optimaliseren van muzikale experimenteeromgevingen. Wij willen hiermee een gamechanger opleveren voor het faciliteren van (innovatieve) muzieklessen in basisscholen en buitenschoolse contexten. Het project wordt vanuit de Hanze, Groningen geleid en gecoördineerd door het Lectoraat Kunsteducatie van Kenniscentrum Kunst & Samenleving, in nauwe samenwerking met het Lectoraat Facility Management van Kenniscentrum NoorderRuimte