Chapter in a book. Discusses the concept of idiocultural music education.
DOCUMENT
Evert Bisschop Boele explicitly refers to different conceptualizations of culture by describing earlier concepts of culture in education in the Netherlands to explain the proposed logical shift to “idiocultural” music education. Idiocultural music education, according to him, encompasses the fact that each person is highly individual as well as highly social simultaneously, thus, idiocultural music education should take this into account and perceive individuals and social beings with complex and dynamic cultural backgrounds that deserve respect and should be the origin for the individual’s further musical development. Bisschop Boele’s description of earlier concepts of culture connects each concept prior to idioculture, e.g., monocultural, bicultural, multicultural, in five stages with a societal development throughout the last 70 years in the Netherlands. Two different theoretical lenses are applied to theoretically underpin these different conceptualizations of culture.
LINK
“In-Between” is the title of this conference. If I am right, it focuses on the role of the artist as a middle-man, or middle-woman, between art and learner. It focuses, maybe, on the way artists are capable to transfer knowledge, skills, attitudes, insights, emotions of an artistic nature. And it focuses, maybe, on the way experiences from the domain of the arts may be transferred through the mechanism inherent in the domain of education; two domains which sometimes seem to have a rather problematic relation because the arts are seen as a domain of beauty, of expressivity, of individuality, of freedom, of creativity, whereas education is seen as the domain of standardization, of group work, of compliance to rules, and of mastering the existing.
DOCUMENT
In het onderzoeksproject is de opleidingsvraag de volgende: het gaat om “… het nieuwsgierig zijn naar: hoe maken we de persoonlijke muzikaliteit zichtbaar bij basisschoolleerlingen en hoe ziet de muzikale beleving van de Pabostudenten eruit om vervolgens het muziekonderwijs op de Pabo hierbij te laten aansluiten?” De onderzoeksvraag van dit onderzoeksproject luidt: Hoe kunnen we het muziekonderwijs in de PABO zo vorm geven dat er maximaal wordt aangesloten bij de muzikale identiteit van de Pabo-student en dat Pabo-studenten worden gestimuleerd om op basis van hun muzikale identiteit muziek te geven in de basisschool, daarbij aan te sluiten bij de muzikale identiteit van hun basisschoolleerlingen, en daarbij creatieve muzikale activiteiten in de klas in te zetten?Deelvragen zijn:- Wat bedoelen we met ‘muzikale identiteit’?- Hoe brengen we de (ontwikkeling van de) muzikale identiteit van Pabo-studenten in kaart?- Hoe kunnen groepsleerkrachten op de basisschool muzieklessen geven waarin wordt ingespeeld op de muzikale identiteit van hun basisschoolleerlingen?- Hoe kunnen creatieve muzikale activiteiten een rol spelen in de door groepsleerkrachten gegeven muzieklessen in het basisonderwijs?- Hoe ontwerpen we het muziekonderwijs in de PABO zo dat met de antwoorden op de vorige deelvragen rekening wordt gehouden?
Ruimte voor muzikaal spel is een ontwerponderzoek naar het vormgeven van fysieke muzikale experimenteeromgevingen op basisscholen door creatieve professionals (muziekdocenten). All Inclusive Music en Kunstencentrum VRIJDAG zetten zich in voor vernieuwend en passend muziekonderwijs op iedere basisschool. Muziekdocenten geven op basisscholen noodgedwongen les in overvolle klaslokalen of galmende en kale speellokalen. Dit belemmert de muzikale beleving van kinderen. Het gebrek aan geschikte ruimtes leidt er bovendien toe dat muziekdocenten zich terugtrekken uit de samenwerking met de school en/of hun lesrepertoire, zoals muzikaal spel en experiment, inperken. Hierdoor stagneert de vernieuwing van muziekonderwijs. In een iteratief ontwerpproces ontwikkelen wij prototypes van materialen en inrichtingen die de muzikale beleving optimaliseren, geluidsoverlast reduceren en zodoende de beleving van gastvrijheid bevorderen; wij testen deze in een kunstencentrum en een basisschool en formuleren professionele verbeteradviezen. Dit doen we in de Hanze leergemeenschap Idiocultureel Muziekonderwijs en de Hanze Innovatiewerkplaats Campus Design, met praktijkpartners All Inclusive Music, VRIJDAG en Lot to Learn en betrokken kennispartners. De praktijkpartners werken de bevindingen vervolgens uit in een tool-kit. Alle betrokkenen publiceren deze op diverse online platforms. In dit project brengt iedere partner de eigen unieke mix aan kennis, vaardigheden, mentaliteit en praktijkervaring in en wordt het domein van Muziek verbonden met Facility Management. De prototypen voor alternatieve materialen en inrichtingsvormen voor muzikaal spel en de tool-kit voor implementatie, helpen muziekdocenten, kunstencentra en basisscholen bij het optimaliseren van muzikale experimenteeromgevingen. Wij willen hiermee een gamechanger opleveren voor het faciliteren van (innovatieve) muzieklessen in basisscholen en buitenschoolse contexten. Het project wordt vanuit de Hanze, Groningen geleid en gecoördineerd door het Lectoraat Kunsteducatie van Kenniscentrum Kunst & Samenleving, in nauwe samenwerking met het Lectoraat Facility Management van Kenniscentrum NoorderRuimte