Publicatie bij de rede van Jasmijn Holla, in verkorte vorm uitgesproken bij de aanvaarding van de functie van lector Kracht van Sport en Bewegen aan Hoogeschool Inholland in Haarlem op 23 juni 2022. Het lectoraat Kracht van Sport en Bewegen richt zich met praktijkgericht onderzoek op het benutten van de potentiële gezondheidswaarde en sociaal-maatschappelijke waarde van sport, bewegen en een gezonde leefstijl. In aansluiting op de uitstroomprofielen van de bacheloropleiding Sportkunde, waaraan het lectoraat nauw verbonden is, heeft het lectoraat speciale aandacht voor het stimuleren van sport, bewegen en een gezonde leefstijl in de zorg, de wijk en op het werk. In dit boekje worden de onderzoekslijnen 'Aangepast Sporten en Bewegen', 'Sport en Maatschappij' en 'Gezondheidsmanagement' beschreven. Aan de hand van de overkoepelende onderzoeksthema's leefstijl, technologie en inclusie worden de achtergrond en visie gepresenteerd van waaruit het lectoraat werkt.
DOCUMENT
MULTIFILE
‘Sportvrienden’ is een initiatief van stichting Onthemove. Onthemove ziet zichzelf als “de pedagogische schakel tussen jeugdzorg en sport(verenigingen)”. Zij willen jongeren met jeugdhulp stimuleren om te gaan sporten: “…jongeren uit de behandelkamer halen en op een andere locatie helpen met hun situatie” (Onthemove, z.d.). Voor dit project werft Onthemove studenten als sportvriend voor jongeren in de jeugdzorg. De studenten kunnen hiermee invulling geven aan de maatschappelijke diensttijd (MDT). De sportvrienden nemen voor een periode van 10 weken samen deel aan een sport naar keuze. Het doel van dit onderzoek was het evalueren van het project ‘Sportvrienden’ als proeftuin Maatschappelijke Diensttijd (MDT) vanuit het perspectief van de deelnemers.
DOCUMENT
Kinderen met beperkingen willen participeren in beweegactiviteiten in hun eigen omgeving. Dat kan bijvoorbeeld door buiten te spelen en te sporten met andere kinderen. Helaas bewegen zij steeds minder, terwijl bewegen essentieel is voor onder andere hun fysieke, psychosociale en cognitieve ontwikkeling. Kinderfysiotherapeuten spelen een sleutelrol in faciliteren van meer bewegen. Maar om daadwerkelijk participatie in beweegactiviteiten te kunnen ondersteunen is een verandering in de rol van kinderfysiotherapeuten noodzakelijk. Daarnaast krijgen eerstelijns kinderfysiotherapeuten (MKB-praktijken) met de overgang naar ‘passende zorg’, beschreven in het Integraal Zorgakkoord, steeds complexere casussen. Dit alles vraagt om andere competenties en meer samenwerkingen. De 'HUB voor het kind in beweging' is een nieuw digitaal ontwikkelplatform voor kinderfysiotherapeuten, mede mogelijk gemaakt door SIA-RAAK publiek subsidie. Het biedt up-to-date digitale nascholing aansluitend bij ‘passende zorg’ die kinderfysiotherapeuten voornamelijk individueel kunnen volgen. Uit onze vraagarticulatie blijkt dat kinderfysiotherapeuten behoefte hebben aan meer verbinding met elkaar voornamelijk door samen te leren en werken op regionaal niveau. Een socio-technisch systeem, waarbij een digitaal platform zoals de HUB geïntegreerd wordt met menselijke processen zoals samenwerking en kennisdeling, kan samen leren in groepen ondersteunen. Daarom focust dit project zich op de volgende onderzoeksvraag “Hoe kan - met een socio-technische aanpak - leren in zowel digitale als fysieke leergroepen ontlokt worden bij kinderfysiotherapeuten?” Met dit systeem willen we kinderfysiotherapeuten ondersteunen, om samen, efficiënt hun (professioneel) handelen te verbeteren. In dit project brengen we behoeften van kinderfysiotherapeuten rondom gezamenlijk leren in kaart met generatieve interviews en focusgroepen. In co-creatie met onder andere eerstelijns kinderfysiotherapeuten ontwerpen we een socio-technisch systeem aanvullend op de HUB. Het doel is om collectief leren te faciliteren, met specifieke aandacht voor het ontwikkelen van professioneel handelen. Door het vastleggen van de werkende design principes voor een socio-technisch systeem wordt deze relevante kennis ook beschikbaar voor andere lerende groepen.
De laatste vijf jaar is het gebruik van sport- en gezondheid gerelateerde smartphone applicaties exponentieel gegroeid. Grote groepen beoefenaars van individueel te beoefenen sporten zoals hardlopen, fietsen en wandelen, maken gebruik van diverse sportapps. Voor (potentiële) sporters is het echter moeilijk om een keuze te maken uit de vele duizenden apps die voor handen zijn. Naast de sporters zelf krijgen professionals en organisaties (zoals sportverenigingen en gemeenten) in hun werkveld ook te maken met sportapps. Professionals als (personal) trainers, coaches en leefstijlprofessionals kunnen hun cliënten aanmoedigen om een sportapp te gebruiken met als doel goede intenties vol te houden, nieuwe doelen te stellen en ervaringen te delen. Echter ook bij hun ontbreekt de juiste kennis om de geschikte app voor de juiste cliënt te bepalen. Nochtans hebben sportapps, in een tijd waarin veel sporters individueel sporten zonder hulp van coaches en trainers in sportverenigingen, een enorm potentieel. Hiervoor is het essentieel dat apps de sporters optimaal begeleiden. Idealiter zouden apps moeten bijdragen aan een blessurevrije, frequente, plezierige en motiverende sportdeelname. Willen apps hier daadwerkelijk aan bijdragen is aanvullende kennis hard nodig. Doelstelling van dit project is bepalen welke (populaire) sportapp past bij welk type van gebruiker/professional op basis van doelstellingen en wensen (op vlak van sport-/beweegstimulering, trainingsbegeleiding, gezondheidsbevordering, community building en monitoring). Volgende deeldoelstellingen worden hierin onderscheiden: " Overzicht van karakteristieken van bestaande sportapps voor hardlopen, fietsen en wandelen. " Inzicht in de toepasbaarheid van bestaande apps voor professionals ((personal) trainers en coaches, leefstijlprofessionals, fysiotherapeuten, vertegenwoordigers van sportverenigingen en beleidsvertegenwoordigers). " Inzicht in de bruikbaarheid en hanteerbaarheid van sportapps voor individuele gebruikers. " Ontwikkelen van een dynamische en toekomstbestendige beslistool voor professionals en individuele sporters. Gezien de complexiteit van de thematiek en het belang van een integrale aanpak is een multidisciplinair consortium (van hogescholen, universiteiten, kennisinstituten, gemeenten, sportbonden, brancheorganisaties en MKB?ers) samengesteld.