Hoge bomen vangen veel wind. Het vakgebied inkoopmanagement heeft zich de laatste drie decennia krachtig ontwikkeld. Er zijn aansprekende resultaten geboekt, inkoop heeft een plaats opgeëist in de boardroom en de wetenschap heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het vak. Maar er is ookeen keerzijde: de supply chains zijn wel erg complex geworden, de druk op de marges bij leveranciers is stevig en levert niet alleen (kosten)voordelen op, en de milieuproblematiek en sociale problematiek is groot. En dan zijn er nog de schandalen, zoals dieselgate of de Fyra, die ons vakgebied direct raken.
DOCUMENT
NEVI CPD heeft de afgelopen jaren steeds een bijdrage geleverd aan verbinding, verbreding, verdieping en innovatie binnen Purchasing & Supply Management. De senior purchasing & supply management professionals die lid zijn van Nevi CPD vullen dit op een geheel eigen wijze in. De kennis en ervaring van deze professionals kan een grote stimulans zijn voor de studenten in het Hoger Beroepsonderwijs (HBO) zijn om te kiezen voor “van beroep inkoper”. Een pleidooi voor een intensieve samenwerking tussen de professionals lid van Nevi CPD en het HBO inkooponderwijs.
DOCUMENT
Boekje met de resultaten van al de mooie praktijkopdrachten, die de studenten van de minor inkoopmanagement bij bedrijven en instellingen uitvoerden, met als doel die te delen met het werkveld.Naar aanleiding van het 10de Hanze Inkoopseminar.
DOCUMENT
Posterpresentatie USE Conferentie 2015.
DOCUMENT
Omtrent technologiebedrijven konden we in december 2016 veel lezen over watartificial intelligence, virtual reality, machine-to-machine automation, machine-to-machine learning en chatbots ons de komende jaren gaan brengen. Als inkoper zou je kunnen wachten tot duidelijk wordt wat de blijvertjes zijn, maar dat zou ik niet doen.
DOCUMENT
Paper for the WION - Werkgemeenschap Inkoop Onderzoek Nederland - 2015, 3rd version.Purchasing within Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) is important for the overall SME firm performance. However, purchasing within SMEs is not the same as purchasing within larger organisations and there is limited conclusive research on how to improve the purchasing performance of SMEs. This article describes research done by four bachelor students on the purchasing function within four Dutch manufacturing SMEs.
DOCUMENT
Met de lectoraten Inkoopmanagement van de Hanzehogeschool Groningen en Supply Chain Management van Hogeschool Windesheim hebben we het onderzoeksprogramma ‘Waarderen van inkoop door mkb’ ontwikkeld, ondersteund door de NEVI Research Stichting. De ambitie is om instrumenten voor het mkb in het leven te roepen die de inrichting van de inkoopfunctie ondersteunen en zo bijdragen aan het resultaten van de bedrijven.We zijn inmiddels gestart met ondernemers te vragen hoe ze op dit moment inkopen, zonder onze inkoopmodellen en -theorieën op tafel te leggen.
DOCUMENT
Doelstelling en resultaatToen we in 2012 startten met de voorbereidingen voor het onderzoek ‘Waarderen van inkoop door MKB’ (W!M), wilden we ondernemers helpen de crisis door te komen. Het idee was de ondernemers te voorzien van praktische oplossingen om de inkoopresultaten en daarmee de bedrijfsresultaten te verbeteren. Daar was best behoefte aan, want op dat moment gingen dagelijks 70 midden- en kleinbedrijven failliet.Onze oorspronkelijke ambitie was dan ook om inkoopinstrumenten te ontwikkelen waarmee de ondernemers tot betere inkoopprestaties konden komen. Deze ambitie was verwoord in de volgende doelstelling:MKB ondernemingen te ondersteunen in het verbeteren van hun bedrijfsresultaten door middel van het ontwikkelen en aanreiken van evidence based inkoopinstrumentarium geënt op de primaire taken van de Inkoopfunctie, zoals die in de inkooppraktijk van het MKB voorkomen.De eerste fase van het onderzoek leerde ons, dat we deze ambitie moesten verbreden: van het specialisme ‘Inkoop’ naar bedrijf breed Verkoop – Inkoop managementinstrumentarium. Immers, tijdens de eerste fase van het onderzoek werd duidelijk dat een midden en klein bedrijf niet functioneert op basis van specialistische functies, maar functioneert als een klantgerichte keten van activiteiten. Een te ontwerpen managementinstrument zou deze wijze van werken dienen te ondersteunen. Een managementinstrument ondersteunt per slot de werkwijze van een bedrijf en niet dat die werkwijze fundamenteel wordt aangepast om een instrument te kunnen laten functioneren. De ambitie om de effectiviteit van deze instrumenten in de praktijk bij bedrijven te testen, is dezelfde gebleven. De functie van dit onderdeel van het onderzoek, de test in de praktijk, is om het ontwerp van het managementinstrumentarium ‘op maat van het MKB’ te krijgen. Dat betekent: gebruiksvriendelijk (zonder hulp van buitenaf bv. externe adviseurs), en passend bij de bestaande werkwijze van het MK-bedrijf.Samen met ondernemers en medewerkers uit zestien MKB’s en met studenten en docent/onderzoekers van de Hogeschool Windesheim en Hanzehogeschool Groningen hebben we hier de afgelopen jaren aan gewerkt. Drie prototypen instrumenten hebben we daadwerkelijk ontwikkeld en zijn bij MK-bedrijven getest. De testresultaten zijn inmiddels verwerkt. Zeven ideeën voor instrumenten liggen nog op de plank. In dit verslag rapporteren we over de ontwikkeling van de management instrumenten: LOOP, VC en FIT.
DOCUMENT
Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) zijn vooral met klanten bezig. Alle activiteiten zijn erop gericht. Zo moet inkoop ook direct bijdragen aan waarde voor de klanten. Ondernemers vinden rendement belangrijk als het gaat om investeringsbeslissingen en het is zaak dat op een simpele manier inzichtelijk te maken. De uitgangspunten voor het ontwikkelen van een tool zijn daarmee duidelijk: het rendement van een investering in e-procurement moet duidelijk worden. Het moet eiden tot een professionelere inkoopfunctie en zo tot betere prestaties van het bedrijf voor klanten. Bovendien moet de tool door de ondernemeren zijn medewerkers zelf kunnen worden gehanteerd.
DOCUMENT