Binnen het projectonderwijs wordt nog vaak drooggezwommen. Enerzijds door de verstrekte projectopdrachten anderzijds door de suboptimalisatie van oplossingen. Deze zijn namelijk sterk afhankelijk van de verbonden modules en docenten. In de praktijk zijn de oplossingen echter altijd een afweging van tijd, geld en kwaliteit. Onze Human Engineers leren om daar op een goede manier mee om te gaan. Dit door de integratiemodule Integrated Product Development (IPD). IPD is een multidisciplinair project waarbij studenten van verschillende Fontys Instituten werken aan de commercikle en technische uitwerking van een bedrijfsopdracht. Marktonderzoek, doelgroep bepaling en productspecificatie zijn een vast onderdeel van een IPD project evenals het ontwerpen en bouwen van een prototype en het financieel onderbouwen van een Go/NO go advies aan de ondernemer. Het project vindt plaats in het laatste onderwijssemester, net vssr het afstuderen en is dus te zien als een open project met een bedrijf als opdrachtgever. De Human Engineering studenten zijn in deze projecten de verbindende schakel. De specialisten in de projectgroepen, de technische studenten, willen nogal eens zoeken naar mooie oplossingen vooral in technische zin. Daarbij gaan ze vaak volledig voorbij aan het belang van de ondernemer (winst maken) en het belang van de klant (kwaliteit en bedieningsgemak). Ook het projectwerk heeft een enorme sprong vooruit gemaakt door het team uit te breiden met Human Engineers. De Human Engineering studenten focussen vooral ook op het halen van targets (kosten) en deadlines (tijd), het maken en nakomen van afspraken en de communicatie binnen de groep en naar buiten toe (ondernemer en klant). Huidige studenten en alumni geven aan dat het project zeer realistisch is en dat het vergelijkbaar is met problemen die ze in hun werk tegen komen. Zeker blijven doen is hun advies. Organisatorisch vergt het wel een en ander omdat er bijvoorbeeld afstemming dient te komen tussen de verschillende instituten met betrekking tot: beoordeling van de studenten, afstemmen van lesroosters en vergoeding voor docenten. Ook het onderhouden van bedrijfsrelaties om bijvoorbeeld aan de opdrachten te komen blijft een moeilijke, tijdrovende zaak.
DOCUMENT
An investigation in the learning effects of integrated development projects. In two subsequent semesters the students were asked how they rated their competencies at the start of the project as well as at the end of it. The students voluntarily filled out a questionnaire. After the last questionnaire a number of students were also interviewed in order to learn more about their perceptions. It was a remarkable outcome of these interviews that a lot of students tended to give themselves lower ratings in the end if they met any difficulties in for instance communication or co-operation during the project. Then the questionnaire showed a decrease in the student's ratings, while anyone else would say the student did learn something after recognizing these difficulties. It required a different interpretation of the outcomes of the questionnaires. The investigation showed that co-operating in general and in multidisciplinary teams in particular, co-operating with companies and also working according to plans are the four objectives that are recognized mostly by the students. The factors that actually contribute to, or block, the learning effects remained unknown yet.
DOCUMENT
The Technical Departments at the Fontys University of Professional Education in Eindhoven, The Netherlands, offer a course which is devel-oped around the principles of Concurrent Engi-neering. Integrated Product Development (IPD) project teams are multi-disciplinary groups which develop products in co-operation with the regional industry. The companies involved are sponsoring the developments and the revenue is being used for more intensive group coaching by tutors and specialists. We experimented with communication technology to find a good compromise between time and costs. It turned out that intelligent pagers resulted in minor improvements, mobile phones are still too expensive, e-mail is functional but creates no group cohesion and most of the com-panies are rather conservative in their use of new communication tools. We also found out that the use of a Computer Supported Co-operative Work (CSCW) server is a possibility for information interchange as an alternative for e-mail attachments. The server is also used as an archive. In future we expect that CSCW will be an effective tool for project sup-port and control.
DOCUMENT
Goal: In 2030 the availability of high quality and fit-for-purpose recycled plastics has been significantly increased by implementation of InReP’s main result: Development of technologies in sorting, mechanical and chemical recycling that make high quality recycled plastics available for the two dominating polymer types; polyolefins (PE/PP) and PET. Results: Our integrated approach in the recycling of plastics will result in systemic (R1) and technological solutions for sorting & washing of plastic waste (R2), mechanical (R3) and chemical recycling (R4, R6) and upcycling (R5, R7) of polyolefins (PE & PP) and polyesters (PET). The obtained knowledge on the production of high quality recycled plastics can easily be transferred to the recycling of other plastic waste streams. Furthermore, our project aims to progress several processes (optimized sorting and washing, mechanical recycling of PP/PE, glycolysis of PET, naphtha from PP/PE and preparation of valuable monomers from PP/PET) to prototype and/or improved performance at existing pilot facilities. Our initiative will boost the attractiveness of recycling, contribute to the circular transition (technical, social, economic), increase the competitiveness of companies involved within the consortium and encourage academic research and education within this field.
Hoogwaardig afvalhout van bewoners, bouwbedrijven en meubelmakers blijft momenteel ongebruikt omdat het te arbeidsintensief is om grote hoeveelheden ongelijke stukken hout van verschillende afmetingen en soorten te verwerken. Waardevol hout wordt waardeloos afval, tegen de principes van de circulaire economie in. In CW.Code werken Powerhouse Company, Bureau HUNC en Vrijpaleis samen met de HvA om te onderzoeken hoe een toegankelijke ontwerptool te ontwikkelen om upcycling en waardecreatie van afvalhout te faciliteren. In andere projecten hebben HvA en partners verschillende objecten gemaakt van afvalhout: een stoel, een receptiebalie, kleine meubels en objecten voor de openbare ruimte, vervaardigd met industriële robots. Deze objecten zijn 3D gemodelleerd met behulp van specifieke algoritmen, in de algemeen gebruikte ontwerpsoftware Rhino en Grasshopper. De projectpartners willen nu onderzoeken hoe deze algoritmen via een toegankelijke tool bruikbaar te maken voor creatieve praktijken. Deze tool integreert generatieve ontwerpalgoritmen en regelsets die rekening houden met beschikbaar afvalhout, en de ecologische, financiële en sociale impact van resulterende ontwerpen evalueren. De belangrijkste ontwerpparameters kunnen worden gemanipuleerd door ontwerpers en/of eindgebruikers, waardoor het een waardevol hulpmiddel wordt voor het co-creëren van circulaire toepassingen voor afvalhout. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door HvA Digital Production Research Group, met bovengenoemde partners. HUNC heeft ervaring met stadsontwikkeling waarbij gebruik wordt gemaakt van lokaal gekapt afvalhout. Vrijpaleis biedt toegang tot een actieve, lokale community van makers met een sterke band met buurtbewoners. Powerhouse Company heeft ervaring in het ontwerpen met hout in de bouw. Alle drie kunnen profiteren van slimmere circulaire ontwerptools, waarbij beschikbaar materiaal, productiebeperkingen en impactevaluatie worden geïntegreerd. De tool wordt ontwikkeld en getest voor twee designcases: een binnenmeubelobject en een buitengevelelement. Bevindingen hiervan zullen leidend zijn bij de ontwikkeling van de tool. Na afronding van het project is een bètaversie gereed voor validatie door ontwerpers, bewonerscollectieven en onderzoek/onderwijs van de HvA.
The objective of DIGIREAL-XL is to build a Research, Development & Innovation (RD&I) Center (SPRONG GROUP, level 4) on Digital Realities (DR) for Societal-Economic Impact. DR are intelligent, interactive, and immersive digital environments that seamlessly integrate Data, Artificial Intelligence/Machine Learning, Modelling-Simulation, and Visualization by using Game and Media Technologies (Game platforms/VR/AR/MR). Examples of these DR disruptive innovations can be seen in many domains, such as in the entertainment and service industries (Digital Humans); in the entertainment, leisure, learning, and culture domain (Virtual Museums and Music festivals) and within the decision making and spatial planning domain (Digital Twins). There are many well-recognized innovations in each of the enabling technologies (Data, AI,V/AR). However, DIGIREAL-XL goes beyond these disconnected state-of-the-art developments and technologies in its focus on DR as an integrated socio-technical concept. This requires pre-commercial, interdisciplinary RD&I, in cross-sectoral and inter-organizational networks. There is a need for integrating theories, methodologies, smart tools, and cross-disciplinary field labs for the effective and efficient design and production of DR. In doing so, DIGIREAL-XL addresses the challenges formulated under the KIA-Enabling Technologies / Key Methodologies for sectoral and societal transformation. BUas (lead partner) and FONTYS built a SPRONG group level 4 based on four pillars: RD&I-Program, Field Labs, Lab-Infrastructure, and Organizational Excellence Program. This provides a solid foundation to initiate and execute challenging, externally funded RD&I projects with partners in SPRONG stage one ('21-'25) and beyond (until' 29). DIGIREAL-XL is organized in a coherent set of Work Packages with clear objectives, tasks, deliverables, and milestones. The SPRONG group is well-positioned within the emerging MINDLABS Interactive Technologies eco-system and strengthens the regional (North-Brabant) digitalization agenda. Field labs on DR work with support and co-funding by many network organizations such as Digishape and Chronosphere and public, private, and societal organizations.