Dit is een voorpublicatie van het volledige rapport over de inventarisatie van excellentieprogramma’s in 2009-2010. In deze voorpublicatie zal alleen worden ingegaan op het aantal programma’s en het aantal studenten. De inventarisatie is bedoeld om in kaart te brengen welke Honours programma’s en excellentieprogramma’s er in 2010 in het HBO in de bachelorfase zijn.
Het gaat al enkele jaren wereldwijd steeds slechter met bijen en vlinders. Nederland is hierop geen uitzondering. Door versnippering, habitatverlies, het gebruik van pesticiden en het toepassen van monoculturen worden deze groepen steeds verder in het nauw gedreven. Met name bijen zijn van groot belang voor de bestuiving van onze gewassen. Een toenemend deel van de samenleving begint meer bewust te worden van het feit dat er ingegrepen moet worden. Op het symposium “Limburgers bijeen voor bijen” is door verschillende organisaties besloten om samen te gaan werken ten behoeve van bijenpopulaties in Limburg en omstreken. Een van de meewerkende organisaties is attractiepark Toverland, te Sevenum. Toverland heeft een van haar themagebieden, de bloemrijk ingerichte Magische Vallei, beschikbaar gesteld voor een inventarisatie van de diversiteit aan bijen en vlinders. Door het park eens per week te bezoeken, waarbij alle bloeiende beplanting afgezocht werd op de aanwezigheid van bijen, het gebruik van malaisevallen, het lopen van een vlinderroute en het bijhouden van losse vlinderwaarnemingen, is geprobeerd de huidige natuurwaarden inzichtelijk te maken.
MULTIFILE
Uit een inventarisatie blijkt dat er in Noord-Nederland 56 instituten bestaan waar in georganiseerd verband muziekles wordt gegeven door 2 of meer docenten; 9 in Drenthe, 23 in Friesland en 25 in Groningen. Er bestaan uiteenlopende organisatievormen zoals kunstencentra (11), collectieven (11)privéscholen (31) en netwerkorganisaties (3) waarbinnen docenten meer of minder intensief samenwerken. Lestarieven lopen uiteen van € 24,- tot € 52,- euro per uur. 20 instituten worden financieel ondersteund door de gemeente. Bij 12 van de 56 instituten zijn muziekdocenten in dienst. De manier waarop instituten zich profileren, of ze inzetten op samenspel of juist op de individuele les, of ze leerlinggericht zijn of met een centraal leerplan werken, loopt sterk uiteen.Onze conclusie is dat muziekles en de muziekschool niet zijn verdwenen. Gemeentelijke subsidies zijn in veel gevallen afgenomen of weggevallen en dat leidt vooral in de meer perifeer gelegen gebieden tot een onvoldoende gevarieerd aanbod. Tegelijkertijd tekenden we ook meer positieve geluiden op van docenten die energie krijgen van de nieuwe verschijningsvormen. Het gereorganiseerde werkveld nodigt uit tot het doen van verder onderzoek. We denken daarbij aan een verdieping van deze snelle inventarisatie waarbij we in gesprek gaan met meer vertegenwoordigers uit het veld, een inventarisatie van privédocenten en onderzoek naar de ‘fair pay’ van muziekdocenten. Het kan een opmaat zijn om met partners uit het veld praktijkgericht vervolgonderzoek vorm te geven, bijvoorbeeld gericht op de ontwikkeling van nieuwe praktijken van lesgeven of van professionele ontwikkeling.