In prostitutiebeleid krijgen klanten een belangrijke rol. Bewustwording van misstanden in de prostitutie zou hun morele kompas moeten beïnvloeden – en daarmee hun gedrag. Maar heeft het zin om klanten op hun morele verantwoordelijkheid te wijzen? Kunnen zij een rol vervullen in de regulering van prostitutie?
LINK
Tijdens de COVID-19 crisis heeft een aantal MKB-winkeliers zonder webwinkel op succesvolle wijze winkelbeleving op afstand toegepast. Met behulp van digitale technologieën werden klanten hierbij, ongeacht hun locatie, bij de fysieke winkel betrokken en in staat gesteld elementen van deze omgeving te beleven. Dit zou, gezien de verwachte toegenomen behoefte van klanten aan winkelen zonder fysiek in de winkel te zijn, het onderscheidend vermogen en de concurrentiepositie van de MKB-winkelier kunnen versterken. Vooralsnog ontbreekt echter toegepaste kennis van de manieren waarop winkelbeleving op afstand effectief toegepast kan worden. Drie MKB-winkeliers, namelijk DroomHout, Chase Concept Store en MeubelBaas, hebben ons consortium verzocht deze kennis te verstrekken. Dit verkennende onderzoek beoogt dergelijke kennis te creëren door het beantwoorden van deze onderzoeksvragen: • Wat zijn geschikte manieren om winkelbeleving op afstand toe te passen? • Wat zijn de (beoogde) effecten van deze toepassingen voor MKB-winkeliers, hun personeel en klanten? • Welke succes- en faalfactoren beïnvloeden deze effecten? • Welke stappen kunnen MKB-winkeliers gegeven deze succes- en faalfactoren zetten ten einde winkelbeleving op afstand effectief toe te passen? Het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam, TMO Fashion Business School en het lectoraat Regio Ontwikkeling van Saxion zullen dit project in samenwerking met de drie winkeliers uitvoeren. Hiertoe zullen een literatuuronderzoek, interviews, observaties, een survey en experimenten worden gedaan. Dit onderzoek biedt niet alleen waardevolle inzichten voor de retailsector, maar is ook een eerste stap in het opzetten van een langduriger onderzoeksprogramma. Het project zal resulteren in een rapportage over de effectieve toepassing van winkelbeleving op afstand, consortiumbijeenkomsten over de resultaten, een stappenplan voor winkeliers, twee vakpublicaties, een academisch working paper, bijeenkomsten om het consortium uit te breiden, een eindpresentatie aan het consortium en geïnteresseerden, en een RAAK-mkb opzet.
Digitalisering is niet meer weg te denken uit de beroepspraktijk van publieke organisaties. Organisaties zien de voordelen van digitalisering: het levert efficiëntere processen en een optimalisatie van de klantbeleving op. De Nederlandse overheid zet fors in op digitalisering. Desondanks gaat dit langzamer dan verwacht. Veel publieke organisaties zoeken naar de juiste strategieën voor digitalisering.Doel In dit project is onderzocht hoe servicegerichte publieke organisaties digitalisering zo kunnen inzetten dat deze niet alleen bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie, maar ook een positieve bijdrage levert aan de klantbeleving. Resultaten Het onderzoek heeft diverse resultaten opgeleverd: Ervaringen van publieke organisaties m.b.t. persoonlijke en digitale dienstverlening Ervaringen van klanten van publieke dienstverleners met het contact dat zij hadden met deze organisaties Diverse toekomstscenario’s op het gebied van Customer Experience Groeimodel voor persoonlijke dienstverlening in digitale context Diverse experimenten voor verbetering persoonlijke dienstverlening in digitale context Dit groeimodel is samengevat in een toolkit, waarmee organisaties in heldere stappen de (mis)match kunnen bepalen tussen huidige klantbeleving en klantervaring (digitaal of niet), en waarmee zij een portfolio aan interventies kunnen ontwikkelen om deze ‘gaps’ op te lossen. Alle resultaten kunnen hieronder worden gedownload:Handleiding en canvassen Handleiding klantbeleving in Digitale Transitie Canvas - klantbeleving in digitale transitie Canvas - acht dimensies van publieke dienstverlening Whitepapers Whitepaper - Burgers staan open om digitaal de dialoog aan te gaan tijdens het wachten in het telefonisch kanaal - voorlopige resultaten gebruikersstudie bij Belastingdienst Whitepaper - Interactie met adviesrobots vergroot het vertrouwen tot handelen bij het uiteindelijke advies - voorlopige resultaten gebruikersstudie bij RET Whitepaper - De toekomst van customer experience Whitepaper - Een groeimodel voor persoonlijke dienstverlening in de publieke sector Whitepaper - Toekomst AI in klantbediening Rapportages: Highlights - Belangrijkste inzichten uit kwalitatief onderzoek onder publieke dienstverleners Highlights - Belangrijkste inzichten uit onderzoek onder ruim 1.000 klanten van publieke dienstverleners Rapport klantperspectief - Kwalitatief onderzoek onder klanten Blogs Duurzame klantrelaties in het digitale tijdperk - Harald Pol bij Service Leadership Wie leidt de digitale transformatie? - Harald Pol bij Marketingfacts Naar een effectieve klantrelatiestrategie in het digitale tijdperk - Harald Pol bij Marketingfacts Waarom Growth Marketing terrein wint in B2B - Harald Pol bij Marketingfacts Van klantbeleving naar merkbeleving – en weer terug …. - Harald Pol bij Marketingfacts Het einde van de beleveniseconomie - Harald Pol bij Marketingfacts Hoe de digitalisering van klantbeleving bij publieke dienstverleners kan helpen? - Evelien Besseling en Jacqueline Sant bij Customer First Digitalisering verbetert dienstverlening in publieke sector - Evelien Besseling en Jacqueline Sant bij Daily Data Bytes Duurzame klantrelaties in het digitale tijdperk: dystopie of utopie - Harald Pol De Paradox van digitalisering - Harald Pol bij Customer First Jaarbeurs Utrechts' reis naar een betere klantbeleving - Patrick Mulder en Harald Pol bij Customer First Het probleem echt willen begrijpen - Jacqueline Sant Hoe persoonlijk is jouw dienstverlening? - Jeroen van Grondelle en Marlies van Steenbergen bij Daily Data Bytes Digitalisering van de klantbeleving - tussen wet en realiteit - Evelien Besseling & Jacqueline Sant Terugblik 3e consortiumbijeenkomst - Jeroen van Grondelle en Dies Weijschede De impact van de coronacrisis op de digitale transformatie van Publieke Dienstverleners - Calvin Wittenberg en Harald Pol bij Customer First Meer over dit onderwerp? Word lid van deze LinkedIn groep rond het onderwerp digitalisering binnen de publieke dienstverlening. Looptijd 03 maart 2020 - 23 juni 2022 Aanpak Via een ontwerpgerichte onderzoekaanpak waarin de drie kennisdomeinen Marketing & Customer Experience, Datascience en Media Design samenkomen, krijgen publieke dienstverleners die zich bezig houden met digitalisering, klantenservice en klantbeleving, betere inzichten en nieuwe mogelijkheden om digitalisering op de juiste manier in te zetten. In het onderzoek komen 3 thema’s aan de orde: De digitale klantreis: wat zijn binnen organisaties succes- en faalfactoren van digitalisering? De persoonlijke klantreis: in hoeverre kunnen digitaliseringsoplossingen een bijdrage leveren aan persoonlijke dienstverlening? De duurzame klantrelatie: wat doet digitalisering en een persoonlijke benadering met de betrokkenheid van de klant? En welke (digitale) interventies dragen bij aan de betrokkenheid en het vertrouwen van de klant? Het project bestaat uit 5 fases: Organisatieperspectief: Hierin wordt onderzoek gedaan onder sleutelfiguren binnen (deelnemende) organisaties die op verschillende manieren betrokken zijn bij het proces van digitaliseren Klantperspectief: Klanten van publieke organisaties worden bevraagd op hun beleving van de dienstverlening, hun (laatste) klantreis bij de betreffende dienstverlener, hun wensen en behoeften en ‘triggers’ of ‘barrières’ die zij ervaren op het gebied van digitalisering Gezamenlijk perspectief: Het zoeken naar win-win oplossingen voor organisatie en klant Strategisch perspectief: Het toekomstbestendig maken van oplossingen door het meewegen van scenario’s Kennisdisseminatie van de resultaten
Binnen het 2-jarige onderzoeksprogramma ‘The Network is the Message’ is voor social media en de marketingcommunicatie branche een kneedbaar’ denkmodel ontwikkeld om de impact van social media binnen het hele bedrijf in kaart te brengen en zodanig effectiever te kunnen inzetten tijdens de hele klantreis van de consument. Binnen het nieuwe, kleinschalige vervolgonderzoek ‘Effectiever met data door MKB’ willen we dat model verder ontwikkelen tot een eenvoudig, praktisch adviesmodel, zodat niet alleen marcom professionals, maar MKB-ers van alle branches meer data bedreven & gedreven worden, hun prestaties kunnen monitoren en verbeteren en zo effectiever bij het ondernemen. Meer concreet wordt een model ontwikkeld met fasen conform het bedrijf- & marketingplanningsproces en worden per fase zowel MKB-doelstellingen, KPI’s als relevante kwantitatieve -, kwalitatieve - én financiële metrics en mogelijke databronnen binnen en buiten het bedrijf geïdentificeerd, die samengenomen inzicht geven in de concrete ondernemingskansen, naast praktisch verbeteringsadvies en de aanzet tot een meer data gedreven manier van werken. Het model wordt toegepast en meteen geïmplementeerd bij het MKB door 4e jrs. Commerciële Economie studenten van de HU bij het stagebedrijf, waar zij afstuderen, waarmee zij tevens hun toegevoegde waarde aantonen.