In juni vorig jaar kreeg Doortje Kal een aanstelling voor twee jaar als bijzonder lector Kwartiermaken aan de Hogeschool Utrecht. Een erkenning van de kwartiermaakbeweging, waar zij al sinds 1991 voor ijvert. Zes instellingen uit de ggz en de maatschappelijke opvang bleken bereid het lectoraat te financieren. Op 16 december gaf Kal de aftrap voor haar lectoraat met een drukbezochte Openbare les, waarvan hier een bekorte versie volgt
Hoofdstuk 3 in Supportgericht werken in de Wmo van Jean Pierre Wilken en Trudy Dankers De Wet maatschappelijke ondersteuning wordt ook wel participatiewet genoemd. Deze participatie betreft drie zaken: 1.De wet moet de participatie van kwetsbare groepen ondersteunen. 2.Lokale Wmo-raden, waarin de doelgroepen zijn vertegenwoordigd, moeten in de vormgeving van het beleid sterk betrokken worden. 3.Er wordt een beroep gedaan op de participatie van de samenleving ten behoeve van de eerste doelstelling. Dit laatste wordt ook wel zodanig vertaald, dat de formele zorg de informele zorg (beter) moet mobiliseren en ondersteunen. De werkprincipes van ‘Kwartiermaken’ (Kal, 2001) sluiten goed aan op de wet. De centra¬le boodschap van kwartiermaken is dat het proces van patiënt naar burger alleen kans van slagen heeft als in de samenleving daadwerkelijk ruimte wordt gemaakt voor men¬sen met een beperking. Kwartiermakers willen een maatschappelijk klimaat bevorderen waarin meer mogelijkheden ontstaan voor mensen met beperkingen om een volwaardig burger te worden. Kwartiermakers onderzoeken wat maatschappelijk nodig is om hen te ondersteunen in een volwaardig burgerschap
Terwijl gemeenten zoeken naar de beste manieren om maatschappelijke steun te organiseren, is ook een beweging ‘van onderaf’ gaande: kwartiermaken. Mensen in kwetsbare posities willen meedoen en zoeken bondgenoten om hen daarbij te steunen. Zij vinden die steun bij elkaar, bij mantelzorgers, medeburgers en bevlogen professionals. Werkbare aanpakken ontstaan als deze partijen en gemeenten elkaar vinden en als er ruimte is voor de oplossingen die zo worden ontwikkeld.
In 2015 is Wijk Inzet door Jongeren & Studenten (WIJS) gestart, een samenwerking van de Hanzehogeschool, de Gemeente en de MJD Groningen. WIJS werkt aan het positief verbinden van studenten met andere Groningers, door studenten in te zetten in het sociale domein om de stedelijke leefbaarheid te vergroten. Studenten krijgen studiepunten hiervoor. Individuele burgers en andere opdrachtgevers kunnen met hun vraag bij WIJS terecht, waaraan vervolgens studenten en/of onderzoeksprojecten gekoppeld worden. Na 2,5 jaar inzet van studenten bij WIJS van vooral de Hanzehogeschool, willen de Gemeente, Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit Groningen via dit succesvol lopende project onderlinge samenwerking rond maatschappelijke innovatie en betrokkenheid verstevigen en meer studenten en docenten koppelen aan maatschappelijke opgaven. Het project Verbreding WIJS correspondeert met het doel van de subsidie (‘samenwerking tussen gemeenten en kennisinstellingen ondersteunen en versnellen’) en het uiteindelijke doel van de City Deal (‘meer studenten en docenten betrekken bij de maatschappelijke opgaven in steden’). WIJS past ook binnen de strategische agenda’s van de kennisinstellingen en het Akkoord van Groningen, een samenwerkingsverband tussen de Gemeente, Hanzehogeschool, UMCG en RUG Dat in 2007 gestart is. Met het Akkoord wil Groningen zich profileren op de terreinen van energie en gezondheid, een betekenisvolle bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken en talent aantrekken, ontwikkelen, behouden en profileren. De Akkoordpartners willen daarbij maatschappelijke innovatie en ondernemerschap stimuleren. Om de samenwerking te versnellen, wordt de Impuls City Deal ingezet voor ondersteuning en professionalisering van de WIJS-organisatiestructuur en het opzetten van netwerken tussen Gemeente, Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit. Hierdoor kan het WIJS-projectteam zich focussen op acquisitie (middelen en opdrachten), kwartiermaken en het uitbreiden van samenwerking. Studenten krijgen de mogelijkheid om hun talent bij WIJS te ontwikkelen en de kennis van instellingen middels een duurzaam samenwerkingsverband om te zetten in oplossingen voor maatschappelijke problemen in Groningen-stad.