Markt, overheid en wetenschap hebben samen een richtlijn ontwikkeld voor het aantal te plaatsen laadpunten op parkeerplaatsen in openbaar gebied. De richtlijn wordt gepubliceerd in de vorm van kencijfers. Het gaat om openbare laadpunten voor elektrische rijders in woon-, bezoek- en werklocaties.
LINK
During the COVID-19—related lockdowns (2020–2022), mobility patterns and charging needs were substantially affected. Policies such as work from home, lockdowns, and curfews reduced traffic and commuting significantly. This global pandemic may have also substantially changed mobility patterns on the long term and therefore the need for electric vehicle charging infrastructure. This paper analyzes changes in electric charging in the Netherlands for different user groups during different phases of the COVID-19 lockdown to assess the effects on EV charging needs. Charging needs dropped significantly during this period, which also changed the distribution of the load on the electricity grid throughout the day. Curfews affected the start times of charging sessions during peak hours of grid consumption. Infrastructure dedicated to commuters was used less intensively, and the charging needs of professional taxi drivers were drastically reduced during lockdown periods. These trends were partially observed during a post–lockdown measuring period of roughly 8 months, indicating a longer shift in mobility and charging patterns.
Analysis of charging behavior of different type of users within the Amsterdam area. A definition of different type of users is deemed neccesary to forecast charging behaviour.---Analyse van laadgedrag van verschillende type gebruikers van de laadinfrastructuur in Amsterdam. Definitie van type gebruikers is nodig om voorspellingen over het verbruik te kunnen doen (EN).
Elektrisch rijden staat aan de vooravond van een schaalsprong. De ambitie van zowel de Nederlandse overheid als internationale overheden is om binnen nu en 12 jaar alleen nog maar elektrische auto’s nieuw op de markt toe te laten. De elektrisch vervoer (EV) keten staat voor de grote uitdaging om deze schaalsprong op tijd met voldoende laadinfrastructuur te faciliteren. Nederlandse ketenpartners willen, net als de afgelopen jaren, koploper blijven op het gebied van EV-laadinfrastructuur en daarom goed voorbereid zijn op deze schaalsprong. De centrale praktijkvraag van de EV-ketenpartners is “Hoe kan de toekomstige laadbehoefte voor elektrische voertuigen in een snel groeiende markt met nieuwe gebruikersgroepen goed worden ingevuld?” Het doel van Future Charging is om bij te dragen aan de doorbraak van elektrisch rijden door kennis over de laadbehoefte van nieuwe gebruikersgroepen te ontwikkelen en toekomstig laadgedrag in een agent-based model te simuleren. Simulaties geven EV-ketenpartners concrete inzichten in effecten van toekomstscenario’s op het gebruik van laadinfrastructuur, de impact op het elektriciteitsnet en openbare ruimte. Deze kennis ondersteunt EV-ketenpartners bij de uitrol van toekomstbestendige laadinfrastructuur. In totaal brengt dit project 17 consortiumpartners bij elkaar waarmee de volledige EV-keten voor laadinfrastructuur vertegenwoordigd is: gemeenten, netbeheerders, laadpaal-exploitanten, energiebedrijven en gebruikers. De partners bieden hiermee een rijke praktijkomgeving waar continu kan worden geleerd over de veranderende laadbehoefte van verschillende gebruikersgroepen en in verschillende ruimtelijke settings: van grootstedelijk tot “laden in de regio”. Sinds 2014 beheert en monitort de Hogeschool van Amsterdam de laaddata voor G4/MRA-E. Meer dan 8,5 miljoen laadsessies zijn opgeslagen in een professioneel datawarehouse en middels beveiligde accounts toegankelijk voor onderzoek. Future Charging slaat de brug tussen theorie over laadbehoefte, laadgedrag en agent-based simuleren en de praktijk van laadinfrastructuur. Het resultaat is een praktisch toepasbaar simulatiemodel waarmee ontwerpstudies en praktijkcases worden doorgerekend.
“Gas op elektrisch” presenteert een onderzoek naar diensten voor zero emissie servicelogistiek. Servicelogistiek is het vervoer van personen, materiaal een materieel voor installatie- en onderhoudswerkzaamheden in woningen, kantoren, en de openbare ruimte. De Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen ontwikkelen samen met mkb-professionals in elektrisch vervoer (EV), servicebedrijven en brancheverenigingen nieuwe kennis over de voorwaarden en mogelijkheden van EV bij servicelogistiek. Het doel is om te komen tot nieuwe (gezamenlijke) diensten van het mkb door: • de ontwikkeling van nieuwe sectorspecifieke kennis over logistieke kenmerken, laadstrategieën en het adoptieproces van de servicemedewerker in de transitie naar EV. • de diensten van mkb-aanbieders van voertuigen, laadinfrastructuur en wagenparkbeheer te innoveren. Mkb-professionals vinden servicelogistiek een interessante markt voor elektrische voertuigen, wagenparkbeheer en laadoplossingen, maar hebben onvoldoende kennis van de logistieke afwegingen die deze bedrijven maken bij de transitie naar een zero emissie wagenpark. Bovendien biedt de individuele mkb-ondernemer slechts een deel van de oplossing terwijl er een combinatie van diensten nodig is om grote servicebedrijven te ondersteunen bij EV. Dit onderzoeksproject verbindt mkb-professionals onderling en met grote servicebedrijven om gezamenlijk nieuwe kennis te ontwikkelen voor passende diensten. De projectdeelnemers in ‘Gas op elektrisch”: 1. Analyseren de huidige situatie aan de hand van ritprofielen, interviews en energieverbruik. 2. Ontwerpen nieuwe concepten en interventies voor de inzet van (lichte) elektrische vrachtvoertuigen. 3. Evalueren nieuwe concepten en interventies met experimenten in de praktijk. 4. Valoriseren de kennis voor de ontwikkeling van nieuwe diensten van het mkb. Het project verzekert een sterke relatie met de praktijk, de wetenschap en het onderwijs door betrokkenheid van vier lectoraten, vijf opleidingen en twee brancheverenigingen. Het onderzoek kent een multidisciplinaire aanpak met aandacht voor logistieke processen, energievoorziening en de rol van de gebruiker. Hiermee versterkt het project professionals van nu en van de toekomst om de EV-koploperspositie van Nederlandse bedrijven te kunnen behouden.
Aanleiding: De elektrische auto wordt steeds populairder en er zijn inmiddels meer dan 5.000 openbare en 5.000 semiopenbare oplaadpunten in Nederland. Professionals bij gemeenten, energiebedrijven, laadpuntexploitanten en netbeheerders missen echter de instrumenten waarmee zij tot onderbouwde besluitvorming omtrent de plaatsing en het aantal laadpunten kunnen komen. De belangrijkste vragen die ze hebben, hebben betrekking op beschikbaarheid en gebruik van de laadinfrastructuur (effectiviteit van de infrastructuur), en het sluitend krijgen van de businesscase (kostenefficiëntie). Doelstelling Het project wil bijdragen aan een van de grote uitdagingen rond elektrisch rijden: het ontwikkelen van een effectieve en kostenefficiënte laadinfrastructuur, gedragen door een sluitende businesscase. Het onderzoek bestaat uit het iteratief ontwikkelen van wiskundige voorspel- en simulatiemodellen voor de uitrol en het gebruik van de laadinfrastructuur. De projectdeelnemers toetsen deze modellen in de praktijk met concrete interventies in door de consortiumpartners geboden proeftuinen. De voorspellingen en simulaties worden vervolgens toegankelijk gemaakt voor de professionals bij gemeenten en bedrijven. Studenten ontwikkelen daarvoor instrumenten zoals kennisdashboards en decision-supportsystemen. Overige deelnemers kunnen bij het project aanhaken door casussen in te brengen die de studenten uitwerken met behulp van een datagedreven productontwikkelingsproces. Beoogde resultaten Concrete resultaten van dit project zijn onder andere: " een set gevalideerde en generiek toepasbare voorspel- en simulatiemodellen; " 10 uitgevoerde casestudies waarin concrete simulaties worden uitgevoerd en adviezen voor ketenpartijen worden gedestilleerd; " minimaal 3 experimenten waarin concrete interventies zijn uitgevoerd en geëvalueerd; " 3 geteste (kennis)dashboards voor te selecteren partijen; " 3 gerealiseerde datagedreven producten/services; " 3 concrete en geteste decision-supportsystemen voor nader te selecteren ketenpartijen.