This article reports on a literature review on empirical research investigating learning for vocations in the context of vocational education. We included 36 studies in which learning for vocations is empirically studied. Learning for vocations is characterised based upon prevalent research traditions in the field and framed from the perspective of vocational education and organised learning practices. This framing and characterisation directed the search terms for the review. Results show empirical data on vocational learning and illustrate how learning processes for the functions of vocational education - vocational identity development, development of a vocational repertoire of actions, and vocational knowledge development - actually take place. The review further shows that, empirical illustrations of learning processes that occur in the context of vocational education and organised learning practices are relatively scarce. The findings can be typified in relation to our theoretical framework in terms of three learning processes, that is learning as a process of (a) belonging, becoming, and being, (b) recontextualization, and (c) negotiation of meaning and sense-making. We argue that more empirical research should be carried out, using the functions of vocational education and the three learning processes to better understand vocational learning.
DOCUMENT
Als relatief nieuw begrip in de context van e-learning krijgt ‘mobile learning’ steeds meer aandacht, wat ten dele kan worden verklaard door de ontwikkeling en verspreiding van mobiele technologie. Als we de pleitbezorgers van ‘mobile learning’ moeten geloven, dan wordt deze vorm van leren belangrijker en is het denkbaar dat sommige leerprocessen in de toekomst volledig op die wijze vormgegeven zullen worden. Probleem is dat een eenduidige definitie van ‘mobile learning’ nog altijd ontbreekt, dat er meningsverschillen zijn over de technologie die tot het domein van ‘mobile learning’ behoort, en dat er betrekkelijk weinig resultaten zijn van succesvolle inzet van mobiele technologie in leerprocessen. Daarbij wordt onder succesvol verstaan dat het heeft bijgedragen aan de effectiviteit van het leren, en daarmee aan een beter leerresultaat en een efficiënter leerproces, waarbij onder het laatste verstaan wordt dat het maximale leereffect wordt bereikt met een beperkte inzet van mensen en middelen. Deze notitie beoogt enige duidelijkheid te scheppen in de definitiekwestie en in de visies op leren die een rol spelen bij ‘mobile learning’. Vanuit dat perspectief wordt vervolgens ingegaan op kenmerken van mobiele technologie en ontwikkelingen die daarin verwacht worden. Aansluitend wordt er dieper ingegaan op leerprocessen en de rol die mobiele technologie daarin zou kunnen vervullen, waarna de notitie wordt afgesloten met een kijkkader om de mogelijke inzet en betekenis van ‘mobile learning’ in onderwijssituaties te kunnen duiden en beoordelen.
DOCUMENT
Het INHOLLAND Lectoraat eLearning doet onderzoek op het terrein van eLearning en Blended Learning, gegroepeerd in twee hoofdgebieden: die van de veranderende rol van de docenten en die van de nieuwe vormen voor leermiddelen. Het eerste gebied heeft de naam gekregen van eTutor, de tweede van Learning Objects, afgekort als LO. Dit document geeft een overzicht van wat er in het eerste onderzoeksjaar is gebeurd op het terrein van de LO. Maar het doet meer: het probeert bijvoorbeeld ook duidelijk te maken, waarom LO voor Hogeschool INHOLLAND belangrijk zijn en geeft concrete suggesties, hoe met het fenomeen om te gaan. In het kort kunnen voor dit onderzoek de volgende doelen worden geformuleerd: · Allereerst wil het de interne discussie binnen Hogeschool INHOLLAND op gang brengen over LO en hoe daarmee om te gaan. · Ten tweede wil het een aanzet geven tot een onderzoek dat ten doel heeft een goed overzicht te verkrijgen van de digitale inhouden die binnen Hogeschool INHOLLAND zijn of worden ontwikkeld. · Ten derde wil de onderzoeksgroep ervaring opdoen met praktijkonderzoek en het werken met case studies. · Ten vierde beschrijft het project enkele concrete LO situaties, met gerichte belangstelling voor de LO, de verschillende problemen en de mogelijkheden van dit materiaal, maar ook voor de verschillende rollen van docenten en studenten hierbij. · Tenslotte is een uitvoerige inventarisatie van beschikbare literatuur uitgevoerd om “beginners” en “gevorderden” op het terrein van LO te helpen snel relevante informatie te vinden.
DOCUMENT
Voortdurende maatschappelijke veranderingen en uitdagingen vragen om samenwerking en een leven lang ontwikkelen. Vaak gebeurt dit in learning communities (innovatieve leerwerkomgevingen) waar organisaties grensoverstijgend samenwerken aan complexe vraagstukken. Bruggenbouwers (brokers) hebben een sleutelpositie in het ontwikkelen van deze learning communities om mensen en organisaties met elkaar te verbinden. Een veelzijdige rol die zich moeilijk laat definiëren. Bovendien voorzien organisaties niet altijd bewust in ondersteuning en ontwikkeling van deze bruggenbouwers. Op basis van een mixed-methodsbenadering voorziet dit onderzoek in de behoefte van een generieke rolbeschrijving met zeven vaardigheden. Hierbij wordt de invloed van kennis, ervaring en persoonskenmerken belicht. Bruggenbouwers werken intersectoraal over grenzen van organisaties heen en ondersteunen betrokken professionals en organisaties in hun samenwerking door politiek bewust en strategisch te handelen. Zij stimuleren kennisdeling en vertalen kennis naar diverse betrokkenen en contexten en onderzoeken daarbij de beroepspraktijk systematisch. Deze rolbeschrijving en de gewenste ondersteuning hierin biedt concrete handvatten om bruggenbouwers beter te selecteren, te waarderen en ook gerichter te investeren in hun professionele ontwikkeling. Deze investering is van cruciaal belang omwille van de katalyserende werking van de rol als bruggenbouwer om het voortdurend leren en ontwikkelen bij organisaties mogelijk te maken
DOCUMENT
To adequately deal with the challenges faced within residential care for older people, such as the increasing complexity of care and a call for more person-centred practices, it is important that health care providers learn from their work. This study investigates both the nature of learning, among staff and students working within care for older people, and how workplace learning can be promoted and researched. During a longitudinal study within a nursing home, participatory and democratic research methods were used to collaborate with stakeholders to improve the quality of care and to promote learning in the workplace. The rich descriptions of these processes show that workplace learning is a complex phenomenon. It arises continuously in reciprocal relationship with all those present through which both individuals and environment change and co-evolve enabling enlargement of the space for possible action. This complexity perspective on learning refines and expands conventional beliefs about workplace learning and has implications for advancing and researching learning. It explains that research on workplace learning is itself a form of learning that is aimed at promoting and accelerating learning. Such research requires dialogic and creative methods. This study illustrates that workplace learning has the potential to develop new shared values and ways of working, but that such processes and outcomes are difficult to control. It offers inspiration for educators, supervisors, managers and researchers as to promoting conditions that embrace complexity and provides insight into the role and position of self in such processes.
DOCUMENT
This Framework is intended to act as a guide for those individuals and organisations seeking to develop forms of lifelong learning and professional development that are rooted in a culture of reflective andreflexive practice.
DOCUMENT
Purpose: The authors provide a personal insight into how they see the potential of urban culture as a vehicle for creative placemaking. The purpose of this study is to highlight the opportunities for the tourism industry to embrace this global youth culture now that one of its pillars, breakdance, is on the brink of becoming an Olympic discipline in 2024, thus nudging this youth culture from underground to mainstream. Design/methodology/approach: The authors interviewed two Dutch pioneers in the field of urban culture: Tyrone van der Meer, founder of The Notorious IBE (IBE), an international breaking event, and Angelo Martinus, founder of the urban scene in Eindhoven and initiator of EMOVES, an urban culture and sports event. Findings: The authors illustrate the added value of urban culture to creative placemaking by addressing the initiatives of previously mentioned Dutch pioneers. Their urban culture events on Dutch soil, yearly attract thousands of participants and visitors from the urban scene, covering over 40 nationalities, to the South of The Netherlands. Originality/value: This study provides a glimpse into a global youth culture that is primarily invisible to the tourism industry and a foresight in how the tourism industry and other stakeholders (e.g. policy makers, city marketeers, tourism managers and event organisers) can pick up on this evolving trend. The study is meant as a wake-up call.
MULTIFILE
BACKGROUND: Various feedback characteristics have been suggested to positively influence student learning. It is not clear how these feedback characteristics contribute to students' perceived learning value of feedback in cultures classified low on the cultural dimension of individualism and high on power distance. This study was conducted to validate the influence of five feedback characteristics on students' perceived learning value of feedback in an Indonesian clerkship context.METHODS: We asked clerks in Neurology (n = 169) and Internal Medicine (n = 132) to assess on a 5-point Likert scale the learning value of the feedback they received. We asked them to record whether the feedback provider (1) informed the student what went well, (2) mentioned which aspects of performance needed improvement, (3) compared the student's performance to a standard, (4) further explained or demonstrated the correct performance, and (5) prepared an action plan with the student to improve performance. Data were analyzed using multilevel regression.RESULTS: A total of 250 students participated in this study, 131 from Internal Medicine (response rate 99%) and 119 from Neurology (response rate 70%). Of these participants, 225 respondents (44% males, 56% females) completed the form and reported 889 feedback moments. Students perceived feedback as more valuable when the feedback provider mentioned their weaknesses (β = 0.153, p < 0.01), compared their performance to a standard (β = 0.159, p < 0.01), explained or demonstrated the correct performance (β = 0.324, p < 0.001) and prepared an action plan with the student (β =0.496, p < 0.001). Appraisal of good performance did not influence the perceived learning value of feedback. No gender differences were found for perceived learning value.CONCLUSIONS: In Indonesia, we could validate four out of the five characteristics for effective feedback. We argue that our findings relate to culture, in particular to the levels of individualism and power distance. The recognized characteristics of what constitutes effective feedback should be validated across cultures.
DOCUMENT
The workforce in the EU is ageing, and this requires investment in older workers so that the organisations in which they work remain competitive and viable. One such investment takes the form of organising and facilitating intergenerational learning: learning between and among generations that can lead to lifelong learning, innovation and organisational development. However, successfully implementing intergenerational learning is complex and depends on various factors at different levels within the organisation. This multidisciplinary literature review encompasses work from the fields of cognitive psychology, occupational health, educational science, human resource development and organisational science and results in a framework that organisations can use to understand how they can create the conditions needed to ensure that the potential of their ageing workforce is tapped effectively and efficiently. Although not a comprehensive review, this chapter serves as a basis for further empirical research and gives practitioners an insight into solving a growing problem.
DOCUMENT