Het onderzoek is onderdeel van het SURFfoundation project 'Open Onderzoek II'. Lectoren hebben hart voor hun zaak. Hun zaak is het verrijken van de wereld met kennis. Het belang van het vrij beschikbaar maken van onderzoeksresultaten wordt door vele lectoren onderschreven ― blijkt uit dit onderzoek ― en een aantal pleit zelfs voor een revolutie om dit te realiseren! Net zoals kunst eigenlijk niet acht jaar in de kast van het gesloten Stedelijk Museum zou mogen worden opgesloten, zo mogen publicaties van lectoraten niet achter de deuren van uitgeverijen verdwijnen. Het vereist lef om dit te voorkomen. Lef van de auteur om eisen te stellen aan de uitgevers. Lef om brutaal en ‘burgerlijk ongehoorzaam’ te zijn.
DOCUMENT
In deze survey hebben we de gevolgen van de bezuinigingen en de krimp voor praktijkgericht onderzoek gemeten met een enquête onder 200 Nederlandse lectoren
DOCUMENT
Lectoren hebben tot taak vernieuwingen in hun werkveld te stimuleren. Terwijl universitair hoogleraren vernieuwingen op theoretisch niveau proberen te realiseren, werken lectoren vooral praktijkgericht. Zij leggen een directe link tussen theorie en praktijk. Hoe brengen ze die beweging in het veld tot stand? We spreken met Lia van Doorn, lector Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening bij het kenniscentrum Sociale Innovatie, en met Frens Pries, lector Nieuwe Cultuur in de Bouwketen bij het kenniscentrum Gebouwde Omgeving.
DOCUMENT
Zowel overheid als bedrijfsleven (en dan met name het MKB) verwachten van het hoger beroepsonderwijs dat het zich ontwikkelt tot een kennisproducent. Een centrale rol hierbij spelen de lectoren met hun kenniskringen. Zij zijn binnen het hbo eerstverantwoordelijk voor de kennisontwikkeling en de kenniscirculatie. In dit artikel verkennen we via een interview met dr. Ruud Klarus de mogelijkheden en grenzen van lectoraten. Welke kennis kunnen en willen lectoren produceren? Op welke wijze slagen zij er in deze kennis praktijkrelevant te laten zijn? En bieden hogescholen wel een goede omgeving voor de productie van praktijkrelevante kennis?
DOCUMENT
bericht over de aanstelling van Lector Nico de Vos
DOCUMENT
In de interviewserie met lectoren: filosoof Nico de Vos is dragend lector Participatie en Stedelijke Ontwikkeling. Zijn lectoraat onderzoekt de maatschappelijke impact van sport, kunst en gemeenschappen (community development). ‘Participatie moet niet alleen gericht zijn op de kwetsbare mensen in de samenleving.’ Een interview over andere manieren van samenleven, over nieuwe onderzoeksvormen en echte impact, in "de nulde lijn" van de Utrechtse samenleving.
LINK
Deze column richt zich op de toekomst van lectoraten. Drie onderwerpen passeren de revu: 1. de relatie hogescholen en universiteiten, waarbij de nadruk ligt op samenwerking, 2. bij de Hanzehogeschool Groningen is de positie van lector al goed ingebed in de organisatie, 3. samenwerking van lectoren in kenniscentra en met docent-onderzoekers is cruciaal voor goed onderzoek en de verbinding met het onderwijs.
LINK
Mediawijsheid staat niet op zichzelf, er is sprake van een generatiekloof. Dat stelt Bart Wernaart, lector Moral Design Strategy bij Fontys Hogeschool Economie en Communicatie (FEC). “Ik heb een redelijk groot vertrouwen in het techno-morele kompas van onze studenten.”
LINK
full text via link. Johan Versendaal, lector Extended Enterprises bij het Kenniscentrum Technologie en Innovatie van Hogeschool Utrecht, is sinds 1 juni aangesteld als bijzonder hoogleraar e-business (ondersteuning en innovatie met behulp van ICT) aan de Open Universiteit te Heerlen. Wat zijn de plannen voor lectoraat en leerstoel? En wat is de meerwaarde voor hogescholen en universiteiten van een dubbelfunctie als lector en hoogleraar?
DOCUMENT
Lector Dinand Ekkel van lectoraat groene en vitale stad, aan het woord over het nieuwe Schoolgebouw van Aeres dat natuurinclusief gebouwd wordt op het nieuwe Floriade terrein in Almere.
LINK