Dit artikel doet verslag van een voor Nederland nieuwe manier van werken in het onderwijs. Bij 'leercirkels' telt de stem van leerlingen echt en wordt de kracht van het 'gewone leven' benut om leerlingen optimaal te begeleiden. In onderstaand artikel komen allereerst twee kinderen en hun ouders aan het woord over hun ervaringen met leercirkels. Vervolgens wordt de ontstaansgeschiedenis van dit model besproken waarna wordt aangegeven wat de kracht van deze werkwijze kan zijn. Een manier van samenwerken tussen school, gezin en daarbuiten.
DOCUMENT
In het kader van het regionale GGD-project Borgen, Inbedden en Verbinden hebbenonderzoekers van het lectoraat Stedelijk Sociaal Werk van de Hogeschool van Amsterdam in samenwerking met de GGD Zaanstreek-Waterland een leercirkeltraject georganiseerd om laagdrempelige ondersteuning voor mensen met een psychische kwetsbaarheid te versterken. Het project is uitgevoerd binnen de Werkplaats Sociaal Domein Amsterdam en Omgeving waarvan het lectoraat penvoerder is en de GGD een partner.
DOCUMENT
In Nederland lijkt het poldermodel nu ook te reiken tot het onderwijs, dit is onder andere te zien in de toenemende belangstelling voor 'leercirkels'. Hierbij telt de stem van leerlingen echt en wordt de kracht van het 'gewone leven' benut om leerlingen optimaal te begeleiden. De leerlingen Layla en Alexander doen uitvoerig verslag van hun ervaringen.
DOCUMENT