Vijf hogescholen hebben de krachten gebundeld en zijn in april 2023 officieel van start gegaan met de Professional Doctorate Techniek & Digitalisering (PD T&D). Techniek en digitalisering zijn binnen de PD gelijkwaardig en complementair aan elkaar, waarbij elk van de vijf hogescholen zich op eigen wijze profileert. Met de impuls voor kwaliteitszorg bouwen we een gezamenlijk kwaliteitskader op voor de PD T&D met inachtneming van de verschillende nuances van de hogescholen en de uiteenlopende PD-vraagstukken. We bouwen een actieve PD-community op, brengen lectoren, onderzoekers en werkveldpartners samen, ontwikkelen een domeineigen Body of Knowledge and skills en positioneren de PD T&D landelijk als een erkend en onderscheidend programma naast de bestaande EngD en PhD met toegevoegde waarde voor het werkveld. Om dit te realiseren zetten we de middelen uit de impulsregeling in voor de volgende vijf onderdelen: 1. Inrichting van het Graduate Network (GN) T&D; 2. Ontwikkeling van een domeinspecifiek beoordelingskader; 3. Ontwikkeling van een T&D-portfolio flankerend onderwijsaanbod; 4. Inrichting monitoring en evaluatie van de PD T&D; 5. Profilering van de PD T&D. Met de Impuls Kwaliteitszorg PD richten we onze processen en systemen dusdanig in dat het GC ook na de pilotfase nieuwe cohorten kan faciliteren. We zetten ons tijdens de pilot in om het GN door te ontwikkelen naar een levende PD-community, betrekken hogescholen buiten dit consortium actief bij de pilot, bouwen verder aan een open leercultuur als fundament van het kwaliteitskader en borgen de voortgang na de pilotfase met een financieel plan. Dit doen we al lerend en gedurende de vier cohorten van 15 PD-kandidaten richten we samen met het GN een cyclisch en iteratief proces van beoordeling, normvinding en kalibratie in, ontwikkelen we een domeineigen flankerend onderwijsaanbod en monitoren, evalueren en rapporteren op impact, doorwerking en kwaliteit.
Aangejaagd door hogere klanteisen, het snelle tempo van technologische ontwikkelingen en demografische verschuivingen en daaruit voortvloeiende toenemende personeelstekorten, staan mkb-bedrijven voor de uitdaging om te investeren in adaptiviteit en leervermogen van hun medewerkers. Mkb-bedrijven en hun medewerkers zullen steeds slimmer gebruik moeten maken van nieuwe technologie en zichzelf continu moeten doorontwikkelen. Vooral voor de groep praktisch opgeleide medewerkers ligt er een uitdaging om ze proactief te stimuleren en een cultuur te creëren waarin leren en ontwikkelen een vanzelfsprekend onderdeel is van het werk en waarbij de diversiteit aan menselijk kapitaal optimaal wordt benut (SER, 2021). In zo’n werkomgeving ontstaan steeds meer creatieve samenwerkingsprocessen tussen een verscheidenheid aan mensen binnen de organisatie, tussen bedrijven onderling en met onderwijsinstellingen. Veel mkb-bedrijven onderschrijven de noodzaak van zo’n leercultuur. Echter, deze bedrijven ervaren dat het hen zelf onvoldoende lukt om een leercultuur van de grond te krijgen. Het is lastig voor mkb-bedrijven om inzicht te krijgen in de eigen leercultuur en te achterhalen welke interventies passen om deze cultuur concreet te verbeteren. In dit project onderzoeken we samen met tien mkb-bedrijven hun leercultuur door middel van een gevalideerde leercultuurscan en door het toepassen en monitoren van passende interventies. We monitoren deze interventies op basis van de ‘realistic evaluation’ benadering en trachten daarmee te achterhalen welke interventies in de mkb-praktijk effectief zijn. Op basis van de onderzoeksresultaten ontwikkelen we een toolbox met een set van interventies voor de mkb-praktijk. Om dit te realiseren werken we intensief samen met kennispartners Hogeschool Saxion, Hogeschool Rotterdam en Universiteit Twente. Verder bestaat het consortium uit brancheorganisatie Bouwend Nederland, Stichting OOM (scholingsadviesbureau van sociale partners in de Metaalbewerking), Regio Zwolle – programma Human Capital Agenda, Centre of Expertise TechYourFuture, VNO-NCW en arbeidsmarktregio Zwolle. De effectieve interventies voor een leercultuur leiden tot (praktische) kennisontwikkeling voor mkb-bedrijven, onderwijs en wetenschap.
Ekwadraat ondervindt een hoog verloop van ervaren werknemers en is veel tijd en kosten kwijt met het aantrekken en inwerken van nieuwe werknemers. Ekwadraat is ervan overtuigd dat een inspirerende leercultuur binnen de organisatie, waarin medewerkers de mogelijkheid hebben om zich te blijven ontwikkelen, een belangrijke voorwaarde is om personeel aan te trekken en (zo lang mogelijk) te behouden. Samen met EnTranCe van de Hanzehogeschool Groningen en New Energy Coalition gaat experimenteren met een ontwikkel- en leeromgeving waar (nieuwe) medewerkers van Ekwadraat een carrière kunnen starten en doorzetten in de energietransitie met een bredere set praktijkervaringen (in functies en projecten), begeleiding en educatie.