Als leraar wil je het beste voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk iedereen gelijke kansen geeft? En dat je jongens én meisjes op hun talenten - en niet op bijvoorbeeld hun afkomst of taal - beoordeelt? Dit boek geeft inzicht in hoe verwachtingen van leraren tot stand komen en welke invloed dat heeft op de prestaties van leerlingen. Het helpt je om bewuster werk te maken van gelijke kansen.
Sinds jaar en dag is een vast thema in het beleid van stedelijke ontwikkeling de vraag of en hoe de stad er voor iedereen is. Is de stad open voor nieuwe bevolkingsgroepen? Is of dreigt er een onaanvaardbare kloof tussen arm en rijk, blank en zwart, laag en hoog opgeleid in de stad? Het bestrijden van sociaal-ruimtelijke segregatie is een belangrijk thema in vele stedelijke beleidsnota’s. Het thema van gelijkheid is dus ook een stedelijk thema. In deze bijdrage wil ik ingaan op de verhouding tussen “gelijkheid” en “verschil” in het domein van het stedelijk wonen. Wonen moet iedereen en het is daarmee een persoonlijk beladen thema. Wonen is steevast een belangrijk onderdeel van elke stedelijke beleidsagenda die zich onder meer richt op de kwaliteit van de stad zelf en op de plaats van de stad in het international krachtenveld. Daarom wordt in het stedelijk woonbeleid voortdurend geschakeld en gebalanceerd tussen het denken en doen in termen van gebied (stad, wijk, buurt) en denken en doen in termen van bevolking (groepen, individuen).
Op verzoek van de gemeenteraad en in opdracht van de wethouder is onderzocht hoe het beleid en de praktijk van aanmelden en toelaten eruit ziet bij basisscholen in Utrecht. Is er daarbij sprake van een gelijk speelveld voor ouders? Onze bevindingen over het geformuleerde beleid leiden tot de volgende conclusies. De eerste conclusie is dat er geen sprake is van een gelijk speelveld voor ouders bij de wettelijke inschrijving van hun kind op driejarige leeftijd. De reden hiervoor is dat er met vooraanmeldingen gewerkt wordt die automatisch leiden tot toelating. De tweede conclusie is dat grofweg 9 van de 10 scholen hun website kunnen verbeteren ten aanzien van goede en heldere informatie over hun toelatingsbeleid. Wij achten de situatie rond het beleid zorgelijk, onder meer vanwege de effecten op kansengelijkheid.
De opgave van hogescholen en de rol van de docent verandert. Dat vraagt van hbo-docenten om zich doorgaand te ontwikkelen. In dit project wordt onderzocht hoe docenten(teams), verweven met het primaire onderwijsproces, gezamenlijk hun professionele ontwikkeling kunnen versterken. Drie hogescholen slaan de handen ineen om hieraan te werken. Doel Het doel van het project is om docententeams handvatten te bieden om zelf de leermogelijkheden in hun werkomgeving te vergroten en daarmee gezamenlijk de professionele ontwikkeling en professionele identiteit te versterken. Hierbij is ook aandacht voor wat dit vraagt van de ondersteunende organisatie. Aanpak Het project heeft een actiegerichte aanpak. Met docenten, HR en andere stakeholders wordt het gesprek gevoerd en de activiteiten uitgevoerd, waardoor zij meteen de gelegenheid krijgen om de kennis toe te passen en hun handelingsvermogen direct wordt vergroot. Resultaten Professionalisering on-the-job van de betrokken docententeams van de drie hogescholen. Kennisontwikkeling over professionalisering vanuit een teamperspectief. anpak voor docententeams om zelf de leermogelijkheden in de werkomgeving te vergroten. Concrete, inspirerende good practices. Looptijd 01 februari 2022 - 01 april 2024 Meer weten over dit project? Klik op de link hieronder om de flyer te downloaden.
Dit strategische partnerschap is een krachtige transnationale samenwerking tussen internationale hogescholen / universiteiten die opleidingen fysiotherapie aanbieden. De samenwerking is gericht op het innoveren, verbeteren en standaardiseren van pijnwetenschap in de bachelor fysiotherapie curricula.Doel De samenwerking is gericht op het innoveren, verbeteren en standaardiseren van pijnwetenschap in de bachelor fysiotherapie curricula. Resultaten Dit project van 2 jaar zal resulteren in drie intellectuele outputs (IO's) gehuisvest op een open pain education resource (OPER). Looptijd 17 januari 2022 - 16 januari 2024 Aanpak We nemen de volgende stappen: O1: BEHOEFTEANALYSE: pijnwetenschap in de bachelor curricula van partners zullen worden vergeleken met internationale best practices (European Pain Federation) om hiaten in het leren te identificeren. O2: CAPACITEITSBOUW: Partners zullen deelnemen aan twee weken durende 'train de trainer'-scholen om hun kennis / vaardigheden in het curriculum te vergroten, door innovatieve onderwijs- en leerpraktijken te integreren op basis van evidence-based professionele praktijk waarin de nieuwste kennis van pijnwetenschap is verwerkt. O3: AANPAK BEPERKINGEN: Er wordt een dynamische OPER ontwikkeld die geïdentificeerde beperkingen aanpakt om academici te ondersteunen bij het leren van studenten in heel Europa en daarbuiten, op creatieve wijze met behulp van een verscheidenheid aan onderwijs- en beoordelingsmethoden om de leermogelijkheden voor studenten te vergroten (e-learning, probleemoplossing -gebaseerd leren en case studies). Het zal ook de output van IO1 (methodologie van leerplanverbeteringsproces) en IO2 (train-de-trainer programmabronnen) opnemen.