De oratie is opgebouwd in drie hoofdstukken. Onder 'Leren en onderwijs' wordt betoogd waarom het onderwijs moet uitgaan van een bredere visie op leren, inclusief leerstrategieën. Daarbij wordt de relatie tussen kennis en leren besproken en de vele manieren waarom mensen in hun leven leren. Onder 'Kerntaak van het onderwijs' gaat het om de belangrijke verantwoordelijkheid van onderwijs in het handhaven en steeds opnieuw vormgeven van een open, democratische en humane samenleving. Onder 'Thema's bij het opleiden van leraren' wordt, vanuit het principe van congruentie ('walk the talk'), een aantal belangrijke onderwerpen bij het opleiden van leraren besproken. Ook uitgegeven door Coutinho, Bussum. ISBN 90 6283 454 X; www.coutinho.nl
DOCUMENT
Het verbeteren van zelfregulerende leerstrategieën (ZRL) van leerlingen is een belangrijk leerdoel in het voortgezet onderwijs. Het vertrouwen in eigen kunnen (self-efficacy) van leraren voor het aanleren van ZRL is een relevante factor in de mate waarin expliciet aandacht wordt besteed aan deze strategieën in de klas. Er is echter niet veel bekend over het vertrouwen in eigen kunnen van leraren om dergelijke strategieën aan te leren. Dit artikel presenteert de ontwikkeling van een vragenlijst om dit vertrouwen te meten. Het betreft een multidimensionaal instrument om het vertrouwen in eigen kunnen voor het aanleren van zelfregulerende leerstrategieën te meten bij leraren (in opleiding) in het voortgezet onderwijs en lerarenopleiders. Er wordt onderscheid gemaakt tussen cognitieve, metacognitieve, management- en motivatiestrategieën. Het instrument is getest onder 56 leraren in opleiding, 73 leraren in het voortgezet onderwijs en 81 lerarenopleiders in het hoger onderwijs. De ontwikkeling en eigenschappen van het instrument worden beschreven. Daarnaast wordt het vertrouwen in eigen kunnen voor het aanleren van leerstrategieën van leraren in opleiding, leraren in het voortgezet onderwijs en lerarenopleiders gerapporteerd. De analyse laat zien dat lerarenopleiders op veel subschalen van de vragenlijst significant hoger scoren dan leraren en leraren in opleiding.
LINK
Deze studie verkent wat hbo-honoursstudenten, vergeleken met reguliere studenten, belangrijk vinden in de benadering door hun docenten. Honoursstudenten vragen volgens de literatuur om een andere doceerbenadering dan reguliere studenten, omdat ze meer uitdaging willen en aankunnen. Vanuit de veronderstelling dat hbo-honoursstudenten beschikken over een relatief hoge motivatie en goed ontwikkelde leerstrategieën,is de relatie tussen motivatie, leerstrategie en docentvoorkeur onderzocht. Metvragenlijstonderzoek (N = 194) is nagegaan hoe tweedejaars honours- en reguliere studenten van de Hanzehogeschool Groningen zichzelf beoordelen op motivatie en leerstrategie en hoe zich dat verhoudt tot hun voorkeur voor een doceerbenadering.Honours- en reguliere studenten scoren zichzelf significant verschillend: honoursstudenten zeggen meer intrinsiek gemotiveerd te zijn, meer waarde aan hun studie te hechten en meer te vertrouwen op hun eigen kunnen. Daarnaast beoordelen ze hun vermogen tot kritisch denken en tot metacognitieve zelfregulatie hoger dan reguliere studenten dat doen. Honoursstudenten tonen een sterkere voorkeur voor docenten die in hun benadering kritisch en integratief denken, actief leren en zelfregulatie bevorderen. Er is geen overtuigend bewijs gevonden voor de verwachting dat motivatie en leerstrategieën van honoursstudenten de voorkeur voor een zelfregulatie-bevorderende docent voorspellen.
DOCUMENT
Deze kennisclip biedt een helder overzicht van leerstrategieën en hun toepassing in het onderwijs. Met wetenschappelijk onderbouwde inzichten en praktische voorbeelden wordt uitgelegd hoe verschillende leerstrategieën effectief kunnen worden ingezet om het leren te verbeteren. De clip richt zich op de verschillende soorten leerstrategieën, ontkracht onderwijsmythes en geeft concrete handvatten voor de toepassing in de onderwijspraktijk. Dit materiaal is ontworpen voor onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in effectieve leerstrategieën en hun impact op leerlingen.
MULTIFILE
Mensen met een niet-aangeboren hersenletsel of een chronische neurologische aandoening moeten vaak dagelijkse activiteiten opnieuw leren, zoals lopen of opstaan vanuit een stoel. Fysiotherapeuten spelen een belangrijke rol bij het (opnieuw) leren van deze activiteiten en andere vaardigheden. Voor hen ligt de uitdaging om therapie voor de patiënt zo effectief en efficiënt mogelijk vorm te geven. Hierbij kunnen fysiotherapeuten gebruikmaken van verschillende leerstrategieën, zoals expliciet en impliciet motorisch leren.
DOCUMENT
Visuele leerstrategieën zijn een geschikte aanpak voor het verbeteren van reflectie en leren. Visuele media geven een stem aan de telers die betrokken zijn bij het project en zijn in staat om afstanden van tijd en ruimte te overbruggen. De rol van studenten, docenten en onderzoekers verandert van neutrale waarnemer tot betrokken mede-constructeurs van kennis, omdat bij de visuele leeromgeving observatie, reflexiviteit en spiegeling anders behandeld worden dan in traditionele op tekst gebaseerde leeromgevingen.
DOCUMENT
Wat gebeurt er met je studenten als ze even helemaal niet weten hoe ze moeten beginnen of wat er van ze verwacht wordt? Hoe komen ze uit dit gevoel van handelingsverlegenheid (hv)? Hoe komen ze vervolgens tot leren? Wie of wat hebben ze daarbij nodig? Is dit de beste strategie? Met het kaartspel ‘van handelingsverlegenheid tot leren’ kun je deze processen letterlijk in kaart brengen en de studenten zo helpen om tot betere leerprocessen én - strategieën te komen. Kaartspel ontwikkeld in de onderzoekswerkplaats Leerproceesen in het beroepsonderwijs.
DOCUMENT
The pilot project that will be described in this report was all about the animateur.What are his skills and attitudes? What are the pedagogical interventions that he uses in a workshop or an event? What are the main issues that arise when we try to include such a naturally non-formal and informal practice into a formal setting like the conservatoire? The pilot project has led to a number of conclusions for the lectorate that have direct implications for setting up a module to train animateurs, and regarding project set-up and content.
DOCUMENT
Within the study ‘Musicians as Lifelong Learners: Discovery through Biography’, biographical research was used to examine key developments in the professional lives of musicians, focusing on the relationship between their life, educational and career span ant their learning styles. This resulted in a collection of 32 narrative learning biographies of musicians from different countries and with various careers. Musicians with a performing career, music pedagogues, and musicians with a portfolio career, who combine different roles within various areas of engagement, are portrayed. The main thread throughout the biographies is the question of how these musicians learn as ‘lifelong learners’.
MULTIFILE