Het advies Ruim baan voor leraren van de Onderwijsraad heeft afgelopen weken veel aandacht gekregen. De reacties op dit advies ten aanzien van een verruiming van het loopbaan- en ontwikkelperspectief van leraren variëren van ‘ha, eindelijk een ander en verfrissend geluid’, tot ‘dit is een aanslag op mijn professie als docent’.Zelf vind ik het advies een verfrissende kijk op bevoegdheden geven die laat zien hoe een verandering van het stelsel en systeem van opleidingen en bevoegdheden een aantal knelpunten kan oplossen. Maar tegelijk is het een vrij smal advies met een beperkte invulling van het begrip ‘loopbaan’.
LINK
U bent een van die 45-plussers die hard nodig is op de arbeidsmarkt: uw inzet is meer dan noodzakelijk in deze ontgroenende en vergrijzende arbeidsmarkt, uw kennis is van een dermate niveau dat u optimaal functioneert en uw ervaring is onmisbaar voor het bedrijf en uw jongere collega's. Toch voelt u zich in de tweede helft van uw loopbaan lang niet altijd die gewaardeerde, onmisbare werknemer. Men denkt vaak dat u te duur bent, dat u vaker en langer ziek bent, en dat u te oud bent om nog een training of opleiding te volgen. Kortom, u loopt bij uw carrihreplanning tegen heel wat hardnekkige vooroordelen op. De auteurs van De seniorcode inspireren u om met een positieve blik naar uw toekomst te kijken. Hoe ontkracht u die vooroordelen? Hoe zorgt u ervoor dat uw competenties aantrekkelijk blijven voor uzelf en uw werkgever? Wat hebt u geleerd van het leven en van de klappen die u ongetwijfeld ook hebt gehad? Wat wilt u bereiken in de tweede helft van uw werk en leven, en hoe pakt u dat aan? Durft u nog te dromen van grote veranderingen? Is met pensioen gaan het mooiste dat een mens kan overkomen of zijn ook daar haken en ogen aan te ontdekken? De seniorcode bevat inspirerende gedachten en praktische handvatten voor een goed toekomstperspectief. De vier interviews met 45-plussers die in het boek zijn opgenomen, maken zonder enige twijfel duidelijk hoe bruikbaar die inzichten en adviezen zijn.
DOCUMENT
Dit eindrapport bevat verschillende hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk beslaat een beleidssamenvatting waarin de belangrijkste resultaten uit het onderzoek worden uiteengezet. In de volgende drie hoofdstukken wordt de relevante literatuur rond de loopbanen van onderwijsprofessionals beschreven. Het vijfde hoofdstuk vat deze literatuur samen in een theoretisch kader. Hoofdstuk zes houdt een beschrijving in van de gehanteerde onderzoeksmethoden. In hoofdstuk zeven wordt gerapporteerd over de resultaten van de vier onderzoeksvragen volgens de data verzameld in de interviews. Deze gegevens worden in hetzelfde hoofdstuk telkens per onderzoeksvraag vergeleken met de bevindingen uit de focusgroepgesprekken. De conclusies van dit onderzoek naar de loopbanen van onderwijsprofessionals worden weergegeven in hoofdstuk acht. Tot slot worden er beleidsaanbevelingen geformuleerd op basis van de conclusies van het onderzoek in hoofdstuk 9.
DOCUMENT
Op 14 mei jl. vond in Nijmegen de presentatie plaats van het landelijke onderzoek “Loopbaan APK’s gekeurd” door Jos Sanders (HAN) en Jouke Post (Saxion). Noloc participeerde in klankbordgroep. Beide onderzoekers hebben in opdracht van instituut GAK een inventarisatie gedaan van ‘Loopbaan-APK instrumenten’ in Nederland. Hier is een rapport van verschenen (dit komt in de bibliotheek wanneer het digitaal is). De hoofdlijn van het rapport is dat er meer dan 100 verschillende instrumenten voor Loopbaan APK zijn, dat er 20 nader geanalyseerd zijn en dat er een 10tal aanbevelingen gedaan worden. Onder Loopbaan APK’s worden in dit verband ook de Ontwikkeladviezen 45+ meegekomen. De aanbevelingen zijn: Definieer Loopbaan APK éénduidig Loopbaan APK bestaat uit instrumenten rond persoonlijke kenmerken/eigenschappen (self-awareness) rond mogelijkheden op arbeidsmarkt (opportunity awareness) en gesprekken met loopbaan professional. Loopbaan APK moet actuele valide arbeidsmarktinformatie bieden Loopbaan APK moet professionele en passende ondersteuning bieden Loopbaan APK moet ingebed zijn in HR beleid en van beleid sociale partners Loopbaan APK moet laagdrempelig zijn Loopbaan APK moet veilig en onafhankelijk worden aangeboden Loopbaan APK dient doorontwikkeld te worden met ervaren ontwikkelaars De Loopbaan APK ontwikkeling dient gepaard te gaan met wetenschappelijk onderzoek en/of - monitoring Loopbaan APK werkt alleen als gebruiken beschikt over bepaalde basisvaardigheden. Ook worden concrete suggesties gedaan voor vervolgprojecten. Zoals het verrichten van een vergelijkend onderzoek naar geode voorbeelden in het buitenland; met netwerken van loopbaanprofessionals verkennen hoe het bestaande instrumentarium doorontwikkeld kan worden; opzetten van wetenschappelijk onderzoek naar effecten van gebruik van Loopbaan APK’s; ontwikkelen van professionaliseringstrajecten. Noloc participeerde bij dit onderzoek in de klankbordgroep en zal in het vervolgtraject graag opnieuw een vergelijkbare rol/positie innemen. Lees hier het nieuwsbericht met rapport van Stichting Hogeschool Arnhem en Nijmegen: Een geregelde check van je loopbaan zou heel normaal moeten zijn. Lees hier nog het artikel Op zoek naar het ideale loopbaan- APK-instrument
MULTIFILE
Onderwijs leidt niet op voor de eerste transitie naar de arbeidsmarkt, maar voor een loopbaan. Instellingen en werkgevers moeten het tekortvraagstuk dan ook zien als een gezamenlijk probleem en samen de regionale banen van de toekomst uitdenken
DOCUMENT
In deze tweede aflevering van De Flexpert Podcast spreekt Lonneke Frie met flexpert Anouschka Laheij. Anouschka heeft in haar werkende leven altijd meerdere rollen gecombineerd, met nu een unieke dubbelrol: ze werkt als gespreksleider en dagvoorzitter met (grote) groepen en werkt daarnaast als psycholoog-coach één op één met mensen. In beide rollen helpt ze mensen zichzelf en elkaar beter te begrijpen. Lonneke en Anouschka praten over het vinden van werk dat past bij wie je bent en wilt zijn als individu. Ze hebben het over de rol die anderen kunnen spelen in deze zoektocht, over hoe het is om geconfronteerd te worden met je angsten als je weer iets nieuws voor jezelf gaat ontwikkelen, en het maken van keuzes in je loopbaan. Anouschka licht toe hoe ze zichzelf geregeld heeft vernieuwd gedurende haar loopbaan. Daarom is ze volgens Lonneke een echte flexpert.
LINK
Op basis van de literatuur naar loopbaan coaching en keuzeprocessen (Germeijs & Verschueren, 2007; Slijper, 2017) is een aantal belangrijke stappen te onderscheiden in het keuzeproces van jongeren.
DOCUMENT
Als je maar lang genoeg ademt, glij je vanzelf in de tweede helft van je (werk)leven. Dat kan met een WOW-gevoel; a spark of joy!Als je maar lang genoeg ademt, glij je vanzelf in de tweede helft van je (werk)leven. Dat kan met een WOW-gevoel; a spark of joy! Dit boek geeft je antwoord op de vraag: hoe draag jijzelf bij aan een betekenisvol werkleven tot én na je pensioen? Werken met WOW gaat óók over de groeiende groep gepensioneerden die (deels) blijven werken, de bridgeworkers. Hoe doen zij dat duurzaam en met plezier?WERKEN MET WOW geeft je inzicht in de soms schokkende beelden en (deels) geruststellende feiten vanuit de wetenschap. Ook geeft het handvatten hoe je op eigen wijze diepgang kunt geven aan die tweede helft van je loopbaan. Moraal van het verhaal: het beste moet nog komen!
LINK
Wat vraagt een duurzame loopbaan eigenlijk voor een werkende? Naar mijn idee vraagt dat om 3 dingen. Allereerst zelfkennis en zelfbewustzijn. Weten waar je talent liggen en weten waar jij warm voor draait, maar óók weten in welke omgeving jij het beste uit jezelf kunt halen. Ten tweede geloof ik dat omgevingsbewust zijn van belang is. Om duurzaam inzetbaar te zijn en te blijven moet je alert zijn op wat er om je heen gebeurt. Hoe je baan en je beroep zich ontwikkelen, of dat past bij je talenten en hoe je daar dan vervolgens mee om moet gaan. Ten derde is zelfleiderschap essentieel.
MULTIFILE
In deze bijdrage schetsen we een beroepsbeeld voor de leraar als handvat voor loopbaan- en ontwikkelpaden. Dit beroepsbeeld is afgelopen maanden ontwikkeld door een groep experts en besproken met leraren, schoolleiders en opleiders. Aanleiding voor het opstellen van het beroepsbeeld is tweeledig. Enerzijds wordt in de maatschappelijke beeldvorming het beroep van leraar als weinig aantrekkelijk gezien door het ontbreken van duidelijke loopbaanpaden. Anderzijds ontbreekt het aan een gedeeld referentiekader, dat als handvat kan dienen voor het ontwikkelen van loopbaanpaden.Het beroepsbeeld dat we in dit hoofdstuk presenteren, schetst een breder en meer ontwikkelingsgericht beeld van het leraarschap. Het kan bijdragen aan de ontwikkeling van een gemeenschappelijke taal en een gedeeld beeld voor scholen, leraren, lerarenopleidingen en overheid om loopbaan- en ontwikkelmogelijkheden voor leraren te identificeren.
DOCUMENT