Zelfkennis is van essentieel belang voor de kwaliteit van het leven. Met name in de loopbaanontwikkeling is dat duidelijk. Maar hoe komt een mens aan zelfkennis en hoe kan men daarbij helpen? Dit hoofdstuk biedt enkele verklaringen waarom zelfkennis problematisch is. Vier manieren worden beschreven waarmee mensen naar zichzelf en naar anderen kunnen kijken. Eén van die manieren leent zich het best voor zelfsturing. Wat is deze manier? En wat houdt dit in voor loopbaanbegeleiding in onderwijs, arbeidsorganisaties en bij (re-)integratie?
DOCUMENT
In 2000 besluiten de Europese regeringsleiders in Lissabon dat Europa in 2010 de meest concurrerende economie van de wereld moet zijn. Om dat te bereiken moet Europa een kenniseconomie worden. Om een kenniseconomie te realiseren, moeten meer mensen een zo hoog mogelijke opleiding voltooien én hun leven lang blijven leren. Voor het beroepsonderwijs dus de taak om van zo veel mogelijk leerlingen hun talenten te ontwikkelen en hen voor te bereiden op het leren na de school. Al in 2001 stelt de commissie Doorstoomagenda, die is ingesteld door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, dat kwalificatiewinst te behalen is door een combinatie van verbeteren van rendement en vergroten van doorstroom in het beroepsonderwijs (Commissie Doorstroomagenda, 2001). Een voorwaarde hiervoor is het centraal stellen van de loopbaan van de deelnemers. Dat betekent dat er vorm moet worden gegeven aan een optimale (school)loopbaanontwikkeling en -begeleiding. Echter, in 2006 concludeert de Stichting Kennisland in de Kenniseconomie Monitor 2006, dat het in Nederland nog niet best is gesteld met de kenniseconomie: "De mogelijkheden voor 'een slim land' worden lang niet optimaal benut en Nederland doet nog steeds te weinig aan innovatie. Vooral op het gebied van onderwijs is er nog veel winst te halen."
DOCUMENT
Dit artikel is een bewerking van het proefschrift. Hoewel dit artikel is toegespitst op het onderwijs omdat daar het promotieonderzoek heeft plaatsgevonden, lijken de opbrengsten ook bruikbaar in andere organisatiecontexten waar kenniswerkers zich geplaatst zien voor allerlei veranderingen.
DOCUMENT
Mark Savickas is een internationaal gerespecteerde expert op het gebied van loopbaanontwikkeling. In dit artikel wordt de vraag beantwoord wat zijn ideeën kunnen betekenen voor de praktijk in Nederland.
DOCUMENT
Nederland moet een concurrerende kenniseconomie worden. In de visie van de overheid werkt een Nederlander in de toekomst vooral om bij te dragen aan de samenleving en neemt hij zelf het voortouw als het gaat om zijn eigen ontwikkeling. Maar hoe realistisch zijn die ideeën? In dit artikel wordt duidelijk gemaakt dat de realiteit in onderwijs en arbeid ver af staat van de toekomstvisie van het Innovatieplatform. Loopbaanbegeleiding kan helpen om stappen in de gewenste richting te zetten, maar dat lukt alleen als ministeries, onderwijsinstellingen en arbeidsorganisaties structureel aandacht besteden aan loopbaanontwikkeling. Tevens gepubliceerd in Decaan & mentor, jrg. 5, nr. 9, p. 27-31
DOCUMENT
Met nieuwe taken en rollen kan het beroep voor leraren aantrekkelijk en motiverend blijven. Maar in de meeste gevallen is niet iedere rol voor iedere leraar beschikbaar. Er kan nu eenmaal maar een beperkt aantal rekencoördinatoren of MR-leden in een school zijn. Bovendien vragen nieuwe rollen ook nieuwe competenties.Om te kijken welke rol voor welke leraar geschikt is, gebruiken scholen diverse vormen van evaluatie of beoordeling. Die kunnen summatief zijn, bijvoorbeeld wanneer er meer kandidaten zijn dan beschikbare plekken, maar ook formatief. In dat laatste geval is het geven van feedback een impuls voor verdere competentie-ontwikkeling.In dit hoofdstuk beschrijf ik hoe evaluatie, beoordeling en feedback een bijdrage kunnen leveren aan loopbaanontwikkeling van leraren. De term ‘evaluatie’ geldt hierbij als verzamelterm voor allerlei vormen van summatieve of formatieve beoordeling. Overigens is er nog weinig onderzoek beschikbaar waarin evaluatie van leraren expliciet in verband wordt gebracht met loopbaanontwikkeling en loopbaanbeslissingen door leraren of schoolleiders. Dit hoofdstuk is daarom grotendeels gebaseerd op de uitkomsten van een seminar van de Working Group Schools van de Europese Commissie over deze thematiek (ET2020 Working Group Schools, 2019).
MULTIFILE
Nadenken over loopbaanontwikkeling in het beroep van docent krijgt een duwtje in de rug. De beroepsvereniging voor opleiders in het mbo (BVMBO) en de MBO raad hebben het initiatief genomen om een beroepsbeeld voor de docent mbo te ontwikkelen. Lector Marco Snoek heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van dit beroepsbeeld dat een varaiant is op het beroepsbeeld voor leraren in het voortgezet onderwijs. Het beroepsbeeld Docent MBO biedt handvatten voor het ontwikkelen van loopbaanbeleid binnen mbo-instellingen.
DOCUMENT
In onderwijs- en arbeidsorganisaties bestaan grote problemen op het gebied van loopbaanontwikkeling. Veel scholieren en studenten vallen uit of switchen vroeg of vaak van opleiding. Veel arbeidsrelaties zijn voor werknemer of werkgever onbevredigend, maar duren toch voort. Uit onderzoek blijkt dat goede loopbaanbegeleiding helpt om dergelijke problemen te voorkomen of op te lossen. Hoewel hiermee in materiële en immateriële zin veel te verdienen valt, is goede loopbaanbegeleiding zeldzaam. Hoe komt dit? Er zijn de laatste jaren in het beroepsonderwijs grote investeringen in studieloopbaanbegeleiding gedaan. Waarom leveren deze inspanningen niet meer op? Waarom wordt in arbeidsorganisaties niet meer aan loopbaanbegeleiding gedaan? Hoe kan het beter? Dit zijn enkele van de vragen die in deze oratie aan de orde komen. Voor een deel wordt de stagnatie verklaard door de versnippering van het vakgebied. Daarnaast speelt het voortbestaan van hardnekkige, inadequate, maar dominante beelden een rol, zoals het beeld van 'de goede keuze', die het individu moet maken door informatie te verzamelen en na te denken. Wat is daar misleidend aan? Wat zijn de consequenties? Hoe kunnen we dit beeld bijstellen? Onder meer de risico's van reflectie komen aan de orde.
DOCUMENT
Mijn promotieonderzoek betreft een ontwerp- en praktijkgericht actieonderzoek in een vijftal projecten bij uiteenlopende schoolorganisaties: voor Speciaal Onderwijs (SO en VSO), drie scholen voor Voortgezet Onderwijs en projecten binnen Fontys HBO. Op basis van de resultaten reik ik managers handvatten aan om hun personeelsbeleid zo vorm en inhoud te geven dat hun personeel zich gemotiveerd wil inzetten om zich verder te ontwikkelen en zo de kwaliteit van de school te helpen verbeteren. Managers, loopbaanprofessionals en organisatieadviseurs bied ik een ‘Human Dialogue Development’ (HDD) interventietheorie waardoor maatwerk per school mogelijk is en concrete tips om dit professionaliseringsproces te begeleiden en te monitoren.
DOCUMENT
Webinar georganiseerd door het Platform Samen Opleiden en Professionaliseren ter gelegenheid van de Dag van de Leraar 2021.In deze webinar gaan Marco Snoek (lector Leren & Innoveren aan de HvA) en Erik Ex (leraar aan het Cygnus Gymnasium) in gesprek over loopbaanontwikkeling van leraren.
LINK