In dit artikel wordt betoogd dat psychologische tests een waardevolle rol kunnen spelen bij LOB (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding). Als zij niet op een juiste manier worden gebruikt, kunnen ze echter schadelijk zijn. De voorwaarden worden in kaart gebracht waaraan testgebruik in het onderwijs moet voldoen.
DOCUMENT
In het onderzoek staan vier vragen centraal: a. welke verschillende praktijken inzake loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB-praktijken) zijn momenteel in het vmbo en in het mbo te onderscheiden? b. welke LOB-praktijken dragen bij aan het verwerven van welk soort loopbaancompetenties van leerlingen in het vmbo en in het mbo? c. wat is de relatie tussen loopbaancompetenties enerzijds, en de vorming van een arbeidsidentiteit, de leermotivatie, de uitvalsdreiging en de kwaliteit van de loopbaankeuzes anderzijds? d. welke good practices op het gebied van LOB, die in de bestaande onderwijsorganisatie een min of meer vaste plek hebben gekregen, zijn in het vmbo en mbo te ontdekken?
MULTIFILE
De lectoraten Studiesucces van Hogeschool Inholland en Hogeschool Rotterdam onderzoeken gezamenlijk in een monitoring onderzoek met een pretestposttest design, in hoeverre dit keuzedeel bijdraagt aan de kwaliteit van studiekeuzeprocessen en de ontwikkeling van studievaardigheden, ten gunste van de doorstroom naar het hbo.
DOCUMENT
In het boekje Jongeren aan het roer lees je de belangrijkste bevindingen uit het onderzoeksproject Delta Dreamers DNA. In dit project werkten scholen, gemeenten en bedrijven van de Zuid-Hollandse eilanden samen aan een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Het onderzoek brengt in kaart hoe deze samenwerking verloopt én hoe jongeren aankijken tegen werken in de regio. Beleving en realistische ervaringen blijken cruciaal voor jongeren om een goed beeld te krijgen van hun loopbaanmogelijkheden.
DOCUMENT
Het Delta Dreamers onderzoeksproject is een project dat is gerealiseerd onder leiding van lectoraat Human Capital van Hogeschool Inholland. Het project is mogelijk gemaakt door de Regiodeal Zuid-Hollandse Delta, thema aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. In het project participeerden 26 organisaties uit vier sectoren (Agri, Bouw & Techniek, Business & Finance en Zorg & Welzijn), 12 scholen en 4 gemeenten, allen afkomstig van de eilanden Voorne-Putten, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Samen met de deelnemende organisaties, gemeenten en scholen is met dit project het dna van de samenwerking in al zijn facetten in kaart gebracht. Dit allereerst betreft de samenwerking met betrekking tot de arbeidsmarkt tussen de partijen onderling én met elkaar. Ten tweede is in een eilandenanalyse de samenwerking per eiland geanalyseerd. Ten derde is een analyse gemaakt van de samenwerking op basis van de sectoren Zorg & Welzijn, Techniek & Bouw, Business & Finance en Agri.
DOCUMENT
interne publicatie; CD-ROM Professional in Beeld, aanbod aan scholenveld
DOCUMENT
Rapportage van het onderzoek naar LOB-activiteiten onder studenten van vier participerende hogescholen.
DOCUMENT
In deze publicatie verkent Kariene Mittendorff, met medewerking van Anneke Steegh, Jolise andapos;t Mannetje, Sophie Loek, Karina Baarda, Symen van der Zee en Michiel Duesman, hoe scholen kunnen bijdragen aan gelijke kansen voor álle leerlingen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Nu techniek en technologie een steeds grotere rol spelen in onze samenleving, is het belangrijk drempels weg te nemen die leerlingen – bewust of onbewust – ervaren bij het verkennen van deze richtingen. De publicatie beschrijft werkzame principes voor betekenisvol onderwijs, loopbaanoriëntatie, motivatie, zelfvertrouwen, ouderbetrokkenheid en de inzet van rolmodellen. Ook komt de spanning aan bod tussen vrije studiekeuze en de maatschappelijke vraag naar technisch talent, evenals de randvoorwaarden die hierbij een rol spelen, zoals de betrokkenheid van docenten, schoolleiders en regionale samenwerking. Tot slot: de beschreven principes zijn ontwikkeld in de context van het voortgezet onderwijs, maar vermoedelijk lenen veel ervan zich ook voor toepassing in het primair onderwijs.
MULTIFILE
In de docentenhandleiding worden alle stappen van dit leertraject een voor een uitgewerkt met daarbij suggesties voor aanvullende activiteiten.
DOCUMENT
Er is inmiddels geruime tijd aandacht voor de kansenongelijkheid op de Nederlandse arbeidsmarkt en in het bijzonder voor mbo-studenten en -afgestudeerden met een migratieachtergrond. Deze groep heeft aanzienlijk meer moeite om aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt, zowel bij het vinden van een stageplek als bij het vinden van een baan na het afronden van de mbo-opleiding. En het bewustzijn van die ongelijke kansen vindt op diverse momenten plaats in het proces van het verkrijgen van een stageplek of werk. In vervolg op de uitwerking van module 1 door Verweij Jonker waarin werkzame mechanismen als het gaat om het voorkomen van stagediscriminatie van mbo-studenten centraal heeft gestaan, ligt in deze module (2) de focus op werkzame mechanismen als het gaat om het voorbereiden van mbo-studenten op de arbeidsmarkt.
DOCUMENT