Hoofdstuk 5 in Wat werkt ls je samenwerkt - deel 2. In dit hoofdstuk komt samenwerking tussen M&M-vakken op twee manieren aan bod. Centraal staat de samenwerking door opleiders van de lerarenopleidingen aardrijkskunde, (algemene en bedrijfs-) economie, geschiedenis, levensbeschouwing en maatschappijleer. Al meerdere jaren ontwerpen deze opleiders de cursus ‘vakdidactiek leergebied Mens en Maatschappij (M&M)’. Ze voeren deze cursus samen uit, aan het einde van het tweede studiejaar van de voltijdopleiding. De tweede manier waarop samenwerking in dit hoofdstuk aan bod komt, komt vanuit de inhoud en vormgeving van de cursus ‘vakdidactiek leergebied M&M’. Studenten leren in de cursus namelijk over samenwerking tussen M&M-vakken. Ze leren hoe in het voortgezet onderwijs samenwerking op verschillende manieren vormgegeven wordt. Daarnaast oefenen ze in groepjes, waarin meerdere M&M-vakken zijn vertegenwoordigd, met het (her)ontwerpen van vakoverstijgend onderwijs. Ze maken kennis met theorie over en oefenen met samenwerken tussen M&M-vakken. Ze denken na over hun mogelijk toekomstige rol als M&M-docent. De focus ligt zowel op factoren voor succesvolle samenwerking bij het ontwikkelen en uitvoeren van de cursus, als op de ontwikkeling van vakdidactische kennis hierover bij de deelnemende studenten.
LINK
Hoofdstuk 3 in Wat werkt als je samenwerkt – deel 2. Dit hoofdstuk beschrijft een onderzoek naar curriculumontwikkeling voor het vak Mens en Maatschappij (M&M) op het Fioretti College in Veghel, een vmbo-school.
DOCUMENT
Physical inactivity has led to an increase in the prevalence of lifestyle-related chronic diseases on a global scale. There is a need for more awareness surrounding the preventive and curative role of a physically active lifestyle in healthcare. The prescription of physical activity in clinical care has been advocated worldwide through the ‘exercise is medicine’ (E=M) paradigm. However, E=M currently has no position in general routine hospital care, which is hypothesized to be due to attitudinal and practical barriers to implementation. This study aims to create an E=M tool to reduce practical barriers to enforcing E=M in hospital care. Firstly, this project will perform qualitative research to study the current implementation status of E=M in clinical care as well as its facilitators and barriers to implementation among clinicians and hospital managers. Secondly, an E=M tool towards application of active lifestyle interventions will be developed, based on a prediction model of individual determinants of physical activity behavior and local big data, which will result in a tailored advice for patients on motivation and physical activity. Thirdly, the feasibility of implementing the E=M-tool, as designed within this project, will be investigated with a process evaluation, conducting a pilot-study which will integrate the tool in routine care in at least four clinical departments in two Dutch hospitals. This project will give insight in the current implementation status of E=M and in factors that influence the actual E=M implementation. Secondly, an E=M tool will be designed providing a tailored E=M prescription for patients as part of clinical care. Thirdly, an implementation strategy will be developed for implementation of the E=M tool in clinical practice. This project envisages an extensive continuation of research on the implementation of E=M, supports the mutual decision making process of lifestyle referral of clinicians and will provide insights which can be used to assist in implementing physically active lifestyle prescription in the medical curriculum.
DOCUMENT
De dan 28-jarige politiefunctionaris Mark M wordt op 29 september 2015 gearresteerd. De verdenking is dat hij vertrouwelijke politie-informatie heeft verkocht aan drugsbendes en motorclubs. In dit artikel worden feiten en omstandigheden in de zaak Mark M besproken en geanalyseerd. Dit geschiedt op basis van kennis over organisatieculturen en integriteitrisico’s. Hierdoor wordt duidelijk welke condities en gedragingen hebben bijgedragen aan het ontstaan, het voortduren van de schendingen en de vorm die deze in de loop van de tijd hebben aangenomen. De zaak Mark M wordt gebruikt om de voorspellende waarde van de analysemethodiek te verkennen. Op basis van analyse voorspellen we dat binnen het onderdeel van de Dienst Infrastructuur, waar Mark M tot voor zijn arrestatie werkzaam was, een situatie heeft bestaan waarin afwijkend gedrag van de verdachte niet heeft geleid tot adequate tegenmaatregelen. We voorspellen dat collega’s op de hoogte zijn geweest van afwijkend gedrag van Mark M en dat zij hebben weggekeken. Deze voorspelling is toetsbaar. Nader onderzoek naar de cultuur van dit politieonderdeel is gewenst om zicht te krijgen op relevant groepsgedrag.
DOCUMENT
The purpose of this study was to assess predictive value of a new submaximal rowing test (SmRT) on 2,000-m ergometer rowing time-trial performance in competitive rowers. In addition, the reliability of the SmRT was investigated. Twenty-four competitive male rowers participated in this study. After determining individual HRmax, all rowers performed an SmRT followed by a 2,000-m rowing ergometer time trial. In addition, the SmRT was performed 4 times (2 days in between) to determine the reliability. The SmRT consists of two 6-minute stages of rowing at 70 and 80% HRmax, followed by a 3-minute stage at 90% HRmax. Power was captured during the 3 stages, and 60 seconds of heart rate recovery (HRR60s) was measured directly after the third stage. Results showed that predictive value of power during the SmRT on 2,000-m rowing time also increased with stages. CVTEE% is 2.4, 1.9, and 1.3%. Pearson correlations (95% confidence interval [95% CI]) were −0.73 (−0.88 to −0.45), −0.80 (−0.94 to −0.67), and −0.93 (−0.97 to −0.84). 2,000-m rowing time and HRR60s showed no relationship. Reliability of power during the SmRT improved with the increasing intensity of the stages. The coefficient of variation (CVTEM%) was 9.2, 5.6, and 0.4%. Intraclass correlation coefficients (ICC) and 95% CI were 0.91 (0.78–0.97), 0.92 (0.81–0.97), and 0.99 (0.97–1.00). The CVTEM% and ICC of HRR60s were 8.1% and 0.93 (0.82–0.98). In conclusion, the data of this study shows that the SmRT is a reliable test that it is able to accurately predict 2,000-m rowing time on an ergometer. The SmRT is a practical and valuable submaximal test for rowers, which can potentially assist with monitoring, fine-tuning and optimizing training prescription in rowers.
LINK
Het begeleiden van leerprocessen van nieuwe leraren door werkplekbegeleiders (mentoren) staat de laatste jaren sterk in de belangstelling van scholen en lerarenopleidingen. De opbrengst van werkplekbegeleiding hangt onder meer af van de kwaliteit van begeleidingsgesprekken. Een belangrijk aspect van effectieve begeleidingsgesprekken is de mate waarin er in een specifieke leerwerksituatie sprake is van een match tussen de aanpak van de mentor en kenmerken en behoeften van de nieuwe leraar. Het vinden van die afstemming lukt echter niet altijd: de 'M(atch)-factor' lijkt dan te ontbreken. Het leerproces van de nieuwe leraar kan hierdoor onnodig belemmerd of vertraagd worden, evenals de motivatie en het werkplezier van beide gesprekspartners. Het is voor betrokkenen vaak lastig een dergelijke incongruentie te onderkennen en bespreekbaar te maken. In dit artikel wordt een reflectieactiviteit geïntroduceerd om de M-factor in begeleidingsgesprekken te bespreken met behulp van het 'MEntor Rollen In Dialogen' (MERID)-model.
DOCUMENT
Background: The prescription of physical activity (PA) in clinical care has been advocated worldwide. This “exercise is medicine” (E=M) concept can be used to prevent, manage, and cure various lifestyle-related chronic diseases. Due to severalchallenges, E=M is not yet routinely implemented in clinical care. Objective: This paper describes the rationale and design of the Physicians Implement Exercise = Medicine (PIE=M) study, which aims to facilitate the implementation of E=M in hospital care.Methods: PIE=M consists of 3 interrelated work packages. First, levels and determinants of PA in different patient and healthy populations will be investigated using existing cohort data. The current implementation status, facilitators, and barriers of E=M will also be investigated using a mixed-methods approach among clinicians of participating departments from 2 diverse university medical centers (both located in a city, but one serving an urban population and one serving a more rural population). Implementation strategies will be connected to these barriers and facilitators using a systematic implementation mapping approach. Second, ageneric E=M tool will be developed that will provide tailored PA prescription and referral. Requirements for this tool will be investigated among clinicians and department managers. The tool will be developed using an iterative design process in which all stakeholders reflect on the design of the E=M tool. Third, we will pilot-implement the set of implementation strategies, including the E=M tool, to test its feasibility in routine care of clinicians in these 2 university medical centers. An extensive learning process evaluation will be performed among clinicians, department managers, lifestyle coaches, and patients using a mixed-methods design based on the RE-AIM framework. Results: This project was approved and funded by the Dutch grant provider ZonMW in April 2018. The project started in September 2018 and continues until December 2020 (depending on the course of the COVID-19 crisis). All data from the first work package have been collected and analyzed and are expected to be published in 2021. Results of the second work package are described. The manuscript is expected to be published in 2021. The third work package is currently being conducted in clinical practice in 4 departments of 2 university medical hospitals among clinicians, lifestyle coaches, hospital managers, and patients. Results are expected to be published in 2021. Conclusions: The PIE=M project addresses the potential of providing patients with PA advice to prevent and manage chronicdisease, improve recovery, and enable healthy ageing by developing E=M implementation strategies, including an E=M tool, in routine clinical care. The PIE=M project will result in a blueprint of implementation strategies, including an E=M screening and referral tool, which aims to improve E=M referral by clinicians to improve patients’ health, while minimizing the burden on clinicians.
DOCUMENT
Hoofdstuk 8 in Wat werkt als je samenwerkt - deel 2 In dit afsluitende hoofdstuk worden inzichten en voorbeelden uit deze publicatie gekoppeld aan de uitkomsten van een Delphimethode, een onderzoeksmethode waarbij experts anoniem worden bevraagd, in dit geval over effectieve samenwerking tussen schoolvakken.
LINK
In de periode rond de millenniumwisseling zijn veel publicaties uitgebracht over toekomstige ontwikkelingen op het gebied van arbeid (onder meer Van Driel 2001; Gaspersz & Verhoeff 2001; Leijnse 2002; Licher 2001; Paauwe & Williams 1999; Schnabel 2000; Weehuizen 2000). In diezelfde periode heb ik met enkele TNO-collega’s twee publicaties uitgebracht met een vooruitblik naar de toekomst. Dat betreft HRM in de toekomst dat ik in 2003 samen met Erik Jan van Dalen en Sjiera de Vries heb geschreven en De toekomst werkt; mens en bedrijf in 2020 uit 2007, waar ik samen met Joost van Genabeek en Cees Wevers de redactie van heb gevoerd. De publicatie HRM in de toekomst (Gründemann, Van Dalen & De Vries 2003) signaleert vier kernontwikkelingen die niet alleen essentieel zijn gezien hun effect op HRM en arbeid, maar ook omdat het vrij zeker is dat zij zich gaan voordoen. Deze kernontwikkelingen zijn: 1. veranderingen in de samenstelling van de beroepsbevolking 2. ontwikkelingen rond ICT en arbeid 3. flexibilisering van arbeidsrelaties 4. verandering in de betekenis van (betaald) werk
DOCUMENT