Search results

Products 37

product

Atlas onderzoek

Deze publicatie richt zich vooral op het concept Design Based Research,gezien vanuit het perspectief van de bijna 40 lectoren die de hogeschool rijk is. Dit lectoratenoverzicht kan worden beschouwd als een atlas of reisgids waarmee de lezer een route kan afleggen langs de verschillende lectoraten. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de Service Economy worden beschreven in hoofdstuk 2. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Vitale Regio worden beschreven in hoofdstuk 3. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Smart Sustainable Industries worden beschreven in hoofdstuk 4. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de hogeschoolbrede thema’s Design Based Education en Research worden beschreven in hoofdstuk 5. Tenslotte wordt er in hoofdstuk 6 een eerste aanzet gedaan om één of meer verbindende thema’s of werkwijzen te ontdekken in de aanpak van de verschillende lectoraten. Het is niet de bedoeling van deze publicatie om een definitief antwoord te geven op de vraag wat NHL Stenden precies bedoelt met het concept Design Based Research. Het doel van deze publicatie is wel om een indruk te krijgen van wat er allemaal gebeurt binnnen de lectoraten van NHL Stenden, en om nieuwsgierig te worden naar meer.

PDF

Atlas onderzoek
product

Potentieel en impacts van een superjachthaven in Rotterdam - Vervolgonderzoek 2020 Deel I

PDF

Potentieel en impacts van een superjachthaven in Rotterdam - Vervolgonderzoek 2020 Deel I
product

AI Application in Transport and Logistics

The aim of this research/project is to investigate and analyze the opportunities and challenges of implementing AI technologies in general and in the transport and logistics sectors. Also, the potential impacts of AI at sectoral, regional, and societal scales that can be identified and chan- neled, in the field of transport and logistics sectors, are investigated. Special attention will be given to the importance and significance of AI adoption in the development of sustainable transport and logistics activities using intelligent and autonomous transport and cleaner transport modalities. The emphasis here is therefore on the pursuit of ‘zero emissions’ in transport and logistics at the urban/city and regional levels.Another goal of this study is to examine a new path for follow-up research topics related to the economic and societal impacts of AI technology and the adoption of AI systems at organizational and sectoral levels.This report is based on an exploratory/descriptive analysis and focuses mainly on the examination of existing literature and (empirical) scientific research publica- tions, previous and ongoing AI initiatives and projects (use cases), policy documents, etc., especially in the fields of transport and logistics in the Netherlands. It presents and discusses many aspects of existing challenges and opportunities that face organizations, activities, and individuals when adopting AI technology and systems.

PDF

AI Application in Transport and Logistics

Projects 7

project

Impuls Kwaliteitszorg Professional Doctorate Maritiem

Binnen het Impuls traject Kwaliteitszorg Professional Doctorate voor het maritieme domein (PD-M) ligt de focus op de inrichting en borgen van een duurzaam systeem van kwaliteit. Om dit te bereiken is een drietal werkpakketten beschreven, waarbinnen de eerste twee jaar in het teken staan van ontwikkelen en de laatste twee in het teken van evalueren, bijstellen, borgen en duurzame inbedding. In lijn met de uitdagingen op het gebied van automatisering en verduurzaming binnen de maritieme sector, staat in werkpakket 1 (NHL Stenden is lead) het uitbreiden van de huidige Graduate Commissie Maritiem (GC-M) centraal met partners uit het werkveld en GC leden uit de domeinen Techniek & Digitalisering en Energie & Duurzaamheid en het beschrijven van werkstructuren en -processen. De nieuw samengestelde GC-M is verantwoordelijk voor de resterende twee werkpakketten. In werkpakket 2 (Hogeschool Rotterdam is lead) staan normvinding op het gebied van praktijkgericht onderzoek op EQF8 en interveniëren in de complexe beroepspraktijk centraal. Als onderdeel van dit werkpakket wordt een studiedag gepland die in het teken staat van het leren van en met elkaar, specifiek op basis van de evaluatie van het lopende PD-traject van Liverpool John Moores University. Werkpakket 3 (NHL Stenden is lead) staat in het teken van de thematische ontwikkelagenda van de PD-M, gericht op het ontwikkelen van leeractiviteiten op het snijvlak maritiem-automatisering-verduurzaming. Tijdens jaarlijkse werkconferenties (NHLStenden, HR en HvA) worden ervaringen en uitkomsten van de drie werkpakketten, maar ook de lopende PD-trajecten met elkaar gedeeld en vinden kalibratiesessies plaats en is er aandacht voor de zorgplicht en de monitoring van PD-trajecten. Het projectmanagement is belegd bij NHL Stenden en is zowel gericht op het bewaken van de voortgang van het traject, als het borgen van de samenhang tussen de werkpakketten. Het projectmanagement is verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de verschillende platforms en communicatiekanalen.

Ongoing
project

Maritieme veiligheid - Minder scheepsongelukken door meer inzicht

Aanleiding Aanleiding van dit RAAK-PRO project is het toenemend aantal scheepsongevallen in met name de zuidelijke Noordzeeregio. Vaarroutes en knooppunten worden steeds drukker en de risico's op aanvaringen nemen toe. Ook wordt de Noordzee steeds vaker voor andere doeleinden gebruikt; denk aan windmolens, zandmotoren, kweek- en proefvelden, olie- en gaswinning en natuurgebieden. Daardoor wordt de open ruimte schaarser en worden scheepsroutes nog intensiever gebruikt. Met welke concrete oplossingen kan het aantal scheepsongevallen worden verlaagd? Doelstelling De doelstelling van dit project is te onderzoeken hoe de maritieme veiligheid in de Noordzee kan worden vergroot. Het projectteam ontwikkelt en realiseert innovatieve oplossingen voor het voorkomen van aanvaringen op de druk bevaren scheepsroutes in de Noordzee. Ze doen dit door praktijkgericht onderzoek uit te voeren. Dit onderzoek is gericht op het vergroten en verdiepen van kennis en kunde ten aanzien van scheepsongevallen en de mogelijkheden om deze te voorkomen. Het zal onder meer gaan om oplossingen op het gebied van nieuwe protocollen, modellen, ontwikkelde inzichten en innovatieve producten. In vier deelonderzoeken zal onderzoek worden gedaan naar; 1. oorzaken van scheepsongevallen en calamiteitenbestrijding; 2. routetopologie en verkeersmanagement; 3. technische eigenschappen vervoerseenheid; 4. maritieme informatievoorzieningen en augmented reality. Beoogde resultaten Het project zal een aantal concrete producten opleveren, zoals augmented-realityoplossingen en andere fysieke oplossingen die helpen ongevallen te voorkomen. De in dit project ontwikkelde kennis wordt gebundeld en concrete resultaten, die de veiligheid daadwerkelijk kunnen verbeteren, worden verankerd in het onderwijs en in de trainingen aan zowel studenten als de beroepspraktijk.

Finished
project

Maritime Supply Blockchain

Het project is een verkenning voor bedrijven binnen de maritime supply chain in Nederland om samenwerking binnen de keten mogelijk te bevorderen met blockchain technologie om de sector meer financieel gezond en duurzamer te maken. Dit project brengt de huidige businessmodellen in kaart van toeleveranciers en scheepsleveranciers in de maritieme bevoorradingsketen, bekijkt de voor- en nadelen van blockchaintechnologie in deze keten en is een eerste inventarisatie naar de mogelijkheden van toepassing van blockchain in de maritieme bevoorradingssector.

Finished

Parties 1

party

Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken

Lectorate