Masterprogramma's voor in-service leraren bieden een goede kans om onderzoeksnetwerken te ontwikkelen die scholen en universiteiten/hogescholen verbinden en het gezamenlijk ontwikkelen, delen en gebruiken van kennis betreffende onderwijsonderzoek mogelijk maken. In dit onderzoek wordt onderzocht naar deze kennisprocessen in een US context.
LINK
De HBO-lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie hebben het tij niet mee gehad: opleiden voor een impopulair beroep, veel directiewisselingen, een lastige zoektocht naar andere samenwerkingsvormen met scholen en moeite hun sterke kanten voor het voetlicht te brengen. Sterke kanten zijn er echter genoeg, vindt Ans Buys van de Fontys Lerarenopleiding Tilburg.
DOCUMENT
Bijna de helft van de Nederlandse volwassenen voelt zich eenzaam. Tussen 2012 en 2022 is het percentage dat zich matig of sterk eenzaam voelt toegenomen van 39% naar 49%. Het percentage volwassenen dat zich sterk eenzaam voelt, nam toe van 8 naar 14% (VZinfo, 2023). De inrichting van de openbare ruimte kan bijdragen aan het verlichten van gevoelens van eenzaamheid. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen welke kenmerken van de openbare ruimte het sterkst samenhangen met gevoelens van eenzaamheid onder jongvolwassenen.
LINK
The aim of this exploratory study was to assess whether practicing social workers currently enrolled in Master Social Work (MSW) programs (hereafter referred to as MSW students) were more oriented to the evidence-based practice (EBP) process and more engaged in it than practicing social workers who are not currently enrolled in MSW programs (hereafter referred to as social workers) in the Netherlands. Data were collected from MSW students (n = 32) and from social workers (n = 341) using the EBP Process Assessment Scale. MSW students reported a stronger orientation toward the EBP process, more positive attitudes toward EBP, more familiarity with EBP and more intentions to engage in EBP than social workers did, however, they were less positive about the feasibility of implementing EBP in practice. These preliminary results suggest that there are grounds for optimism about MSW students’ acceptance of and engagement in the EBP process. Implications for social work education are discussed.
DOCUMENT
Wat zijn de mogelijkheden voor inpassing van honoursonderwijs in Energy masterprogramma’s aan de Hanzehogeschool Groningen, vanuit een internationaal perspectief? Dat is de centrale vraag in dit onderzoeksrapport van het Lectoraat Excellentie in Hoger Onderwijs en Samenleving van de Hanzehogeschool Groningen. We beantwoorden de vraag door eerst de context te schetsen, vervolgens informatie uit binnen- en buitenland op een rij te zetten en deze tenslotte te analyseren.
DOCUMENT
Er is een toenemende vraag naar masteropgeleide docenten, ook bij LO. Docenten die kunnen inspelen op de veranderende samenleving en daaruit volgende uitdagingen voor het vak. Fontys Sporthogeschool start daarom in september 2018 de eerste voltijd-master die zich specifiek bezighoudt met LO. Dit artikel geeft een inkijk in de totstandkoming en de inhoud van de eerste Nederlandse voltijd-master voor het werkveld van de lichamelijke opvoeding: de master Sport- en Bewegingsonderwijs.
DOCUMENT
Een van die nieuwe ontwikkelingen van de Sport- en Beweegsector naar aanleiding van de veranderende maatschappij om ons heen is de start van de Master of Sports. Het is een feit dat de docent LO zijn grenzen namelijk steeds meer buiten de gymzaal verlegd. Voorbeelden hiervan zijn het functioneren als combinatie functionaris of leefstijladviseur, het organiseren van naschoolse sport en het participeren in stimulerings- en beweegprogramma's. Deze verbreding van het vak vereist professionalisering van het beroep. Onder professionalisering wordt onder andere verstaan het kunnen onderbouwen van keuzes. Bijvoorbeeld: wáárom wordt een bepaald beweegprogramma aangeboden, wanneer bepaal je of een programma effectief is en kun je dit meten? Kortom: wat is de maatschappelijke fundering van ons handelen? Het gaat verder dan 'gewoon doen wat je altijd doet en maar hopen dat het werkt'. Mogelijke antwoorden op deze vragen worden aangereikt tijdens de Master of Sports. Meer inhoudelijke en praktische informatie over de opleiding, evenals reacties van docenten en studenten kunt u terugvinden in dit themanummer 'Master of Sports. Professionalisering van de sport- en beweegsector'.
DOCUMENT
In deze lectorale rede worden allereerst een aantal belangrijke ontwikkelingen geschetst, zoals die plaatsvinden in educatieve praktijken. Het gaat dan om toenemende globalisering en de daarmee gepaard gaande demografische, sociale en economische veranderingen, de transitie van een medisch model van kijken naar kinderen en jongeren met gedragsproblemen en leermoeilijkheden naar een sociaal model, en de professionaliteit van leerkrachten die onder druk is komen te staan. Wat betekenen deze voor het denken over professionaliteit en welke doelstellingen komen daaruit voort voor het lectoraat Professionele waarden in kritische dialoog? In het tweede deel wordt ingegaan op verschillende opvattingen over professionaliteit: de autonome, reflectieve, normatieve en democratische professionaliteit. Al deze opvattingen zijn belangrijk voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten anno 2010, maar de laatste twee zijn de belangrijkste daarin. In deel drie zet ik in het verlengde van de opvattingen over normatieve en democratische professionaliteit de drie pijlers voor dit lectoraat uiteen: relationele agency, waarden, en kritische dialoog. Deze vormen de grondslag voor het werkprogramma van het lectoraat, dat in het laatste deel aan de orde komt.
DOCUMENT
Toegepast en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek krijgt door de ontwikkeling van de HBO-master steeds meer aandacht. Bij de opleiding tot HBO-master gaat het immers om een beroepspraktijk, die dient als studiemateriaal voor onderzoek, waarvoor het praktijkgericht onderzoek uitermate geschikt is. Door het doen van onderzoek kunnen studenten een aantal van de in de Dublin Descriptoren aangegeven inhouden in samenhang verwerven. Daarbij gaat het om leervaardigheden als het zoeken naar literatuur, maar ook om verzamelen van gegevens, interpreteren daarvan, oordeelsvorming en dit vervolgens beargumenteerd overdragen. Praktijkgericht onderzoek biedt studenten de mogelijkheid kwaliteiten te oefenen die in hun beroepspraktijk van pas komen en de ontwikkeling van het beroep te stimuleren.
DOCUMENT
Het aantal masteropgeleide docenten in het beroepsonderwijs is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Met hun onderzoekende vermogen kunnen ze weerbarstige praktijkvraagstukken oppakken ten gunste van het onderwijs. Dit verloopt echter niet overal even soepel. De vraag is hoe de kwaliteiten van masteropgeleiden met een teacher leader profiel (verder ‘masters’ genoemd) meer te verzilveren zijn als het gaat om onderzoekend samenwerken aan onderwijskwaliteit.
DOCUMENT