Het in 2001 opgerichte Kenniscentrum Mechatronica bij de Fontys Hogeschool maakt de kennis over intelligente besturingen toegankelijk voor een brede doelgroep. Belangrijke doelstelling is ontwikkeling en actualisering van deze kennis binnen het onderwijs. Daarnaast ondersteunt het kenniscentrum met die kennis ondernemingen die hun processen kennen en er verbeteringen in aan willen brengen. Generieke kennis is vrij toegankelijk. specifieke kennis die de opdrachtgever inbrengt wordt niet naar buiten gebracht. Ing. Paul Verstegen, docent en onderzoeker bij Fontys en promovendus bij TU Delft laat zien wat er zo allemaal mogelijk is in en rond dit kenniscentrum,
DOCUMENT
Dit document is samengesteld om constructeurs uit de mechatronica industrie met ervaring met metalen een inleiding in ontwerpen met composieten te geven. Het geeft basis info over de belangrijkste verschillen, eigenschappen en voor/nadelen van composieten. Het is niet bedoelt een ontwerphandleiding te schrijven maar een document met basisinformatie en vuistregels.
DOCUMENT
Project Mario Lectoraat Mechatronica
MULTIFILE
Dit artikel verscheen eerder in Mechatronica&MachinebouwOp de Roscon-conferentie afgelopen september heeft Microsoft een experimentele versie van Ros voor Windows gereleaset. Traditioneel werkt dat robotbesturingssysteem alleen op Linux, dus hiermee is het toegankelijk geworden voor een grote nieuwe groep gebruikers. Saxion-onderzoeker Wilco Bonestroo vertelt op basis van praktijkervaringen over de mogelijkheden van Ros voor de industrie.
MULTIFILE
In the high-tech mechatronics world, aluminum and steel are well known materials, while carbon fiber is often neglected. In the RAAK project 'Composites in Mechatronics', the use of carbon fiber composites in mechatronics is investigated.
DOCUMENT
Al jaren lang klaagt de industrie steen en been over de teloorgang van het vakgebied Industriële Automatisering. In het algemeen verstaat men hieronder de softwarematige (maar deels ook hardwarematige) oplossingen die nodig zijn voor het besturen en monitoren van industriële processen. Te denken valt aan besturing van robots en transportsystemen, al of niet met gebruikmaking van PLC's en het bewaken van processen met SCADA-systemen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog talloze andere voorbeelden aan te dragen. Het lijkt moeilijk te zijn om in deze gebieden voldoende hoog opgeleide mensen te vinden die de processen kunnen overzien.
DOCUMENT
Een aantal studieonderdelen van de Fontys-opleiding Technische Informatica, met name op het gebied van de Industriële Automatisering worden nader toegelicht. In het begin van de opleiding zijn er oriënterende eenheden, zoals de module Productiesystemen (PRS) en het project Industriële Automatisering (ProIA). Bij PRS wordt het onderwijs uitgevoerd in de vorm van theorie- en practicumopdrachten, respectievelijk individueel en in groepen. Bij ProIA wordt een praktijkproject nagebootst. In het vierde jaar zijn er voor studenten die de afstudeervariant Industriële Automatisering hebben gekozen specialisatiemodulen en een project op dit gebied. Er wordt vooral aandacht besteed aan de onderwijsvormen, die in het eerste deel van de opleiding worden toegepast. In de loop der jaren is een lesmodule op gebied van Industriële Automatisering "uitgeëvolueerd" tot zijn huidige vorm. Sinds IA een afstudeervariant is geworden binnen de opleiding Technische Informatica zijn daar nog een aantal onderwijsvormen bij gekomen met name in de vorm van practica en projecten op dit gebied.
DOCUMENT
Jos Pieterse studeerde sociotechniek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde zijn doctoraat in change management aan de Open Universiteit in Heerlen bij Thijs Homan. Zijn promotieonderzoek richtte zich vooral op verschillen in het taalgebruik van professionals die samenwerken aan verandervraagstukken in en tussen organisaties. Bij circulaire- en duurzaamheidsvraagstukken in veelal multi-stakeholder netwerken is dit “elkaar begrijpen” cruciaal. De betekenisgeving die bij deze actoren al pratende in hun interacties ontstaat is niet te voorspellen, laat staan te managen. Dit sociale complexiteitsperspectief is door Thijs Homan verder uitgewerkt en vormt één van de pijlers in de onderzoeken van Jos.
LINK
Dit is een verkennend onderzoek voor zowel OCW als andere stakeholders. Aan dit onderzoek kunnen geen harde conclusies verbonden worden. Het onderzoek heeft louter de bedoeling te illustreren hoe leren en werken in een turbulente omgeving in de praktijk plaats vindt. Bron: Leren in een turbulente omgeving.
DOCUMENT