Introductie van een nieuwe kijk op monitoring als instrument van communicatiemanagement. De auteurs gaan uit van een strategische invulling van communicatiemanagement, waarin monitoring eerder een mentaliteit is dan slechts een 'tool'.
DOCUMENT
Burgerschapsvorming wordt aangegrepen als kans voor wereldverbetering: door onderwijs gedrag en mentaliteit veranderen en zodoende maatschappelijke problemen te lijf gaan. Deze bijdrage laat zien dat deze benadering problematisch is. Er wordt een alternatief voorgesteld: leerlingen leren samen denken over complexe maatschappelijke problemen en bereiden zich zodoende voor op burgerschap.
MULTIFILE
Maatschappelijke ontwikkelingen als een stijgende zorgvraag, burgers die zo lang mogelijk gezond en onafhankelijk willen blijven en een positieve benadering van gezondheid stimuleren een denkomslag in de gezondheidszorg. De focus op ziekte en zorg verschuift naar een focus op preventie, gezondheid en gedrag en vervolgens naar mens en maatschappij. Gemeenschappen zijn daarin belangrijk; een gezonde wijk draagt bij aan de kansen die mensen hebben om zichzelf te ontwikkelen, te participeren in de maatschappij, en mede daardoor een versterking van hun gezondheid en welzijn. Wijkverpleegkundigen kunnen als gezondheidsbevorderaar gemeenschappen hierin ondersteunen. Volgens het beroeps- en expertiseprofiel is dit zelfs één van de belangrijkste rollen van wijkverpleegkundigen. De praktische invulling van deze rol, op zowel vakinhoudelijk als procesmatig gebied, is echter tot nu toe niet (h)erkend en in beeld gebracht. Als opleiding kunnen we daardoor onze studenten, verpleegkundigen van de toekomst, niet voldoende toerusten voor deze taak. Verpleegkundigen van onze praktijkpartners ervaren een handelingsverlegenheid ten aanzien van hun rol in wijkgerichte gezondheidsbevordering. Als CHE willen we door middel van praktijkonderzoek op deze rol reflecteren, en met en door hbo-verpleegkundigen handelingsmogelijkheden onderzoeken, waarbij de nieuwe inzichten direct terug te koppelen zijn in het onderwijs en bijdragen aan het verbeteren van de professionele praktijk van onze werkveldpartners. Het hier voorgestelde onderzoek zal zich richten op de vraag hoe wijkverpleegkundigen de nieuwe rol van wijkgerichte gezondheidsbevorderaar beschouwen, en wat zij nodig hebben om hun rol van gezondheidsbevorderaar in wijken vorm te geven. Door middel van participatief actieonderzoek zullen goede voorbeelden van wijkgericht handelen worden geïnventariseerd en beschreven. Daarnaast worden de ervaren barrières, faciliterende factoren en handelingsmogelijkheden in kaart gebracht. De opbrengsten van het onderzoek zullen worden ingezet in het onderwijs aan verpleegkundestudenten en verpleegkundigen in de betrokken praktijken. Daarnaast zullen de opbrengsten worden gedeeld in (inter)nationale publicaties, waaronder een handleiding Wijkgericht werken door verpleegkundigen.
Ruimte voor muzikaal spel is een ontwerponderzoek naar het vormgeven van fysieke muzikale experimenteeromgevingen op basisscholen door creatieve professionals (muziekdocenten). All Inclusive Music en Kunstencentrum VRIJDAG zetten zich in voor vernieuwend en passend muziekonderwijs op iedere basisschool. Muziekdocenten geven op basisscholen noodgedwongen les in overvolle klaslokalen of galmende en kale speellokalen. Dit belemmert de muzikale beleving van kinderen. Het gebrek aan geschikte ruimtes leidt er bovendien toe dat muziekdocenten zich terugtrekken uit de samenwerking met de school en/of hun lesrepertoire, zoals muzikaal spel en experiment, inperken. Hierdoor stagneert de vernieuwing van muziekonderwijs. In een iteratief ontwerpproces ontwikkelen wij prototypes van materialen en inrichtingen die de muzikale beleving optimaliseren, geluidsoverlast reduceren en zodoende de beleving van gastvrijheid bevorderen; wij testen deze in een kunstencentrum en een basisschool en formuleren professionele verbeteradviezen. Dit doen we in de Hanze leergemeenschap Idiocultureel Muziekonderwijs en de Hanze Innovatiewerkplaats Campus Design, met praktijkpartners All Inclusive Music, VRIJDAG en Lot to Learn en betrokken kennispartners. De praktijkpartners werken de bevindingen vervolgens uit in een tool-kit. Alle betrokkenen publiceren deze op diverse online platforms. In dit project brengt iedere partner de eigen unieke mix aan kennis, vaardigheden, mentaliteit en praktijkervaring in en wordt het domein van Muziek verbonden met Facility Management. De prototypen voor alternatieve materialen en inrichtingsvormen voor muzikaal spel en de tool-kit voor implementatie, helpen muziekdocenten, kunstencentra en basisscholen bij het optimaliseren van muzikale experimenteeromgevingen. Wij willen hiermee een gamechanger opleveren voor het faciliteren van (innovatieve) muzieklessen in basisscholen en buitenschoolse contexten. Het project wordt vanuit de Hanze, Groningen geleid en gecoördineerd door het Lectoraat Kunsteducatie van Kenniscentrum Kunst & Samenleving, in nauwe samenwerking met het Lectoraat Facility Management van Kenniscentrum NoorderRuimte