Kritische bibliografie bij: Herman Berger, Tegen de negatieve filosofie, Dionysius, Kant, Derrida.
DOCUMENT
product
Na het Postmodernisme, Van metafysica tot filosofisch surrealisme
DOCUMENT
product
Standpunt VMBO deel 3, docentenboek (editie 2016)
Docentenhandleiding bij Standpunt, VMBO, deel 3 Leerwerkboek (2016).
Docentenboek met antwoorden op de opdrachten en toelichtingen bij tal van vraagstellingen, didactische tips en toetsvragen.
MULTIFILE
product
Standpunt VMBO deel 1, Leerwerkboek.
Leermethode levensbeschouwing voor VMBO. Onderdeel van een driedelige serie.
Dit deel1 bevat zes hoofdstukken:
H. 1 De levensbeschouwelijke kijk
H. 2 Uitingen van levensbeschouwing
H. 3 Jodendom
H. 4 Christendom
H. 5 Wie ben ik?
H. 6 Vriendschap en liefde
Het betreft een Leerwerkboek.
MULTIFILE
product
Standpunt VMBO, deel 1, docentenboek
Docentenhandleiding bij de uitgave Standpunt VMBO, deel 1, leerwerkboek
MULTIFILE
product
Democratie leren door filosoferen
Filosoferen met kinderen wordt steeds meer gezien als een activiteit die bijdraagt aan democratische vorming. Democratie leren door filosoferen is een diepgaand onderzoek naar de praktijk van het filosoferen in het basisonderwijs. Op verschillende niveaus is het curriculum 'filosoferen met kinderen' onderzocht. Het onderzoek gaat in op de idealen, het idee achter het filosoferen, op de feitelijke vormgeving en uitvoering van het filosoferen en de door de leraren en kinderen zelf gerapporteerde leereffecten ten aanzien van hun denken, dialoog en het omgaan met verschillen. In vier scholen en zestien groepen zijn leraren en kinderen geobserveerd en via interviews en vragenlijsten bevraagd over hun doelen en motieven, praktijken, ervaringen en leereffecten. Het onderzoek laat zien hoe filosoferen met kinderen theoretisch en praktisch een bijdrage kan leveren aan democratische burgerschapsvorming. Het onderzoek is uitgevoerd als promotieonderzoek aan de Universiteit voor Humanistiek.
LINK
product
Klinkt als muziek
Gesprek over esthetiek en organisaties waarbij gereflecteerd wordt op de muziek van John Cage.
DOCUMENT
product
De tijd herwonnen
Een kunstenaar moet hedendaags zijn, wil hij serieus genomen worden. Maar waar komt die verheerlijking van het hedendaagse vandaan? Hoe relevant is hedendaagsheid in de kunst en het kunstonderwijs eigenlijk?
Dit boek gaat vanuit diverse perspectieven dieper in op het thema hedendaagsheid. Wat maakt het hedendaagse nu zo belangrijk dat haar schijn een haast mythologiserend karakter krijgt?
MULTIFILE
product
Grondnood
Elke van Buggenhout (muzikant; piano-improvisatie & muziektherapeut) en Bert van den Bergh (filosoof & psycholoog) vatten in het voetspoor van fenomenologische benaderingen depressie op als een verstoring van de elementaire afstemming tussen (in)dividu, wereld en ander. Het fenomeen depressie voert in die opvatting naar de bodem van de menselijke existentie en zodoende naar het hart van onze hedendaagse cultuur. In dit licht verbinden zij een oneigentijds muziektheoretisch perspectief met kritische muziekfilosofische duidingen van onze westerse muziekcultuur. Voorts slaan zij een brug naar cultuurtheoretische interpretaties van onze laatmoderne cultuur als geheel, die op verschillende wijzen en in diverse sferen grondig ‘ont-stemd’ kan heten. Zij doen dit alles uitgebreid in een binnenkort te verschijnen essay, waarvan in dit artikel de hoofdgedachten zijn gevat.