Het True Price Lab van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) voerde een onderzoek uit om te begrijpen hoe consumenten reageren op het concept van true pricing. Dit houdt in dat de werkelijke kosten van een product, inclusief verborgen milieu- en sociale kosten, zichtbaar worden gemaakt. Het doel van dit project was om het bewustzijn rondom duurzaam consumeren te vergroten en zo bij te dragen aan een rechtvaardigere en duurzamere economie.
MULTIFILE
De doelstelling van dit onderzoek is duidelijkheid krijgen over hoe een duurzame financial denkt en handelt. De centrale vraag die wij hierbij stellen is: “Hoe denkt en handelt een duurzame financial?”. Op basis van deze hoofdvraag zijn wij gekomen tot drie deelvragen.De eerste deelvraag luidt: “Wat is MVO?” Deze vraag stellen wij om het theoretische kader van het onderzoek te definiëren. In de ISO 26000 zijn de richtlijnen voor MVO vastgelegd. De definitie van de ISO 26000 van MVO is: “maximaliseer je bijdrage aan natuur en milieu, mens en economie.” “Je houdt rekening met de behoeften van nu en van toekomstige generaties.” De ISO 26000 kent zeven kernthema’s die van belang zijn voor elke type organisatie. Deze kernthema’s zijn: behoorlijk bestuur, mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu, eerlijk zaken doen, klant/consument-aangelegenheden en maatschappelijke betrokkenheid.
DOCUMENT
Het neo-liberale kapitalisme heeft inmiddels door alle crises bewezen dat het geen oplossing biedt voor de echte problemen en uitdagingen van de wereld. Toenemende armoede, voedselschaarste, milieu- en klimaatschade zijn alleen maar toegenomen.We moeten dus op zoek naar een visie die wel rekening houdt met mens, milieu en samenleving. Waar de echte behoeften van mensen het uitgangspunt voor de economie vormen. Vanuit verschillende visies kom je dan vanzelf op een solidaire economie waarvoor R.Steiner aan het begin van de vorige eeuw een belangrijke aanzet heeft gegeven.
DOCUMENT