Deze publicatie benoemt 19 ontwerpprincipes die docenten kunnen gebruiken om hun lessen op innovatieve en didactische wijze te ondersteunen met onderwijstechnologie. Denk bijvoorbeeld aan co-constructie, simulatie of rollenspel. Dit overzicht kwam tot stand na systematisch literatuuronderzoek in het onderzoeksproject Designing and Evaluating Innovative Mobile Pedagogies. Het lectoraat Teaching, Learning & Technology participeerde in dit project met diverse internationale partners.
Presentatie tijdens mini-conferentie Inholland Innoveert ter gelegenheid van de lectorale rede van Jos Fransen (onderzoekslijn Teaching, Learning & Technology), Inholland Rotterdam.
While the creation and adoption of new technologies has increased in recent years, the educational sector often limits technology use. Despite this, many researchers are convinced of the vital role that technologies can play in learning and teaching. Student Reactions to Learning with Technologies: Perceptions and Outcomes brings together recent research findings about the views and expectations of students when including technologies in their studies. The chapters in this book suggest that the use of technologies in teaching not only makes learning more interesting but also offers possibilities for variations in the learning processes. While this book does not offer irrevocable opinions and definitive views or insights, it provides a useful lens for viewing the world of students and providing insights into the possibilities for accessing and conducting similar research.
LINK
Als gevolg van de energietransitie wordt het steeds moeilijker om energieaanbod en -vraag op elkaar af te stemmen en ontstaan problemen op het elektriciteitsnet. Energieopslag biedt een oplossing: duurzame energie wordt opgeslagen op momenten dat er aanbod en weinig energievraag is en beschikbaar gesteld wanneer er weinig aanbod en veel vraag is. Lokale opslag biedt een kans om lokale uitval van het elektriciteitsnet te voorkomen en geeft meerwaarde aan duurzame energie. Opslag in waterstof is uitermate geschikt voor zowel toepassingen op MW-schaal (windparken), voor seizoensopslag en voor toepassingen waar distributie relevant is. De wens van bedrijventerreinen om te verduurzamen biedt een kans om gericht aan oplossingen voor lokale energieopslag in waterstof en bijbehorende toepassingen te werken. In dit project werkt de HAN samen met MKB-bedrijven, Saxion, TU Delft, lokale overheden en een aantal overige partners aan het ontwikkelen en optimaliseren van een energieopslagsysteem gebaseerd op waterstof en bijbehorende waterstoftoepassingen op en voor bedrijventerrein IPKW in Arnhem. Beschikbare windenergie van in aanbouw zijnde turbines langs de Rijn bij IPKW vormen de aanleiding voor het ontwerpen, modelleren, construeren en testen van een (geschaald) energieopslagsysteem gebaseerd op de productie, en opslag van waterstof. Specifieke toepassingen op het industriepark worden geïnventariseerd, en waar mogelijk gerealiseerd en gemonitord, voor met name lokaal bedrijfstransport en elektriciteitslevering. Scenario’s voor ontwikkeling en toepassing van de technologie ontwikkeld en haalbaarheidsstudies uitgevoerd. Kennis en expertise worden ontwikkeld om het proces van optimale implementatie van waterstof voor energieopslag in een energieketen met specifieke toepassingen op een bedrijventerrein te ondersteunen. Met dit project bouwen wij voort op de vele eerdere waterstofprojecten die bij de HAN zijn uitgevoerd en maken we gebruik van ons recent gerealiseerde shared facility HAN Waterstoflab op IPKW.
Hoewel kunststoffen zeer nuttig zijn zorgen ze ook voor een enorme milieudruk door het gebruik van fossiele grondstoffen en het ontstaan van zwerfafval en microplastics. Er is dan ook een grote urgentie om het ontwerp van kunststoffen en kunststof producten circulair te maken en maximaal recyclebaar. Sinds 2018 werkt Great Plastic Bake Off (GPBO) aan het ontwikkelen van een mobiele ‘keuken’ (FUSE Kitchen) die van plastic (zwerf)afval bouwmaterialen maakt die lokaal gebruikt kunnen worden. In dit project zal nagegaan worden wat het effect is van diverse procesparameters (samenstelling, tijd, temperatuur, additieven) bij de verwerking van regionale afvalstromen op mechanische materiaal eigenschappen als krimp, druk- en treksterkte, UV resistentie en levensduur. Hierbij zal de verhouding van de basis ingrediënten zand, polyethyleen en polypropyleen gevarieerd worden. Met deze resultaten wordt voor een klant van GPBO een drietal demonstratie producten gemaakt worden waarbij het effect van additieven als kleurstoffen en UV stabilisatoren op mechanische eigenschappen en veroudering in kaart worden gebracht. Het project wordt uitgevoerd door studenten van MBO en HBO in samenwerking met ervaren professionals onder begeleiding van experts in Circular Space van de Chemelot Innovation and Learning Labs.
In dit onderzoeksproject, Health and Wellness in a Connected Society, zal onderzocht worden hoe nieuwe (slimme) technologieën gebruikt kunnen worden om fysieke activiteit van mensen te meten, te monitoren en te stimuleren. De focus van het onderzoeksproject ligt hierbij op bevolkingsgroepen voor wie activiteit van cruciaal belang is en die hierbij extra ondersteund kunnen worden. Het onderzoeksproject vindt plaats binnen het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg en zal worden geïntegreerd met het onderwijs van de opleiding HBO-ICT van hogeschool Windesheim. Hier zullen studenten werken aan het ontwerpen en realiseren van verschillende producten tijdens projectgestuurd onderwijs binnen verschillende semesters. De uitkomst van deze studentprojecten worden voor het onderzoeksproject ingezet om de toepasbaarheid van deze nieuwe technologieën te onderzoeken. Hiermee draagt het onderzoeksproject bij aan een duurzame, beschikbare, betaalbare en kwalitatief hoogstaande zorg. Daarnaast zal nieuwe opgedane kennis door de postdoc gebruikt worden om het bestaande onderwijs van de opleiding verder aan te vullen en te verbeteren.