With employer branding (EB), businesses aim to align their organizational norms with the norms of their current and prospective employees, and they explicitly communicate about the firm’s norms. Communication, however, carries different meanings depending on the context in which one operates. Also, the organizational norms may vary depending on the context, i.e., industry, different countries, and geographical context in which a firm operates. As such, the process of EB may be context-dependent, too. This study explores if and how EB is applied differently in different country and industry contexts. The analysis draws on a quantitative content analysis of 226 job vacancies targeted at highly educated graduates and professionals in IT, energy, and healthcare from the North of the Netherlands and comparable regions from Germany and Bulgaria. Our findings show that EB, as manifested in core values and distinctive characteristics, is not widely adopted in the vacancies we included in our analysis. When adopted, different values are emphasized depending on the context. General information and job-specific information are most frequent among all industries and countries. EB is a multidimensional concept with different dimensions used according to the context. The study’s main implication is that companies need to be mindful of the context in which an EB strategy is used. A one-size-fits-all approach in EB is likely not the most effective. This is particularly relevant for multinationals that adopt a worldwide organizational brand.
LINK
De regio Zuidoost-Brabant is een innovatieve regio en is om die reden bestempeld tot Brainport. In het rapport Brainport Navigator 2013; Lissabon voorbij! (2005) is een samenhangend pakket van projecten en maatregelen opgesteld die noodzakelijk zijn om Brainport te kunnen blijven. Kennistransfer met als doel het door kenniscirculatie bevorderen van innovatie bij het mkb is hierbij een van de sleutelfactoren. De opzet van het onderhavige onderzoek sluit aan bij dit uitgangspunt. Het onderzoek brengt het octrooibeleid bij grote (multinationale) ondernemingen en kennisinstituten in kaart en beoogt deze kennis over te brengen op (kleinere) mkb-bedrijven in Zuidoost Brabant. Aldus wordt versterking van het bewustzijnsproces voor octrooibeleid bij het mkb nagestreefd, alsmede optimalisering van de kennis van en de mogelijkheden tot octrooibescherming en -beleid. Octrooibeleid stimuleert ondernemers om kennis te nemen van andere innovaties en om zichzelf te positioneren op de 'innovatiemarkt'.
This article provides an introduction to the topic of multinational management. Multinational management employs a set of principles, theories and models, forming a systematic framework for managing organizations in a global context. This introduction will provide an embarkation point so as to demystify the term "multinational management" and to show that, while there are management similarities with its domestic counterpart, significant differences and challenges exist. As a foundational step, a working definition of two key concepts will be provided: multinational management and the multinational corporation. Likewise, we'll identify the key drivers of multinational management activity and examine the location determinants of foreign direct investment (FDI) choices. Specifically, we'll highlight the two principal means of FDI: Mergers and acquisitions (M&A) and green-field investment. In conclusion, a close examination of the multinational strategic management process will be provided, with particular emphasis placed on environmental scanning and strategy formulation.
LINK
Assemblageprocessen en diensten van producenten van hightech systemen worden in Noordwest-Europa gekenmerkt door een hoge variatie aan producten en oplossingen met laag volume. Productieautomatisering, flexibilisering en optimalisatie zijn essentiële processen om kleinere series te produceren en tegelijkertijd de grote verscheidenheid aan producten en diensten te realiseren. Om arbeidsproductiviteitsverbeteringen mogelijk te maken worden apparaten steeds vaker uitgerust met visionsystemen voor pick-and-place toepassingen, kwaliteitscontroles, objectlokalisaties en objectherkenning. Visionsystemen zijn echter gevoelig voor veranderingen in de omgeving, waardoor systemen kunnen stilvallen. Visionsystemen zijn met name gevoelig voor onvoorspelbare veranderingen in de omgeving, zoals belichting, schaduwvorming, oriëntatie van producten en grote optische variaties in bijvoorbeeld natuurlijke producten. Machine Learning (ML), een vorm van kunstmatige intelligentie, kan deze tekortkomingen grotendeels oplossen en kan visionsystemen robuuster en sneller configureerbaar maken; ML is uitermate geschikt om toegepast te worden in visiontoepassingen. Echter, ML voor vision is voor veel MKB’ers een ver-van-mijn-bed-show, voorbestemd voor multinationals met grote budgetten. Bovenal is de structuur en kennis over het toepassen van ML voor vision niet helder noch eenvoudig toegankelijk. Daarom is de onderzoeksvraag: Hoe kunnen door het industriële MKB machine learning frameworks binnen visiontoepassingen worden gebruikt om efficiëntere productieprocessen te realiseren? Met dit project wil het consortium deze ML-structuur inzichtelijk maken; ten tweede ML beschikbaar maken voor MKB; ten derde samen onderzoeken hoe ML voor vision industrieel kan worden toegepast middels drie casussen en ten vierde de opgedane kennis borgen en verspreiden binnen MKB en onderwijs. Het project is een samenwerking tussen lectoraten mechatronica en ambient intelligence van Saxion, Computer Vision & Data Science van NHL Stenden. De participerende bedrijven zijn actief als hightech systeemontwikkelaar, kennis-toeleverancier en/of eindgebruiker als productiebedrijf. Daarnaast zijn het Smart Industry Fieldlab TValley en brancheorganisatie BOOST betrokken. Dit project zal kennis ontwikkelen ten behoeve van het adequaat toepassen van Machine Learning algoritmes in visionapplicaties.
Sinds 2017 vindt er landelijk een reorganisatie van de economische opleidingen plaats. De 35 nieuwe opleidingen zullen in september 2018 gaan starten. In voorbereiding op deze herstructurering is er landelijke onderzoek o.a. in samenwerking met grotere bedrijven en multinationals uitgevoerd. Echter, veel afgestudeerden uit het internationaal-economische domein – vooral de afgestudeerden van de landelijk gelegen hogescholen – zouden graag na hun afstuderen in de regio blijven en solliciteren daarom bij het regionale MKB. Tegelijkertijd valt te verwachten dat als gevolg van toegenomen globalisering binnen het MKB nog steeds veel behoefte bestaat aan afgestudeerde HBOers met een internationaal profiel. Om die reden is een aanvullend regionaal onderzoek relevant. Centraal staat hierbij een behoefteanalyse van het regionale MKB - waaronder veel familiebedrijven - in de landelijk gelegen gebieden waarin de deelnemende hogescholen zich bevinden. Dit onderzoek wil ingaan op de behoeften die de regionale MKBs en familiebedrijven hebben aan economisch-internationaal geschoolde medewerkers en aan de vaardigheden waaraan deze moeten voldoen, specifiek m.b.t. de zogenaamde 21st century skills. De internationaal geschoolde afgestudeerden die in de regio aan de slag gaan noemen wij “internationale bruggenbouwers” en deze kunnen door hun internationale achtergrond de regionale economie (indirect) versterken, mits zij ook voldoen aan de vaardigheden die bekend staan onder de 21st century skills. Kortom: Dit onderzoek combineert een behoefteanalyse vanuit de kenniskant van de opleiding International Business (IB) met de vaardighedenkant (21 century skills), waarbij de nadruk zal liggen op de facetten: intermenselijke communicatie, interculturele competenties, de kritische reflectie en het onderzoekende vermogen zoals ook de creatief-flexibele werk- en denkwijze.
De zorgsector is met 13% van het totale grondstoffenverbruik in Nederland verantwoordelijk voor een aanzienlijke milieu-impact. Verduurzamen van de zorg kan daarom een grote bijdrage leveren aan het milieu. Winst is te behalen op het hergebruik van medisch instrumentarium. Er lopen al initiatieven op hergebruik van laagwaardige disposables, zoals operatieschorten. Tegelijk begint een groeiend aantal MKB-bedrijven te experimenteren met de mogelijkheid om hoogwaardige medische instrumenten te hergebruiken. Ze worden hierbij echter geconfronteerd met barrières, waaronder marktverstoringen door grote multinationals en kennislacunes rondom o.a. wet- en regelgeving, hygiëne en infectiepreventie en kosten. In dit onderzoek werkt een consortium, bestaande uit de lectoraten Industrial Design, Technology, Health and Care en Business Models van de Saxion Hogeschool, MKB-bedrijven, ziekenhuizen en koepelorganisaties samen om het hergebruik van hoogwaardig medisch instrumentarium te stimuleren. De centrale onderzoeksvraag is: "Met welke ontwerpprincipes dient rekening te worden gehouden bij het ontwikkelen van herbruikbare hoogwaardige medische instrumenten?" Dit onderzoek wordt aangepakt via action research. Daarbij werken we concreet aan praktijkverbetering terwijl we onderzoeksvragen beantwoorden via vijf concrete cases die door de MKB-partners zijn ingebracht. In de cases doorlopen we de vijf fasen van het Design Thinking ontwerpproces, waardoor per fase best-practices, barrières en faciliterende factoren kunnen worden geïdentificeerd rondom hergebruik van hoogwaardig instrumentarium. De cases verschillen in focus, van het motiveren van medisch personeel om herbruikbaar instrumentarium aan te leveren, het verkennen van oplossingen voor lastig her te gebruiken zachte onderdelen, het ontwikkelen van een nieuw product met hergebruik als uitgangspunt, het verkennen van de (her)bruikbaarheid van alternatieve producten en het testen van de materiaaleigenschappen benodigd voor hergebruik. Het project levert ontwerpprincipes op voor hergebruik van medisch instrumentarium. Hiermee helpen we MKB-partijen bij een duurzame productontwikkeling en ziekenhuizen bij de noodzakelijke overgang naar circulaire zorg. Zo zetten we een belangrijke stap om de milieu-impact van de zorg te verkleinen.