Procedureel leren is een ‘intelligent’ leerproces waarbij het brein in de volgorde van zowel de klanken die wij horen als de bewegingen die wij maken, patronen waarneemt, en daardoor in staat is om de muzikale ‘toekomst’ beter te voorspellen en daarop te anticiperen. Wij spreken een muziektaal waarvan de structuur aan complexe syntactische regels is onderworpen. Als wij het instrumentale muziekonderwijs onder de loep nemen, kunnen wij constateren dat er in de regel niet alleen de interactie die het syntactische leerproces karakteriseert ontbreekt, maar ook de syntaxis-conforme variatie in de samenstelling en de volgorde van elementaire patronen. Verbetering van procedurele kennis van de muziek-syntaxis zal leiden tot meer expressiviteit in het spel.
DOCUMENT
BackgroundThe importance of learning to create an expressive performance is a consistently discussed topic in music education. However, how musicians develop “expressiveness” is still understudied. Recent investigations have shown that musicians’ motor behavior is a significant source of perceptual information during performances (Davidson, 2007), as it helps audiences differentiate musicians’ expressive intentions and it often serves as aperformance quality indicator (Waddell & Williamon, 2017). Nevertheless, most current teaching approaches in Higher Music Education focus mainly on acoustic characteristics of performance, and they lack clear goals and systematic teaching patterns (Karlsson & Juslin, 2008; Meissner, 2021).For centuries, some of the most influential theater methods have used physical exploration (motion) to stimulate imagination and create affective states (emotions) in actors. These approaches are rooted in embodied cognition theories, which claim that physical experience shapes conceptual thought, and this is contingent upon the body’s interactions with its environments (Kemp, 2012). Drawing inspiration from theater practices, the method “Frommotion to emotion” for enhancing expressiveness was developed by this author, using improvisational theater as a basis.AimsThis workshop is designed to acquaint participants with the method. We will share insights and reflections from previous participants to demonstrate its effects and will foster discussion around teaching approaches. Short outline of the activities to be undertaken by the presenters/audienceAfter an oral introduction to improvisational theater, participants will engage in practical exercises to experience it firsthand, exploring how to acquire a “physical vocabulary” applicable to music performance. Participants will be encouraged to share their experiences during debrief moments. This workshop is accessible to individuals with no previous theater experience. The total duration would be 90 minutes.Implications for practiceThis contribution emphasizes the importance of integrating visual characteristics of performance in teaching approaches, increasing musicians’ body awareness, and strengthening body-mind connection. These efforts can positively impact individuals’ development, enabling them to create convincing performances while boosting self-confidence.Specific value of the workshop for the conferenceThis method merges embodied cognition theories with theater techniques to innovate educational approaches to expressiveness, making it relevant for musicians wanting to enhance this skill, music educators aiming to teach it, and experts from the field of psychology interested in how it develops.
LINK
Volgens het opleidingsdocument in het hoger onderwijs is het sociaal werk een 'talig'beroep. Maar dat is eenzijdig en onhoudbaar. Kunst en creativiteit kunnen professionals 'meertalig' maken, betogen drie lectoren van verschillende hogescholen. En dat is hard nodig.
MULTIFILE
‘Maar ik kan geen noten lezen…..’, Pabostudenten laten dit geluid vaak horen. Deze uitspraak is verbonden met overtuigingen als ‘ik kan geen instrument bespelen’ of‘ ik heb geen talent voor muziek’. Paul Hengefeld, muziekdocent bij de Pabo van NHL Stenden Hogeschool, vertelt hier met verwondering over, want iedereen heeft een beleving bij muziek. Vanuit beleving kan op veel manieren met kinderen muziek worden gemaakt. Muziek is zoveel meer dan een technische vaardigheid. Zo schrijft Marcella Smeele op 22 juli 2015 op haar blog de waarde van muziek: “Muziek wekt een bepaalde emotie op, door de emotie die we voelen in de muziek of de emotie die het bij ons oproept als reactie op de muziek; Muziek heeft het vermogen om de waarheid overtuigend over te brengen, daar waar verstand te kort schiet; Muziek beschikt over de kenmerken van geluid bijvoorbeeld spraak, expressiviteit en lichaamsbeweging; Muziek doet met gevoel, wat taal doet met denken”. Naar het voorbeeld van dit blog willen we Pabostudenten van de NHL Stenden Hogeschool in de nabije toekomst zelf laten stilstaan bij wat muziek voor hen betekent. (Smeele, 2015). Begin april 2017 werd de subsidieregeling Versterking muziekonderwijs Pabo’s gepubliceerd. Het docententeam van de NHL Stenden Hogeschool realiseerde zich na het lezen van deze maatregel: dit is een kans om meer en anders met muziek bezig te zijn. Door samen te werken met het Prins Claus Conservatorium en Stichting Proloog, schoolbestuur voor primair onderwijs, zorgt de Pabo NHL Stenden dat de ontwikkeling van goed muziekonderwijs direct aansluit bij de praktijk en daar beleefd kan worden. Doel van de regeling is de kennis en kunde van afgestudeerde Pabostudenten significant te verbeteren zodat zij met meer vertrouwen muziekonderwijs kunnen geven. Net als vele Pabo‘s in Nederland had de Pabo NHL Stenden nog geen samenwerking met een Conservatorium. In een eerste telefoongesprek met Marinus Verkuil (Head of the Schoolmusic department) van het Prins Claus Conservatorium van de Hanze Hogeschool ontstonden de eerste ideeën. Het bleef niet bij één telefoongesprek. De ideeën werden omgezet in daden in studiejaar 2017- 2018. Twee studenten van het conservatorium lopen nu stage bij de Pabo. Ze verzorgen o.a. muziekworkshops, bijvoorbeeld tijdens de verkiezing van Pabo- klas van het jaar. Ook zijn er plannen voor het gezamenlijk opzetten van een popkoor. Deze stage wordt door alle betrokkenen als waardevol ervaren en verdient een verdieping. Deze verdieping willen we vinden in het nieuwsgierig zijn naar: hoe maken we de persoonlijke muzikaliteit zichtbaar bij basisschoolleerlingen en hoe ziet de muzikale beleving van de Pabostudenten eruit om vervolgens het muziekonderwijs op de Pabo hierbij te laten aansluiten? Deze subsidieaanvraag willen we benutten om deze verdieping te realiseren en de samenwerking met het consortium de komende jaren verder uit te bouwen. Naast het Conservatorium benaderden we de stichting Proloog, een stichting voor openbaar onderwijs in Leeuwarden en omstreken. De stichting kent enkele scholen die zich profileren als cultuurschool. Ook Proloog geeft aan mee te willen werken. De drie partijen willen samenwerken, samen leren en samen muziek een impuls geven. In kader van de regeling professionalisering muziekonderwijs op Pabo’s doet het College van Bestuur van de NHL Stenden Hogeschool een verzoek aan het bestuur van Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie om ons voorgenomen project te ondersteunen met als doel kwalitatief goed muziekonderwijs neer te zetten op de Pabo, waardoor studenten zich meer handelingsbekwaam voelen om muziek door te geven aan kinderen. Het project kan niet binnen de huidige begrotingen worden gerealiseerd en vraagt naast investering van betrokken partijen een bijdrage van derden. NHL Hogeschool en Stenden Hogeschool zijn per 1 januari 2018 gefuseerd. De nieuwe hogeschool NHL Stenden Hogeschool verzorgt op vijf locaties Pabo- opleidingen. Deze aanvraag is voor de Pabovestiging Leeuwarden, waar per 1 september 2018 de Pabo’s van voormalig NHL en Stenden gezamenlijk onderwijs aan zullen bieden. Per 1 september 2018 telt deze Pabo ongeveer 624 studenten. Naast deze aanvraag dient de NHL Stenden Hogeschool een complementaire aanvraag in voor de Pabo locaties in Meppel, Groningen, Emmen en Assen. Omdat de Pabo’s van oorspronkelijk de NHL Hogeschool en Stenden Hogeschool op dit moment nog een apart curriculum hebben wordt er nu voor gekozen om twee aanvragen in te dienen. Op termijn worden de activiteiten van beide projecten, in gelijke tred met alle onderdelen van het curriculum, op elkaar af te stemmen.