How to conceptualize online sociability in the 21st century? To answer this question, Communities at a Crossroads looks back at the mid-2000s. With the burst of the creative-entrepreneur alliance, the territorialisation of the internet and the commercialization of interpersonal ties, that period constituted a turning point for digital communitarian cultures. Many of the techno-libertarian culture’s utopias underpinning the ideas for online sociability faced systematic counter evidence. This change in paradigm has still consequences today.Avoiding both empty invocations of community and swift conclusions of doom, Annalisa Pelizza investigates the theories of actions that have underpinned the development of techno-social digital assemblages after the ‘golden age’ of online communities. Communities at a Crossroads draws upon the analysis of Ars Electronica’s Digital Communities archive, which is the largest of its kind worldwide, and in doing so presents a multi-faceted picture of internet sociability between the two centuries.Privileging an anti-essentialist, performative approach over sociological understandings of online communities, Communities at a Crossroads proposes a radical epistemological turn. It argues that in order to conceptualize contemporary online sociability, we need first to abandon the techno-libertarian communalist rhetoric. Then, it is necessary to move beyond the foundational distinction between Gemeinschaft and Gesellschaft, and adopt a material semiotic approach. In the end, we might have to relinquish the effort to define online or digital communities and engage in more meaningful mapping exercises.
MULTIFILE
Events are per definition limited in time and space. However, the social interaction taking place during events can continue virtually. This can result in hybrid communities, existing of an offline and an online dimension. This paper explores the construction of hybrid event communities based on the following research questions: (1) What type of online practices can be identified before, during and after the event? (2) How do online and offline event practices and rituals influence each other? (3) How do combinations of online and offline practices contribute to the creation and maintenance of hybrid event communities? The practices of three events were studied using qualitative methods. Fifty-six interviews were conducted, and participant observation took place during 11 editions of the events. This was complemented with an online study. The findings identify different types of online practices around events such as connecting practices, recruiting practices and creative practices. Moreover, the combinations of practices lead to different types of event communities. The paper develops a framework of online/offline interaction processes that result in different types of event communities, contributing to our knowledge about the role that events can play in the contemporary network society.
LINK
Het plan van aanpak gepresenteerd in deze handreiking is bedoeld als leidraad voor het ontwerpen, ontwikkelen, implementeren en evalueren van verschillende Learning Communities binnen het RAAK-5 project Het Nieuwe Telen: gas erop! Het is bedoeld om zowel inzichten als instrumenten te bieden aan coördinatoren en facilitatoren voor de implementatie van de lokale Learning Communities gedurende het project. Deze handreiking is een noodzakelijke aanvulling op het project vanwege de prominente rol van Learning Communities binnen het project, maar ook omdat er geen wetenschappelijk gebaseerde ontwerpprincipes voor LC’s te vinden zijn. Er zijn veel projecten die Learning Communities uitvoeren, maar een grondige zoektocht naar literatuur en internetbronnen resulteerde niet in ontwerpprincipes.
(297) In de afgelopen jaren is veel onderzoek gedaan naar hoe werk verandert en wat dat betekent voor mens, organisatie en maatschappij. In periode één van het Breed Platform Arbeid (BPA-I, 1/9/2017-31/8/2019) is bij stakeholders opgehaald wat zij denken dat er op het terrein van werk veranderd zal zijn in 2030. Vervolgens zijn met lectoren en praktijkpartners drie werkateliers en twee conferenties gehouden rondom de opgehaalde thema’s namelijk: 1 (Her)waardering van werk 2) Leven lang ontwikkelen 3) Inclusiviteit. Aan de hand van de geformuleerde onderzoeksagenda zijn gemeenschappelijke onderzoeksprojecten aangevraagd, gehonoreerd en soms al uitgevoerd. Er zijn in de loop van deze periode 33 lectoren van 12 hogescholen en 14 praktijkpartners aangesloten bij het BPA. Aan het eind van BPA-I is helder geworden dat het belangrijk is om in BPA-II (2019 -2021) één thema toe te voegen, namelijk ‘vitaal werk(en)’. Bij de inventarisatie van projecten en uit signalen uit het werkveld bleek dit een doorkruisend thema te zijn. Om tot meer kennisuitwisseling en -deling, sociale innovaties en gezamenlijk praktijkgericht onderzoek te stimuleren, wordt tijdens BPA-II de ‘ontmoeting’ gefaciliteerd tussen lector(at)en en praktijkpartners. We streven naar (minimaal) acht (open) themabijeenkomsten (twee per thema). Ook wordt in BPA-II gewerkt aan een betere aansluiting van het onderwijs. Doelen zijn: 1. Verduurzamen van het BPA (netwerkontwikkeling) via het organiseren van ‘de ontmoeting’ 2. Creëren van themabijeenkomsten rondom de vier thema’s, met werkveld, onderwijs en onderzoek samen, waarbij (praktijk)vragen worden geformuleerd, kennis wordt gedeeld en nieuwe kennis wordt ontwikkeld. 3. Vanuit deze themabijeenkomsten genereren van (nieuwe) initiatieven en onderzoeksprojecten, waarin minimaal drie verschillende lectoraten, diverse praktijkpartners en onderwijspartners participeren 4. Vastleggen, beschikbaar stellen én doorontwikkelen van de opgedane kennis en inzichten, waarbij met praktijkpartners en onderwijs wordt bekeken of dit leidt tot nieuwe inzichten en instrumenten voor de praktijk en tot onderwijsvernieuwing leiden (kennisbasis vastleggen)
Events play an increasingly big role in our society. Whereas events were mainly considered entertainment in the past, the social function of events is becoming more and more apparent, in particular, in the field of social bonding and in creating a feeling of solidarity.During an event, visitors identify with a theme or topic, and interact with each other about it. Thanks to social media, they can continue these interactions online, which leads to a hybrid network of individuals sharing the same interests. Eventually, this may lead to forming new communities, who communicate with each other both online and offline. However, it is not clear yet how exactly these new communities are being created.This PhD research studies the online and offline interaction rituals of various events and online communities. Through interviews and participating observations at events such as Redhead Days and the Elfia fantasy event, processes are mapped out that result in forming communities at and around events.Partner: Tilburg University
Craft your own audience: How can a technology-driven company use online gaming communities, like Minecraft, to reach and engage a young audience? This project creates a context in which reality is simulated, by having students work together for a real client in an international context. In this project we explore innovative ways in which Samsung can engage younger audiences through Minecraft, the world's best-selling game with almost 140 million monthly players (2023). This project is focused on on educating, researching and developing playable prototypes within Minecraft that demonstrate how online gaming communities can be used to connect technology companies with a new generation of users. Societal issueInclusion of different ages around technology literacy and education (21st century skills).Benefit to societyGlobal inclusive community around education and R&D, higher cultural awareness.Collaborative partnersManchester Metropolitan University; Samsung Benelux.