The benefits of collaborative purchasing are many, yet in the healthcare sector, in particular at hospitals, it is still uncommon. In this paper we identify major impediments for collaborative purchasing, resulting in a first component of our proposed collaborative e-purchasing model for hospitals; as a second component it contains a collaborative purchasing typology. After analysis of a first validation round with hospital purchasing professionals, the results show four applicable purchasing types and fourteen collaborative purchasing impediments that are perceived as important for hospitals. The model is further extended by possible IT solutions, identified by experts, addressing the specific fourteen impediments. We conclude that the collaborative e-purchasing model can be used by healthcare consortia, branche organizations, partnering healthcare institutes and multi-site healthcare institutes as a means to help identifying strategies to initiate, manage and evaluate collaborative purchasing practices.
DOCUMENT
This paper analyzes the institutional context of maintenance purchasing in higher education. It aims to provide insights into the institutional complexities of smart maintenance purchasing in higher education institutes. In a case study, six external institutional fields and two internal institutional logics are identified. They create two types of institutional complexities that impede innovation if not treated correctly. Three ways are discussed to deal with those institutional complexities, 1) negotiating institutional field boundaries, 2) creating new institutional logics and practices, and 3) implementing institutional changes.
MULTIFILE
Whereas there is ample e-commerce research on how online store beliefsand consumer online affective states may influence online purchase intentions, no research so far has examined whether the hierarchy of effects between these concepts differs across product types. In this study, we fill this research gap byexamining the explanatory power of the think-feel-do hierarchy versus the feel-think-do hierarchy in predicting online purchase intentions towards search versus experience products and high involvement versus low involvement products.Hypotheses are formulated and tested using a quasi-field experiment (n = 198)design. The results show the robustness of the think-feel-do hierarchy for three out of four product types (experience, low involvement, high involvement). Remarkably, the results also demonstrate that the formation of online purchase intentions for search products may occur via a more experiential form of online purchase decision-making. Implications of our findings for theory and online store practitioners are discussed.
DOCUMENT
Mode heeft een cruciale functie in de samenleving: zij maakt diversiteit en inclusiviteit mogelijk en is een middel voor individuen om zich uit te drukken. Desalniettemin is mode ook een raadsel op het gebied van duurzaamheid, zowel aan de sociale als aan de milieukant. Er bestaan echter alternatieven voor de huidige praktijken in de mode. Dit project heeft tot doel de ontwikkeling van een van die initiatieven te ondersteunen. In samenwerking met twee Nederlandse MKB bedrijven in de mode-industrie, willen we een of meer business modellen co-designen voor het vermarkten van circulair ontworpen laser geprinte T-shirts. Door lasertechnologie te introduceren in plaats van traditionele inktopties, kunnen de T- shirts hun CO2 voetafdruk verder verkleinen en een verstandig alternatief zijn voor individuen, die op zoek zijn naar duurzame modekeuzes. Maar hoewel de technologische haalbaarheid vaststaat, vereist het vermarkten sterke, schaalbare, bedrijfsmodellen. Via een haalbaarheidsstudie willen we dergelijke businessmodellen ontwikkelen en de commercialisering van deze producten ondersteunen. Wij zijn van plan de reacties van de consument op een dergelijke innovatie te bestuderen, evenals de belemmeringen en stimulansen vanuit het oogpunt van de consument, en de inkoop-, toeleveringsketen- en financiële kwesties die kunnen voortvloeien uit de schaalbaarheid van een potentieel bedrijfsmodel. Om praktische relevantie voor de bredere industrie te verzekeren, streven we ernaar om de resultaten te presenteren op evenementen georganiseerd door een van de consortiumpartners (in 2023), als ook om een teaching case en een wetenschappelijk artikel te ontwikkelen op basis van de resultaten van het project.