In de eerste twee delen van het proefschrift vindt u informatie over online opvoedingsondersteuning in het algemeen. Welke studies zijn daarover gepubliceerd? Hoe zien de onderzochte online programma’s voor ouders eruit? Welke kenmerken hebben ze? Hoe effectief zijn ze? In de drie andere delen gaan we dieper in op het eenmalig e-mailconsult. Er zijn veel organisaties in Nederland die ouders de gelegenheid bieden om een advies per e-mail te ontvangen, vaak via een web-formulier of een button op een website. Kunnen beroepskrachten deze vorm van online communicatie gebruiken om ouders te begeleiden naar méér empowerment? In deze brochure leest u een beknopte samenvatting van het proefschrift.
DOCUMENT
In dit artikel (in de vorm van een webessay) wordt allereerst aandacht besteed aan de opkomst van het fenomeen opvoedingsondersteuning,de intrede van de professional op dit gebied en de gevolgen van de veranderende samenstelling van het eigen netwerk van ouders bij het zoeken naar opvoedingsondersteuning. In het 2e deel van het webessay wordt ingegaan op de vraag in hoeverre de moderne ouder opvoedingsondersteuning zoekt en vindt op het internet in plaats van bij familie, vrienden en buren.
DOCUMENT
Sommige ouders krijgen in hun leven te maken met een opeenstapeling van omstandigheden die hun welbevinden negatief beïnvloeden, zoals schulden, gezondheidsproblemen en werkloosheid. Het kan voor deze ouders lastig zijn om te focussen op opvoeden. Zij kunnen profiteren van groepsgerichte opvoedingsondersteuning: preventieve activiteiten bedoeld om opvoedingscompetenties te vergroten en zo opvoedingsomstandigheden te verbeteren. Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de factoren die door ouders, vrijwilligers en jeugdprofessionals als werkzaam worden ervaren in het versterken van ouders en het ontstaan van steunende netwerken, en de rol die jeugdprofessionals en vrijwilligers hierin spelen. Er werd een participatief, narratief onderzoeksdesign gehanteerd. Uit de analyse van de ervaringen van de betrokkenen komen drie inhoudelijke ervaren werkzame factoren naar voren: (1) uitwisselen en leren, (2) ontmoeten en steunen, en (3) ontspannen en opladen. Daarnaast komen er drie procesmatige ervaren werkzame factoren naar voren: (4) professionele vaardigheden van jeugdprofessionals en vrijwilligers, (5) structuur, en (6) groepsdynamiek. Deze zes ervaren werkzame factoren dragen er gezamenlijk aan bij dat ouders een steunend netwerk ontwikkelen en zich gesterkt voelen in hun ouderrol.
MULTIFILE
Ouders hebben wel eens vragen over de opvoeding van hun kinderen. Meestal vinden ze antwoorden bij hun partner, bij familie en vrienden of in de speelzaal, maar soms zijn die antwoorden onvoldoende. Dan kunnen zij een beroep doen op peofessionele opvoedingsondersteuning. De afgelopen jaren heeft opvoedingsondersteuning als werkterrein zich enorm uitgebreid en steeds meer hbo-studenten komen na hun studie terecht in situaties waarin kennis en vaardigheden op dit gebied worden gevraagd. Met dit leerpakket kunnen studenten zich orienteren op het werkveld en zich de basisvaardigheden eigen maken.
DOCUMENT
Presentatie over online opvoedingsondersteuning mei 2014
DOCUMENT
Deze handreiking gaat over het bieden van opvoedingsondersteuningom ouders te versterken. Het is een verzamelbegrip voor preventieve activiteitenen interventies die tot doel hebben de opvoedingscompetentiesvan (kwetsbare) ouders te vergroten en de opvoedingssituatie van de jeugdte verbeteren. Het gaat daarbij om het voorkomen vanproblemen zoals kindermishandeling, leerproblemen, emotioneleen gedragsproblemen en om het creëren van optimaleomstandigheden zodat kinderen gezond, veilig en kansrijkkunnen opgroeien. In deze handreiking staan praktische handvatten voor jeugdprofessionals die opvoedingsondersteuning (willen gaan)aanbieden of hun bestaande praktijk willen verbeteren.
DOCUMENT
Wetenschappelijk artikel over de toegankelijkheid van het opvoedprogramma Triple P Tieners en de motivatie van ouders om deel te nemen. De resultaten van 50 half-gestructureerde interviews laten zien dat ondanks verschillende redenen voor deelname en wijze van aanmelding, deelgenomen ouders de bijeenkomsten en de cursusleiding waarderen. Wel zijn ze kritisch over de groepssamenstelling. Die is vaak onevenwichtig door verschil in leeftijd van tieners en zwaarte van de gedrags- en opvoedproblematiek die ouders inbrengen.
LINK
Internettechnologie speelt een belangrijke rol in ons dagelijks leven en we doen er steeds meer mee: een filmpje kijken, boodschappen doen, controleren of het gaat regenen, een recept opzoeken en kijken hoe we een kleine reparatie moeten uitvoeren... de mogelijkheden zijn oneindig. Voor een nieuwe generatie jonge ouders is de beschikbaarheid van deze technologie een vanzelfsprekend gegeven. Aangezien de technologie steeds meer interactie faciliteert, vindt ook steeds meer communicatie in de digitale wereld plaats. Dus waarom niet ook met sociaal werkers, pedagogen en hulpverleners? Het zou vreemd zijn als de hulpverlening níet zou aansluiten bij deze maatschappelijke ontwikkelingen. Communicatie met behulp van internettechnologie is de afgelopen jaren dan ook doorgedrongen in het domein van de psychosociale en pedagogische hulpverlening. Een kwartiertje surfen op het web levert tal van apps en websites op over drugs, gamen, eetstoornissen, schulden, depressie… Ook over opvoeden zelf kunnen ouders heel wat informatie en ondersteuning op het internet vinden. In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven over wetenschappelijke kennis op dit vlak en een model behandeld voor optimalisatie van online communicatie.
DOCUMENT
Het boek is geschreven voor (toekomstige) beroepskrachten die in aanraking komen met vragen van ouders. Denk aan de kinderleidster, de leerkracht, de trainer van de sportclub, de huisarts, de sociaal verpleegkundige, de buurthuiswerker, de jeugdwerker, de gezinscoach, de straatcoach... Het boek biedt een vier-stappen-methodiek om een opvoedvraag te onderzoeken, doelen te formuleren, een aanpak te kiezen en te evalueren. Aan de hand van heel veel casussen en oefeningen wordt de lezer enthousiast gemaakt om opvoedvragen te bezien vanuit de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen. En daardoor tot creatieve oplossingen te komen...
DOCUMENT
Sommige ouders krijgen in hun leven te maken met een opeenstapeling van omstandigheden die hun welbevinden negatief beïnvloeden, zoals schulden, gezondheidsproblemen en werkloosheid. Het kan voor deze ouders lastig zijn om te focussen op opvoeden. Zij kunnen profiteren van groepsgerichte opvoedingsondersteuning: preventieve activiteiten bedoeld om opvoedingscompetenties te vergroten en zo opvoedingsomstandigheden te verbeteren. Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de factoren die door ouders, vrijwilligers en jeugdprofessionals als werkzaam worden ervaren in het versterken van ouders en het ontstaan van steunende netwerken, en de rol die jeugdprofessionals en vrijwilligers hierin spelen. Er werd een participatief, narratief onderzoeksdesign gehanteerd. Uit de analyse van de ervaringen van de betrokkenen komen drie inhoudelijke ervaren werkzame factoren naar voren: (1) uitwisselen en leren, (2) ontmoeten en steunen, en (3) ontspannen en opladen. Daarnaast komen er drie procesmatige ervaren werkzame factoren naar voren: (4) professionele vaardigheden van jeugdprofessionals en vrijwilligers, (5) structuur, en (6) groepsdynamiek. Deze zes ervarenwerkzame factoren dragen er gezamenlijk aan bij dat ouders een steunend netwerk ontwikkelen en zich gesterkt voelen in hun ouderrol.
DOCUMENT