In this article we provide the results of a review study on parental involvement in children’s education with a focus on the specific position of illiterate parents. Research results indicate that parental involvement in children’s education matters. It matters for their achievement, motivation and wellbeing at school. Over the last decade, parents and teachers are supposed to collaborate more andmore as partners in education. To establish these partnerships, the primacy is placed on teachers and schools as they are the professional partners. The results of our review study reveal different good practices to enhance parental involvement: from parent and teacher training programs to reorganization of the school structure and family interventions. When illiterate parents want to be involved in their children’s education, they are faced with many difficulties. Remarkably, the research findings on the involvement of illiterate parents appeared to be limited, in contrast with the resultsof our literature search on the topic of parental involvement in children’s education in general, which was very extensive. However, we have found some good practices to foster the involvement of illiterateparents in their children’s education.
Abstract Although parental involvement is often a priority on the quality agenda of schools for primary and secondary education, it is still not usual to involve parents as an educational partner in the actual learning process of their child. Rather than adopting an open approach, teachers tend to tell parents what they should do or keep them at a safe distance. At the same time, parents are increasingly becoming better informed, more critical and thus are more strongly positioned towards school. They address teachers more directly in case of problems or disappointing results of their child. Clearly, this might lead to a negative impact on the mutual relationship especially when parents’ emotional involvement conflicts with a professional and detached attitude of teachers. Based on the results of several studies that provide ample evidence that parental involvement in the learning process can improve learning outcomes, it is argued that there is much to be gained in forming educational partnerships between parents and schools. Different dimensions of active parenting are discussed, as well as prerequisites for successful implementation
Zelfregie, empowerment, patiënt centraal: in elk rapport over de zorg komen we deze woorden tegen. Maar hoe doe je dat eigenlijk als zorgprofessional? Het project COMPLETE richt zich op de samenwerking tussen ouders van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen en zorgprofessionals. Deze samenwerking is een van de belangrijkste aspecten van interventie bij jonge kinderen. Logopedisten werken dagelijks met peuters met taalontwikkelingsstoornissen. Taaltherapie is kindgericht, waarbij de samenwerking met ouders vaak slechts beperkt is vormgegeven. Logopedisten geven aan handelingsverlegenheid te ervaren in de samenwerking met ouders. Zij weten niet hoe ze echte betrokkenheid en partnerschap tot stand kunnen brengen. Ouders herkennen de ervaringen van professionals. Zij ervaren variatie in de mate waarin zij betrokken worden bij therapie en willen versterkt worden in de mogelijkheden om de ontwikkeling van hun kind te stimuleren. Het belang van samenwerking volgt ook uit effectstudies. Voor succesvolle interventies moeten ouders een belangrijke rol spelen in de behandeling, empowered worden en eigen regie ervaren. De urgentie van deze vraag komt specifiek aan de orde in de kennisagenda Logopedie en ouderbetrokkenheid is onderdeel van het kwaliteitsbeleid van de beroepsvereniging. Het project COMPLETE wil bijdragen aan de vragen van logopedisten en ouders. Het project start met kwalitatief onderzoek naar de behoeften en ervaren barrières in samenwerking bij logopedist en ouders en een systematisch literatuuronderzoek naar deze aspecten. Deze aspecten worden omgezet naar actieve doelstellingen waarmee professionals de samenwerking kunnen verbeteren. In de volgende stappen ontwikkelen we in co-design tools die hierbij ondersteunen. Daarnaast gaan we op zoek naar bestaande tools die we samen met de praktijk op bruikbaarheid testen en aanpassen. Het project resulteert in een toolbox voor samenwerking tussen logopedisten en ouders van jonge kinderen. De uitkomsten en opbrengsten van dit project zijn ook relevant voor andere zorgprofessionals die werken met ouders van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen.
Het postdocproject behelst een praktijkgericht ontwerponderzoek naar professionalisering van professionals in het domein Kind en Educatie die werken met jonge kinderen (0-6 jaar). De focus betreft taalstimulering op het gebied van het meervoudig benutten van tekstloze prentenboeken. Deze boeken zijn uitdagend: ze wekken de nieuwsgierigheid op en stimuleren het denken en de fantasie. Ze zijn daardoor beloftevol om te benutten voor meerdere doelen, zowel bij de versterking van leesmotivatie en verhaalbegrip, als mondelinge taalvaardigheid, in het bijzonder woordenschat en het gebruik van cognitieve taalfuncties, waarbij taal wordt ingezet om denkprocessen te verwoorden. Ook is de inzet van deze boeken kansrijk bij ouderbetrokkenheid en taalstimulering. Het is cruciaal voor taalontwikkeling om kinderen op jonge leeftijd al voor te lezen en met hen te praten over boeken. Echter, er zijn grote verschillen in de leesopvoeding van kinderen en het taalgebruik in de thuisomgeving. Kinderen van laaggeletterde ouders en/of ouders die een lage sociaaleconomische status hebben, voeren minder denkstimulerende gesprekken, worden minder vaak voorgelezen en hebben thuis minder boeken tot hun beschikking. Kansengelijkheid creëren door het zo vroeg mogelijk verbinden van de thuisomgeving met de omgeving van de VVE/basisschool is een complexe opdracht voor professionals. Ze hebben moeite met het betrekken van ouders bij taalstimulering. Daarnaast zijn er verbeterkansen op het gebied van de versterking van competenties van professionals als leesbevorderaar. Het ontwerpgericht onderzoek geeft inzicht in kenmerken van een aanpak waarin tekstloze prentenboeken zowel in de thuisomgeving als in VVE/basisonderwijs worden ingezet. Op basis van een contextanalyse zal een ontwerp gecreëerd worden dat in een casestudie getest zal worden. De evaluatie van het ontwerp en de daaruit voortvloeiende kennisontwikkeling zal benut worden voor de ontwikkeling van twee nieuwe modules in de lerarenopleiding en voor acht hervormingen in bestaande modules in het AD en BA-curriculum en in drie post-hbo-opleidingen.
Tijdens de Covid-19 lockdown in 2020 zijn logopedisten veel online gaan werken. In de handreiking Online Logopedie heeft het Lectoraat veel kennis gebundeld. We bespreken tips, succesverhalen en ervaren belemmeringen van logopedisten, vanuit literatuuronderzoek, desk research en focusgroepen. Ouders zijn heel positief over online logopedie, logopedisten ervaren vaak meer ouderbetrokkenheid.Doel Opstellen van een handreiking om logopedisten te ondersteunen bij het geven van online logopedie. Resultaten Digitale handreiking met hyperlinks naar bronnen en verdere informatie. Looptijd 01 september 2020 - 01 maart 2021 Aanpak In het project is een literatuurstudie gedaan, is informatie verzameld via sociale media van de beroepsgroep (Facebook en LinkedIn) en zijn twee focusgroepen gehouden. Downloads en links