Participeren is in de 33 jaar dat ik als orthopedagoog en psycholoog werk een centraal thema geweest. Een passie die ik kwijt kan bij Fontys OSO omdat participeren en samenwerken in onderwijs en jeugdzorg en (internationale) samenwerking bij het doen van onderzoek in mijn werk van die thema's zijn. In dit hoofdstuk worden parallellen getrokken tussen die thema's (mijn passie!) en mijn professionele handelen. Een speurtocht naar de relatie tussen het proces waarin deze beren tot stand zijn gekomen, mijn eigen proces als professional en Spinoza's (1632-1677) opvattingen over kennis.
In deze tekst wordt een beschrijving gegeven van het fictieve bureau voor maatschappelijk werk 'de toren' en de mate waarin maatschappelijk werkers in toenemende mate gebruik maken van ict in de hulp- en dienstverlening. Daarbij wordt ingegaan op de mogelijkheden van e-mail in de hulpverlening, het verwijzen naar internet voor informatie en advies, het gebruik van websites voor specifieke doelgroepen en het gebruik van internet als informatiebron over maatschappelijke ontwikkelingen.
Entrepreneurial participation from the neighbourhood is the final report of a two-year action research that investigated how cooperating formal and informal parties can support small-scale entrepreneurship in the Amsterdam neighbourhoods and stimulate participation by people who have unemployment benefits. The study mapped learning conditions for participants and described different types of participants, such as starting with the person instead of the entrepreneurial idea; different creative learning forms; the role of certificates and clear expectations.Three findings from our research turned out to be crucial for the cooperation between parties in this complex setting, looking at the principle of "collaborative governance": making clear agreements; have sufficient resources; and carefully consider which parties are participating. In addition, it appeared important that there is sufficiently clearly shared motivation about which goals the various parties involved want to achieve together; and that there is clarity on how they intend to achieve these goals. It is most natural to follow the dynamics of the neighborhood and invest in it. This could include joint mapping of neighborhood networks by participation professionals to focus more on their development, but also work on innovative financing structures and use people who can be 'boundary spanners' in the neigbourhood networks.
Deze vervolgaanvraag is gebaseerd op de resultaten van de eerste fase aanloopactiviteiten LC en bouwt voort op de geformuleerde conclusies en aanbevelingen. Learning community-ontwikkeling en docentprofessionalisering zijn cruciale elementen in de ontwikkeling van een responsief regionaal ecosysteem gericht op het slimmer en beter opleiden van mensen voor de waterstoftransitie. Met betrekking tot learning community-ontwikkeling onderzoeken we de wijze waarop de integratie van de W in de WIL driehoek verbeterd kan worden. Daarnaast richten we ons met onderzoek op het leren in een learning community te transformeren van leren van elkaar naar leren met elkaar. In het project is daarnaast specifiek aandacht voor de rol van docenten in regionale ecosystemen. Docenten hebben – net als de andere deelnemers in een learning community – een andere rol dan die van de klassieke docent. Die rol verschuift naar samenwerken in de regio, participeren in ontwikkeling van innovaties met bedrijven en onderzoekers en zo meer. Dat vraagt om een andere benadering van docentprofessionalisering. We richten regionale experimenten in waarin verschillende mechanismes en interventies rond de ontwikkeling van learning communities en de veranderende rol van deelnemers daarin worden onderzocht op hun effectiviteit.
Adolescenten brengen steeds meer vrije tijd door met het spelen van games en bevinden zich mede daardoor in een hybride leefwereld. Deze relatief nieuwe wereld brengt nieuwe uitdagingen mee rondom identiteitsontwikkeling en psychosociaal welzijn; voor gamende adolescenten zelf, maar ook hun (professionele) opvoeders. Wij onderzoeken de relatie tussen gamen, identiteitsontwikkeling en psychosociaal welzijn en de rol die (professionele) opvoeders hierin hebben.Doel Op dit moment ontbreekt kennis over de relatie tussen gamen, identiteitsontwikkeling en psychosociaal welzijn van adolescenten en is het onder andere lastig om handvatten voor (professionele) opvoeders te ontwikkelen. Handvatten kunnen helpen om beter aan te sluiten bij de leefwereld en behoeftes van gamende adolescenten. De resultaten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan een positieve (sociale) identiteitsontwikkeling van gamende adolescenten in een hybride wereld. Resultaten Het promotieonderzoek gaat verschillende wetenschappelijke publicaties opleveren. We vertalen onze resultaten samen met professionals, opvoeders en adolescenten naar praktische handvatten voor (professionele) opvoeders. De betrokken praktijkpartners en opleidingen geven deze wetenschappelijk onderbouwde inzichten en handvatten een passende plaats in hun curricula en werkwijzen. Looptijd 01 september 2022 - 01 september 2026 Aanpak Dit promotieonderzoek heeft een praktijkgericht, mixed-methods design. Voor de kwantitatieve analyse maken we gebruik van longitudinale data van het Digital Youth project van Universiteit Utrecht. De kwalitatieve data wordt verzameld door symbolic netnography (een digitale variant van etnografisch onderzoek), interviews en participerende observaties met adolescenten en (professionele) opvoeders. In samenspraak met adolescenten en (professionele) opvoeders worden deze inzichten vertaald naar praktische handvatten.
Adolescenten brengen steeds meer vrije tijd door met het spelen van games en bevinden zich mede daardoor in een hybride leefwereld. Deze relatief nieuwe wereld brengt nieuwe uitdagingen mee rondom identiteitsontwikkeling en psychosociaal welzijn; voor gamende adolescenten zelf, maar ook hun (professionele) opvoeders. Wij onderzoeken de relatie tussen gamen, identiteitsontwikkeling en psychosociaal welzijn en de rol die (professionele) opvoeders hierin hebben.