Purpose: The Scored Patient-Generated Subjective Global Assessment (PG-SGA) is the only malnutrition (risk) assessment tool that combines patient-generated measures with professional-generated (medical) factors. We aimed to apply international standards to produce a high quality, validated, translation and cultural adaptation of the original PG-SGA for the Austrian, German, and Swiss setting. Methods: Analogue to methodology used for the Dutch, Portuguese, and Thai versions of PG-SGA, the ten steps of the International Society for Pharmacoeconomics and Outcomes Research’s principles of good practice for translation and cultural adaptation were followed. Comprehensibility and difficulty of the translation were assessed in 103 patients and 104 healthcare professionals recruited from all three German-speaking countries. Content validity of the translation was assessed among healthcare professionals (HCP). Item and scale indices were calculated for content validity (I-CVI; S-CVI), comprehensibility (I-CI; S-CI), and difficulty (I-DI; S-DI). Results: Patients' perceived comprehensibility and difficulty of the PG-SGA fell within the range considered to be excellent (S-CI = 0.90, S-DI = 0.90), HCP-perceived content validity (S-CVI = 0.90) was also excellent, while HCP-perceived comprehensibility fell within the high range of acceptable (S-CI = 0.87). The professional component of the PG-SGA was perceived as below acceptable (S-DI = 0.72) with the physical exam being rated the most difficult (I-DI=0.29-0.75). Conclusions: The systematic approach resulted in a high-quality validation of the German language version of the PG-SGA, that is internationally comparable, comprehensible, easy to complete, and considered relevant for use in Austria, Germany and Switzerland.
DOCUMENT
DOCUMENT
Het doel van dit praktijkonderzoek was het bepalen van de toepasbaarheid van de Actigraph om de mate van dagelijkse beweging van kinderen met een verstandelijke beperking te bepalen. De Actigraph bleek goed toepasbaar te zijn.
DOCUMENT
BACKGROUND: Since the number of heart failure (HF) patients is still growing and long-term treatment of HF patients is necessary, it is important to initiate effective ways for structural involvement of primary care services in HF management programs. However, evidence on whether and when patients can be referred back to be managed in primary care is lacking.AIM: To determine whether long-term patient management in primary care, after initial optimisation of pharmacological and non-pharmacological treatment in a specialised HF clinic, is equally effective as long-term management in a specialised HF clinic in terms of guideline adherence and patient compliance.METHOD: The study is designed as a randomised, controlled, non-inferiority trial. Two-hundred patients will be randomly assigned to be managed and followed in primary care or in a HFclinic. Patients are eligible to participate if they are (1) clinically stable, (2) optimally up-titrated on medication (according to ESC guidelines) and, (3) have received optimal education and counselling on pre-specified issues regarding HF and its treatment. Furthermore, close cooperation between secondary and primary care in terms of back referral to or consultation of the HF clinic will be provided.The primary outcome will be prescriber adherence and patient compliance with medication after 12 months. Secondary outcomes measures will be readmission rate, mortality, quality of life and patient compliance with other lifestyle changes.EXPECTED RESULTS: The results of the study will add to the understanding of the role of primary care and HF clinics in the long-term follow-up of HF patients.
DOCUMENT
De focus in dit artikel ligt op verschillende aspecten van de overdracht: tijd, deelnemers, structuur, inhoud en hulpmiddelen. er wordt een overzicht van beschikbare literatuur geboden en suggesties voor verbetering van de overdracht.
DOCUMENT
Reactie op 'Verpleegkundigen opleiden voor de ggz' door Koekkoek e.a., in MGV november 2013 Mijn complimenten voor Bauke Koekkoek en zijn collega’s die een fraai overzicht bieden van het opleidingsstelsel voor (GGZ-)verpleegkundigen en de ontwikkelingen daarbinnen. Gezien de complexiteit van dit stelsel hebben nog maar weinigen een goed overzicht. Zeer informatief dus! Al lezende viel mij echter ook op dat de auteurs weinig stelling nemen en richting aangeven voor de toekomst. We hebben een variëteit aan opleidingen die we moeten koesteren en continueren, zo lijkt hun conclusie te zijn. Is dit niet weer te veel polderen in ons kleine kikkerlandje? Laten we nog eens kijken naar een aantal belangrijke en actuele punten.
DOCUMENT
DOCUMENT
Ziekenhuizen behoren tot wat Mintzberg professionele bureaucratieën noemt. Ze worden geconfronteerd met problemen op het gebied van kwaliteit, patiëntvriendelijkheid, veiligheid en efficiency. Een belangrijke vraag is of ze voor het bereiken van deze doelen de juiste structuur bezitten. In zijn boek Structure in fives (1983) presenteert Mintzberg een ontwerptheorie waarmee deze vraag beantwoord zou kunnen worden. Structuurparameters spelen hierin een belangrijke rol. In het samen met Glouberman geschreven artikel (2001) past hij zijn ontwerptheorie toe op het ziekenhuis. In dat artikel wordt de vraag beantwoord: aan welke knoppen moet de ontwerper draaien om de problemen van ziekenhuizen op te lossen? In deze bijdrage vergelijk ik de opvattingen van Mintzberg met recente opvattingen over een patiëntgerichte en procesgestuurde organisatie van het ziekenhuis. Ik kom tot de conclusie dat wat hierin voorgesteld wordt, overeenkomt met 1) wat volgens Minztberg niet kan (het kantelen van de ziekenhuisorganisatie van een functionele naar een marktgerichte structuur) en 2) wat volgens Minztberg niet mag (het standaardiseren van output en processen). Dat is praktisch belangrijk, immers, volgens Mintzberg krijgen we nooit de zo gewenste multidisciplinaire, patiëntgerichte en proces- gestuurde ziekenhuisorganisatie. In deze bijdrage beperk ik mij nadrukkelijk tot het ziekenhuis als vraagstuk van structuurontwerp. Ik kan, binnen dit bestek, niet ingaan veranderingskundige vraagstukken op meso- en met vraagstukken van institutioneel herontwerp op macroniveau. Deze bijdrage is onderdeel van een vergelijkend onderzoek van de sterke en zwakke punten van verschillende organisatieontwerpbenaderingen (zie Achterbergh, Vriens, 2009; Christis, 2005, 2009 en 2011).
DOCUMENT
Background: To improve the effectiveness of community-based care programs, especially those targeting the oldest-old population (80+), data are needed that elucidate those factors associated with a successful response to the intervention. Two comparable nurse-led care programs have been evaluated in two large randomized controlled trials (RCTs), one in Switzerland and one in the Netherlands. Aims: To identify common patient characteristics that are related to a successful response to proactive nurse-led care, we explored if and to what extent, identical factors were present in both study populations. Methods: A secondary data analysis using trial data from the intervention group of both RCTs was conducted. The study sample consisted 461 older adults, 230 from the U-PROFIT trial (the Netherlands) and 231 from the HPC trial (Switzerland). The mean age of the total sample was 85.1 years (SD 3.7). The UPROFIT intervention, delivered by registered nurses, included a frailty assessment and a comprehensive geriatric assessment (CGA) at home followed by an individualized evidence-based care plan, care coordination, and follow-up. The HCP intervention was delivered by advanced practice nurses consisting of four home visits and three phone calls, and was guided by the principles of health promotion, empowerment, partnership, and family-centeredness. A successful response was defined as “stable” or “no decline” in daily functioning at follow-up. Daily functioning was measured with 13 items of activities of daily living and instrumental activities of daily living. Multivariate logistic regression models were applied to calculate the association between individual characteristics and a successful response.
DOCUMENT