Hoofdstuk 7 in Pedagoog in de spotlights. Hoewel brede scholen op papier vaak een pedagogische visie hebben geformuleerd, blijkt deze in de alledaagse afstemming tussen docenten, kinderleiders, welzijnswerkers en overage professionals in de brede school niet altijd sterk te leven. Ook met ouders is er vaakminder pedagogisch contact en partnerschap dan op papier wordt geambieerd. In Amersfoort wilden twee rede scholen va de Stichting Amersfoortse Brede Combinatiescholen (ABC) hierin verandering brengen. In samenwerking met onderzoekers van het lectoraat Participatie en Maatschappelijke Ontwikkeling (PMO) van Hogeschool Utrecht zijn gedurende twee jaar onderzoek, participatie en pedagogische visieontwikkeling verenigd. Een belangrijke uitkomst van het traject is dat door het geven van een meer volwaardige positive van zowel professionals als ouders in het process van pedagogische visievorming, het pedagogisch opgroeiklimaat een impuls kan krijgen. Zowel onderzoek als activiteiten kunnen daaraan een bijdrage leveren
LINK
Vergeet de ruzies die volwassenen erover maken en kijk door de ogen van een kind. Een kind kan vele pieten aan, als de mythe maar intact blijft. In dit artikel in Trouw 11-11-2015 komen twee pedagogen aan het woord over de zwartepietendiscussie, onder wie lector Christa Nieuwboer van Fontys Hogeschool Pedagogiek.
Wat is de staat (positie en stand van zaken) van de pedagogiek in relatie tot de ontwikkelingen in de samenleving? Is de pedagogiek meer en meer van de staat (wet- en regelgeving) of kan de pedagoog de staat juist ontwikkelen door de bijdragen aan de opvoeding van de burgers van nu en de toekomst? Hoofdstuk in het boek 'De staat van de pedagogiek. Analytisch, opbrengstgericht en visionair' (redactie: Loes Houweling, Willemieke de Jong, Hans de Deckere en Hester Viëtor).
Om complexe maatschappelijke vraagstukken het hoofd te bieden is het een voorwaarde dat professionals op school, in de wijk en rond het gezin goed samenwerken. Dit vraagt om innovatie van de bestaande infrastructuur waarbinnen professionals worden opgeleid. Hierbij is de koppeling met onderzoek, specifiek rondom het thema ‘boundary crossing’, essentieel. Doel Het doel van het project is het creëren en onderzoeken van deze innovatieve opleidings-en professionaliseringsinfrastructuur door het vormgeven van professionele leernetwerken (PLN’s) in Utrecht en Amersfoort. Resultaten Binnen een PLN wordt een leer-en onderzoeksomgeving gecreëerd waarin opleiden, professionaliseren, onderzoeken en innoveren verbonden zijn: Studenten uit het sociaalpedagogisch en educatieve domein werken samen aan complexe vraagstukken en tonen hun leeruitkomsten Opleiders vormgeven de (blended) leeromgeving binnen het PLN Praktijkprofessionals werken binnen het PLN aan de verbetering van hun eigen professioneel handelen Onderzoekers verwerven kennis met betrekking tot boundary crossen en de inhoudelijke vraagstukken waaraan binnen het PLN wordt gewerkt. Podcast Een leven, een verhaal, een kind, maar met bijvoorbeeld de leerkracht, de zorgcoördinator, de psycholoog, de wijkagent, de jongerenwerker, de pedagoog cirkelen er soms wel tien professionals om dat kind heen. Naast natuurlijk de eigen familie en allemaal kijken ze door hun eigen bril. In de serie Bruggenbouwers en Grensverleggers kijken we naar wat de raakvlakken zijn tussen al die professionals en wat ze van elkaar kunnen leren. De serie volgt drie verhalen uit de praktijk waarbij de verschillende partijen betrokken zijn Met deze podcastserie willen we de dialoog op gang brengen over interprofessioneel samenwerken. Looptijd 01 september 2022 - 31 augustus 2025 Aanpak De PLN’s zullen worden ontwikkeld door het uitvoeren van participatief actieonderzoek. Aan de hand van concrete casuïstiek uit de dagelijkse praktijk van professionals (in opleiding) die deelnemen aan het PLN worden, kortcyclisch, de verschillende stappen van actieonderzoek doorlopen. Relevantie Het project levert inzicht op in hoe je op een revolutionare wijze kan kijken naar het opleiden van professionals binnen het educatieve, pedagogische en sociale domein. Downloads en links Cofinanciering Financiering komt vanuit de HU-Profileringsmiddelen (Expertisegebied Samen Lerend).
Studenten en professionals ervaren onzekerheid in professionele situaties en leersituaties. Welke onzekerheid beleven ze? Hoe gaan ze ermee om? En wat helpt om deze onzekerheid te hanteren? Deze vragen staan centraal in dit onderzoeksproject naar Veilige Onzekerheid.
Studenten en professionals ervaren onzekerheid in professionele situaties en leersituaties. Welke onzekerheid beleven ze? Hoe gaan ze ermee om? En wat helpt om deze onzekerheid te hanteren? Deze vragen staan centraal in dit onderzoeksproject naar Veilige Onzekerheid.Doel Via dit onderzoeksproject willen Stijn Bollinger en Ritie van Rooijen concrete inzichten krijgen in de onzekerheid waarmee studenten en professionals te maken krijgen in hun leer- en werkprocessen. Deze inzichten zetten we om in praktische (leer)middelen die helpen om deze onzekerheid productief te maken. Zowel studenten, docenten als professionals kunnen deze middelen inzetten. Een belangrijk uitgangspunt van het concept Veilige Onzekerheid is dat onzekerheid die ervaren wordt een drijvende kracht kan zijn. Om deze onzekerheid te kunnen erkennen, verkennen en te hanteren, moet men zich voldoende veilig voelen. Resultaten Bollinger, Stijn, Pim van Heijst & Behzad Assadolahi (2014) ‘Onzekerheid in praktijk. Utrechtse vraagstukken op het gebied van onderzoeksonderwijs’, in: Bollinger, Stijn en Hans van ’t Blik (red.) (2014) SJD en de nieuwe kwetsbaarheid. Een caleidoscopische blik op 25 jaar Sociaal Juridische Dienstverlening. Den Haag: Sdu Uitgevers, pp 157-166 Bollinger, Stijn (2014) ‘The quest for “safe uncertainty” in student research’ (E-paper) Conference on Innovation in Higher Education, SRH University Heidelberg, 4-5 december 2014, pp.22-30. Butter, René en Stijn Bollinger (2015) ‘Onderzoeksonderwijs binnen de pedagogiek. Balanceren tussen onderzoeksinspiratie, praktische relevantie en methodische grondigheid.’, in: Bekker, Jan, et al. (red.) (2015) De pedagoog in de spotlights. Opvoedingsidealen vanuit verschillende contexten. Amsterdam: Uitgeverij SWP, pp 105-114. Bollinger, S., & Rooijen, R. van, (2016) Veilige Onzekerheid en de onderzoekende houding van hbo-studenten. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 34 (2), 44-57 Bollinger, Van Rooijen & Munneke (2017) ‘Mapping of Safe Uncertainty in the research process’ (conference paper) International CORE-conference on Innovation in Higher Education Learning Spaces, SRH University Heidelberg, 30-11-2017. 'Ga positief om met Stress van studenten' (Trouw, sept. 2019) Looptijd 01 januari 2001 - 01 januari 2023 Aanpak In het onderzoeksproject Veilige Onzekerheid doen we praktijkgericht participatief onderzoek. We doen dit samen met de studenten en professional om wie het gaat. We werken met verschillende complementaire onderzoeksbenaderingen en -methoden die kwalitatief van aard zijn. Meer informatie over het spel aankaarten! Herken je dat? Studenten die zich onzeker voelen tijdens de studie? Bijvoorbeeld als ze aan hun afstuderen gaan beginnen, of voor een andere uitdaging staat? Teveel onzekerheid kan verlammend werken. Maar juist het erkennen, herkennen en verkennen van je onzekerheid kan je helpen deze productief te maken. Door het inzetten van het nieuw ontworpen spel Aankaarten kunnen studenten taal geven aan onzekerheid die ze ervaren. Dit reflectiespel helpt studenten ook hun onzekerheid om te zetten naar concrete, zinvolle acties. Dus: help jouw student erachter te komen wat haar of hem beweegt of tegenhoudt. Dit reflectiespel is ontworpen door Stijn Bollinger en Ritie van Rooijen van het lectoraat Onderzoekend Vermogen (KC LENI). Het is ontwikkeld voor studenten, young professionals, en eigenlijk voor iedereen die wil leren zijn onzekerheid productief te maken. Docenten kunnen dit spel inzetten in hun leerteam of onderwijs groep, zowel individueel als met de gehele groep. Wil je meer weten? Bekijk het onderstaande filmpje! Aankaarten bestaat uit 12 herschrijfbare schijfjes in 4 verschillende kleuren; daarnaast zijn er 7 Triggerkaarten, een corrigeerbare stift en een overzichtelijke handleiding. Alles past in een handig zakje. Het spel Aankaarten! is te koop voor € 34,95 (incl. BTW en excl. verzendkosten). Je kunt je bestelling doorgeven aan het lectoraat Onderzoekend Vermogen door een mail te sturen aan karin.ruiter@hu.nl Mocht je vooraf nog wat meer informatie willen ontvangen, dan kun je via hetzelfde mailadres contact met ons opnemen.