Postdisciplinarity makes claims on ontological, epistemic, and methodological levels, but it is inevitably a personal philosophical stance. This article represents an existentialist approach to the discourse on postdisciplinarity, offering reflective narratives of three academics. Tomas Pernecky discusses creativity, criticality, freedom, and methodological and epistemic pluralism; Ana María Munar reveals her journey of epistemological awakening; and Brian Wheeller underscores the importance of researchers' subjective and emotive voice. Jointly, the authors depict postdisciplinarity as an invitation to conceptual and interpretive eclecticism, critical analysis, and creative problem solving.
MULTIFILE
Social work has long neglected the experiences of people as an important source of knowledge. This creates gaps between social workers and people in need of social work support. The gaps are evident and hinder people to get the help they need for recovery. This exhibition intends to show how the experiences of people contribute to valuable knowledge in social work education and practice. Experiences matter! The photo exhibition Experiences Matter is a part of the ESF-project Mending the Gap (Dnr 2016/00583) financed by The European Social Fund. The photos are taken in Antwerp, Durham, Lund and Utrecht in May and June 2017. PowerUs is an international network of teachers and researchers from schools of social work and representatives from different service user organizations. PowerUs develops methods of mutual learning in order to change social work practice to be more effective in supporting the empowerment of marginalized and discriminated groups in society. The European Union, PowerUs, European Association of Schools of Social Work (EASSW), Lund University, University of Applied Sciences Utrecht, Karel de Grote University College and New College Durham have contributed to this issue.
Locative mapping with smartphones is the process of collecting geo data using mobile applications that tells something about a place, based on user input. Results are typically visualized using maps. Usually when such data is collected, the researcher is interested in more than just the location of a person. Perhaps the researcher would like to ask some questions, add a photo or make a voice recording. Questions such as what types of data you want to collect and with whom greatly influence how to design this data collection process. In this HowTo we aim to guide you through such a process and help you make the best decision what software is best for your project. We further elaborate on how such a data collection process can be paired with participatory methods to get a deeper level of understanding of the data collected.
Het overstijgende doel van dit project is bijdragen aan een inclusieve en gezonde samenleving door de gezondheid en het welzijn van startende mbo-opgeleide zorgprofessionals te bevorderen. Dit draagt bij aan het beperken van uitval en uitstroom (gerelateerd aan beroepsvitaliteit) bij de Hoven en vergelijkbare zorgorganisaties. Op de langere termijn ondersteunt het project het vergroten van duurzame inzetbaarheid waardoor de doelgroep minder gezondheidsklachten krijgt en blijft participeren in het arbeidsproces. Hiervan is bekend dat gezond werken bijdraagt aan hun welzijn(SER,2023) en als extra opbrengst blijft deze doelgroep in hogere mate behouden voor het leveren van gezondheidszorg aan alle burgers. Dit sluit goed aan bij het concept positieve gezondheid(Huber et al.,2011), waarin werk een belangrijke rol speelt, als element van sociaalmaatschappelijke participatie. Positieve gezondheid is het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven om te gaan en daarbij zoveel mogelijk eigen regie te voeren. We realiseren de doelstelling door verander-, onderzoeks- en ontwerpmethodieken te combineren, zoals creatieve actiemethodologie, design thinking, participatief ontwerp, co-creatie en user-centered design(Brown&Katz,2011; Delnooz,2019; Dolmans&Tigelaar,2012). Voor de participatie van mbo-professionals (afgestudeerd en in opleiding) gaan we specifieke onderzoeksinstrumenten gebruiken dan wel ontwikkelen die aansluiten bij de doelgroep (o.a. Photo voice en reflectiemethodes zoals Korthagen(Tigelaar et al.,2008)). We zorgen voor kort cyclisch testen, evalueren en ontwerpen in co-creatie met eindgebruikers en experts.
De online wereld is voor jongeren een vanzelfsprekend onderdeel van hun leefwereld. De meeste jongeren hebben baat bij de online leefwereld: hun cognitieve en sociale vaardigheden nemen toe, en hun vriendschappen en zelfvertrouwen worden gestimuleerd. Een kleine groep (5 tot 10 procent) vertoont online risicogedrag of raakt verslaafd aan sociale media. Deze groep jongeren heeft begeleiding nodig bij het opgroeien in de online leefwereld. Jongerenwerkers zijn sociaal werk professionals die jongeren in kwetsbare situaties (10-23 jaar) begeleiden bij het volwassen worden in de samenleving. Vanuit de leefwereld van jongeren dragen zij bij aan het versterken van de persoonlijke ontwikkeling en participatie en het verminderen van risicogedrag, problemen en uitval van jongeren. Nu de online wereld voor jongeren een vanzelfsprekend onderdeel is van hun leefwereld wordt het voor het jongerenwerk noodzakelijk om ook online te werken. Wat ontbreekt is kennis en handelingsperspectieven voor hoe het jongerenwerk in de online leefwereld jongeren kan vinden, volgen en begeleiden. Hieraan ten grondslag ligt een meer fundamentele vraag. Omdat de leefwereld van jongeren het vertrekpunt van het jongerenwerk vormt, is het jongerenwerk van oudsher gepositioneerd in het vrije tijdsdomein. In de online leefwereld van jongeren vervaagt het onderscheid tussen de opvoeddomeinen thuis, school/werk, vrije tijd waardoor er onduidelijkheid is over de rol van het jongerenwerk in de online leefwereld van jongeren. Dit project beoogt duidelijkheid te creëren over de rol van het jongerenwerk in de online leefwereld van jongeren en in co-creatie met jongeren, jongerenwerkers, studenten en docenten drie methodieken te ontwikkelen (‘Online als vindplaats’, ‘Signaleren online’, en ‘Begeleiden online’). We onderzoeken hoe jongerenwerkers door het vinden, volgen en begeleiden van jongeren in de online leefwereld bij kunnen dragen aan de persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie van jongeren in kwetsbare situaties. Belangrijkste eindproduct is een handboek “Jongerenwerk in de online leefwereld van jongeren”.
Het onderwijs binnen het Instituut Social Work is gericht op gepersonaliseerd leren, waarbij een leerteam van studenten uitgangspunt is voor het leerproces. Bij Instituut Social Work is het leerteam het hart van de opleiding. Wat de doorwerking is en hoe het leerteam bijdraagt aan het leren van studenten wordt in beeld gebracht.Doel In oktober 2021 is een onderzoek gestart naar de doorwerking van het leren en werken in leerteams bij Instituut Social Work. Samen met het leerteamplatform worden de inzichten en ervaringen rondom (het leren van) leerteams in kaart gebracht., Deze beschrijving dient als basis voor het ontwikkelen van een cyclische evaluatie-methodiek die breder toepasbaar is binnen het Instituut. Resultaten Een beschrijving van opgedane ervaringen rondom leerteams als hart van de opleiding Een prototype van een customer-journey voor leerteambegeleiders Een visualisatie van studentervaringen met behulp van de Photovoice-methode (Dataverzamelingsmethode, waarbij foto's gemaakt door deelnemers worden gebruikt om hen te laten vertellen over hun ervaringen en beleving van) Looptijd 01 oktober 2021 - 01 juli 2022 Aanpak Het onderzoek is een beschrijvend onderzoek met elementen van actie-onderzoek. Deskresearch geeft sturing aan een customer-jouney voor leerteambegeleiders en diepte-interviews aan de hand van beeldmateriaal door studenten.