Marketingactiviteiten zijn over het algemeen gericht op het creëren van vraag en het stimuleren van consumptie. Dit lukt vrij aardig, maar leidt ook tot steeds grotere klimaatproblemen. Het zou dus mooi zijn als merken consumenten kunnen aanzetten tot minder consumeren. Kotler en Levy (1971) noemden dit demarketing. Maar hoe doe je dat dan als merk?
LINK
Oud Fontyscollega H.Ansems heeft een prachtig boek geschreven over Evolutie en Spiritualiteit. Daarbij heeft hij zich laten inspireren door de jezuïet en wetenschapper Teilhard de Chardin en heeft dat aangevuld met veel recent wetenschappelijk onderzoek. Dankzij de moderne technologie van Internet voorziet Ansems een hoger collectief bewustzijn voor de mensheid met ook een hogere moraliteit. Een positief perspectief
DOCUMENT
Dit boek geeft een antwoord op de vraag hoe sociale innovaties invulling kunnen geven aan de duurzaamheidstransitie cq. de zoektocht naar een natuurlijk sociaal contract. De relatie tussen burger, samenleving en overheid, en daarbij behorende rechten en plichten, is de kern van een sociaal contract en vormt de basis van onze moderne democratie. Maar de complexe uitdagingen van de 21ste eeuw vereisen een transitie richting een nieuw, Natuurlijk Sociaal Contract dat de relatie tussen de mens en zijn sociale en natuurlijke leefomgeving herstelt. Zonder deze omwenteling zal van structureel duurzame oplossingen weinig terechtkomen. Een Natuurlijk Sociaal Contract gaat over de inrichting en organisatie van een duurzame samenleving, maar dit vergt een noodzakelijke transitie: van onze huidige benadering waarin de individuele mens en economische groei centraal staan, naar een meer ecocentrisch en regeneratief model. Daarmee kunnen we onze samenleving en onze planeet gezond houden, ook voor toekomstige generaties. Dat vergt van elk individu, gezin, bedrijf of organisatie een transitie van ego-bewustzijn naar eco-bewustzijn. Elke sociale innovatie die de impact heeft van een doorbraak- of systeeminnovatie binnen de duurzaamheidstransitie, levert een belangrijke bijdrage aan dit natuurlijk sociaal contract.
DOCUMENT
Onderwijs in de buitenlucht heeft bewezen positieve impact voor studenten, docenten én de planeet. In dit project onderzoeken we hoe de natuur als leeromgeving bij kan dragen aan de leerprocessen van studenten en hun ontwikkeling tot bekwame en bewuste professionals.
In de logistieke sector, en met name binnen de scheepvaart, staan veel bedrijven voor de uitdaging om te voldoen aan de steeds strengere milieueisen met betrekking tot schadelijke uitstoot. Alternatieve brandstoffen zijn een prachtige ontwikkeling, maar het blijft essentieel om brandstoffen op de juiste manier te gebruiken, en daarbij is gedrag van professionals cruciaal. Praktijkpartner TechBinder levert dashboards, data en controlepanelen waarmee rederijen het brandstofverbruik van hun schepen kunnen monitoren. Simpelweg het delen van de informatie blijkt helaas niet genoeg: veel klanten van TechBinder gebruiken deze informatie niet optimaal. In dit project willen we verschillende innovatieve manieren onderzoeken waarmee we schippers en rederijen helpen het beste uit de data te halen, waardoor ze zuiniger kunnen varen. Dit bespaart zowel brandstof als schadelijke uitstoot, waardoor het voor bedrijven makkelijker wordt om aan de strenge milieueisen te voldoen – en het is natuurlijk prettig voor de leefbaarheid van onze planeet. Het plan is om verschillende innovatieve manieren van feedback te testen, en deze resultaten verder te verfijnen tot een optimale combinatie (visueel ontwerp van het dashboard, gebruik haptische feedback hendels van praktijkpartner Smart-Ship, gedragsinterventies zoals financiële prikkels en gamification). Deze kunnen vervolgens in een tweede praktijkproef uitvoerig worden getest op schepen van rederij en praktijkpartner SeaZip. Met de resultaten kan worden bepaald op welke manier schippers het beste feedback kunnen ontvangen over hun vaargedrag, en uiteindelijk ook hoeveel brandstof dat bespaart en hoeveel schadelijke uitstoot kan worden voorkomen. De resultaten van het project kunnen worden omgezet in aanbevelingen voor andere rederijen. Als vervolgproject willen we verder testen met verschillende typen schepen en op langere termijn. Zo willen we een bijdrage leveren aan een gezonde en leefbare planeet, maar ook aan een gezond vestigingsklimaat voor de Nederlandse scheepvaart.
In dit voorstel richten we ons op het ontwikkelen van een analyse-instrument met kenmerken van regeneratieve business modellen en praktijken om zo ondernemers te helpen bij te dragen aan de transitie naar een nieuwe, regeneratieve economie. Circulaire modellen zijn gericht op het verlengen van de levensduur of hergebruik van producten en materialen, waardoor nieuwe schade aan klimaat en biodiversiteit wordt voorkomen. Zij zijn niet per se gericht op herstel van al aangerichte schade, zoals het verstoorde ecosysteem en/of negatieve sociale impact, praktijken vanuit een regeneratief business model juist wel. Regeneratieve business modellen richten zich op herstel van de planeet en het sociale systeem. Ze leggen de nadruk op het beter achterlaten van de wereld dan ze nu is en gaan daarmee verder dan circulaire modellen. Wat dit precies betekent in de praktijk en hoe een regeneratief businessmodel er uitziet is echter nog beperkt onderzocht. Uit een verdere verkenning naar regeneratieve business modellen bleek dat er weinig voorbeelden zijn van bedrijven die volledig regeneratief zijn. Daarom richt dit project zich niet primair op de kenmerken van regeneratieve business modellen, maar vooral op regeneratieve praktijken, vanuit bedrijven en ondernemingen. Uit het vraagarticulatieproces met experts en ondernemers blijkt dat de vooruitstrevende ondernemers graag willen laten zien wat zij al doen en met name op welke vlakken zij regeneratief zijn. Hiervoor moeten de indicatoren voor regeneratieve praktijk worden bepaald en een aanpak worden ontwikkeld om deze te meten of beschrijven.
Lectorate, part of NHL Stenden Hogeschool