Door middel van een vragenlijst onder een representatieve groep van 500 respondenten is onderzocht in welke mate politieke partijen als onderscheidende merken worden gezien. Het blijkt dat circa de helft van de respondenten geen verschillen ziet en twee derde vindt dat partijen allemaal hetzelfde beloven. Interesse in politiek hangt positief samen met het zien van verschillen. Aanbevolen wordt dat politieke partijen zich beter als merk profileren.
DOCUMENT
het PlanBureau Leefomgeving heeft de verkiezingsprogramma's van een aantal politieke partijen onderzocht. De uitkomsten zijn niet erg fraai.
DOCUMENT
Statenbreed willen de politieke partijen in de Provinciale Staten van Noord-Brabant na aanstaande verkiezingen voor de Provinciale Staten een halt toeroepen aan de verdozing.
DOCUMENT
Iedereen kent het gevoel wel uit de eerste of tweede hand. Iets in de directe omgeving triggerde het bewustzijn en deed in een split second de hartslag verhogen, pupillen verwijden, de bloeddruk stijgen, ademhaling versnellen en het zweet in de handen schieten. Een verhoogde alertheid – of zelfs angst- drong zich abrupt op en deed zoeken naar uitwegen of andere mogelijkheden om de gesignaleerde bedreiging het hoofd te bieden. Deze zeer intense beleving van onveiligheid is doorgaans even snel voorbij als ze opkwam. Maar het is een allerminst prettig gevoel, het onveiligheidsgevoel. Daarom is het een nobel streven van verschillende politieke partijen in Nederland om dit gevoel onder de bevolking terug te dringen. Of ligt het toch niet zo eenvoudig?
DOCUMENT
De uitslagen zijn inmiddels bekend. De grootste verliezer is de PvdA die 639 zetels verliest en er 1436 overhoudt. Daarna komt het CDA met 182 zetels minder. De grootste winnaars zijn de oppositiepartijen VVD, D'66 en Groen Links. De partij voor de Vrijheid is doorgebroken in Almere (grootste partij) en Den Haag (2e partij). Dit is een publieke afrekening voor de gevallen regering van CDA,PvdA en Christen Unie.
DOCUMENT
Straatpolitiek laat het politieke engagement van jongeren zien, buiten het stemhokje en de politieke partijen om.
LINK
Dit rapport gaat over hoe formele en informele politieke participatie van adolescenten en jongvolwassenen (16-27 jaar) in Amsterdam Noord, Nieuw-West en Zuidoost zich verhouden tot participatieve ongelijkheid in de stad. We stellen ons in dit rapport de vraag welke rol lokale (zelf)organisaties, bewonersinitiatieven en jongerenplatforms kunnen spelen in het bestrijden van participatieve ongelijkheid. Om de vraag te kunnen beantwoorden in hoeverre praktijken van politieke participatie ook daadwerkelijk leiden tot meer invloed van jongeren op politieke besluitvorming maken we gebruik van het concept ‘linking sociaal kapitaal’. We hebben ons specifiek gericht op groepen jongeren tussen de zestien en zevenentwintig jaar voor wie de opkomstcijfers laag zijn. Welke ervaringen hebben zij met participatie en hoe verhouden hun ervaringen zich tot de ervaringen en verwachtingen van politici, bestuurders en beleidsmakers? Wie speelt een rol in het verbinden van jongeren aan overheidsinstellingen en hoe gaan deze sleutelfiguren te werk? Hoe verlopen ontmoetingen tussen jongeren en representanten van de overheid, en in hoeverre lukt het initiatieven die (in)formele participatie van jongeren willen versterken om hun invloed te vergroten? Dit onderzoek is tot stand gekomen met behulp van financiering door Het Kenniscentrum Ongelijkheid. Onderzoekers: Sietske Zweegman, Femke Kaulingfreks, Floris Vermeulen, Sharifah Redan, Zulia Rosalina, Elena Ponzoni, met medewerking van Charissa Leiwakabessy, Reyhan Bencan en Malisa Agyeiwaa
DOCUMENT
De uitslag van de provinciale Statenverkiezingen heeft indirect gevolgen voor de Eerste Kamer verkiezingen later dit jaar. Zoals nu blijkt zal de huidige regering van VVD, CDA en met gedoogsteun van de PVV geen meerderheid halen in de Eerste Kamer. Het CDA heeft weer een flink verlies geleden. In de provincie Noord- Brabant is de VVD de grootste partij geworden gevolgd door de CDA, PVV en SP. de PvdA wordt de 5e partij.
DOCUMENT
Gemeenten worstelen met nieuwe bevoegdheden en het ontbreken van kaders voor de welzijnszorg in de gemeenten. Het college van B&W, ambtenaren en gemeenteraden bedenken eigen beleidskaders, uitgangspunten en referenties om de welzijnszorg vorm en inhoud te geven. Hierdoor kunnen er grote verschillen ontstaan voor burgers. Het kan anders.
DOCUMENT