In dit rapport wordt beschreven hoe ETFI in 2015 samen met Jam Visual Thinking een project gestart zijn om de bouwstenen voor een strategienota aan te dragen. De gemeente Emmen heeft Stenden ETFI gevraagd de bouwstenen voor de nieuwe strategienota aan te dragen en een begin te maken met de politiek-bestuurlijke dialoog. Die bouwstenen dienen zich inhoudelijk vooral te richten op: • De ontwikkeling van de arbeidsmarkt en sociale structuur in de gemeente; • De economische positionering van de gemeente (industrie, techniek, logistiek, toerisme en recreatie).
DOCUMENT
To facilitate energy transition, in several countries regulators have devised ‘regulatory sandboxes’ to create a participatory experimentation environment for exploring revision of energy law. These sandboxes allow for a two-way regulatory dialogue between an experimenter and an approachable regulator to innovate regulation and enable new socio-technical arrangements. However, these experiments do not take place in a vacuum but need to be formulated and implemented in a multi-actor, polycentric decision-making system through collaboration with the regulator but also energy sector incumbents such as the distribution system operator. We are, therefore, exploring new roles and power division changes in the energy sector as a result of such a regulatory sandbox. We research the Dutch Energy Experimentation Decree (EED) that invites homeowners’ associations and energy cooperatives to propose projects prohibited by extant regulation. In order to localize, democratize and decentralize energy provision, local experimenters can, for instance, organise peer-to-peer supply and determine their own tariffs for energy transport. Theoretically, we rely on Ostrom’s concept of polycentricity to study the dynamics between actors involved in and engaging with the participatory experiments. Empirically, we examine 4 approved EED experiments through interviews and document analysis. Our conclusions focus on the potential and limitations of bottom-up, participatory innovation in a polycentric system. The most important lessons are that a more holistic approach to experimentation, inter-actor alignment, providing more incentives, and expert and financial support would benefit bottom-up participatory innovation.
LINK
Dit tweeluik is de uitkomst van het eerste deelproject van de studie ‘Sturen met Ruimte’ naar regionale sturingsnetwerken in het onderwijs. In het eerste deelproject van deze studie zijn we nagegaan wat zoal wordt verstaan onder ‘de regio’, hoe de regio conceptueel kan worden afgebakend, wat ‘de regio’ betekent als bestuurlijk schaalniveau en hoe de overheid ermee kan sturen. Hiervoor hebben we twee dingen gedaan: ten eerste het uitvoeren van een systematische internationale literatuurstudie en ten tweede het analyseren van het beleidsdiscours van de overheid over ‘de regio in het Nederlandse onderwijs’. Bij zowel de literatuurstudie als de beleidsanalyse zijn we open en inductief te werk gegaan door de bronnen – respectievelijk wetenschappelijke (onderzoeks-)literatuur en beleidsdocumenten – zoveel mogelijk zelf te laten ‘spreken’. We deden dat door op een systematische manier de bronnen te zoeken en te selecteren, de inhoud ervan in kaart te brengen, die te ordenen om vervolgens tot bevindingen te komen.
DOCUMENT