Voorwoord in De Culture Club, Craig Schuftan. De relaties tussen moderne kunst, filosofie en popcultuur.
DOCUMENT
product
'God droeg zondagavond een blauwe trui'
Getransformeerde religie in de postmoderne samenleving, haar verschijningsvormen in met name de jongeren popcultuur en de betekenis hiervan voor nieuwe vormen van religieuze en levensbeschouwelijke vorming en begeleiding.
DOCUMENT
product
God is a DJ
Op zoek naar moderne verlossers in de popcultuur, met name de popmuziek.
DOCUMENT
product
De wijsheid van Elvis
Een reactie op bezorgde cultuurdragers door Henk Smeijsters
DOCUMENT
product
Idola van de crossmedia
De uitingen van de crossmedia dringen zich steeds nadrukkelijker
aan ons op. Een toenemend aantal crossmedia diensten
en producten doet een beroep op onze aandacht en financiën:
van interactieve televisieprogrammas op websites, tot themakanalen
op mobiele apparaten, fysieke bijeenkomsten van online
communities, en virtuele werelden waarin wordt gehandeld,
gestolen en waarin je echte schulden kan maken. Oude en
nieuwe media vinden elkaar in IPTV en podcasts. Traditionele
spelers worden links en rechts ingehaald door creatieve pioniers
en actieve consumenten die zich niets aantrekken van bestaande
marktverdelingen en gevestigde namen. De ene baanbrekende
dienst valt over de andere innovatie heen: nog maar net gewend
aan het bloggen of iedereen slaat aan het twitteren. Zelfs een
achteloze journaalkijker kan de hysterische taferelen die hiermee
soms gepaard gaan niet ontlopen, blijkens de nieuwe introductie
van een oud apparaat zoals de telefoon: de iPhone.
DOCUMENT
product
De kunst van het transformeren
Korte impressie van de installatie lezing 01-06-2011 van Dr. Anne Nigten, lector Kenniscentrum Kunst en Samenleving.
DOCUMENT
product
Destabilising collaborations
This books describes the content, goals and methods used in the course Research & Development/New Media Art Practices. ‘It opened up research terrains, and confronted me with art practices I had never even thought of’ said a university student when asked what she had gained from the course Research & Development/New Media Art Practices. In this master course, art students and university students collaborate on the formulation of research proposals containing artistic and scholarly components. Working together in the field of Art and New Media, on subjects such as wearables, mixed reality or mobile media, students become acquainted with each other’s practices, concepts and research methods. In this introduction, we will describe the content, goals and methods used in the course.
DOCUMENT
product
Towards ecological autarky
While the notion of autarky is often contested in terms of feasibility and desirability, art and design projects that deal with autarky seem to moreover suggest positive socio-cultural and ecological effects of autarkic living. A social network model of autarky is introduced to unify these seemingly opposing views.
DOCUMENT
product
Zoeken naar zin
In dit onderzoek in het kader van de kenniskring ‘Surfen naar Zin’ van het lectoraat Praktische Theologie van de Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing in samenwerking met de Fontys Pabo’s is een verkenning verricht naar doeloriëntaties van Pabo-studenten. De ‘jeugd van tegenwoordig’ waar Pabo-studenten nog recentelijk deel van uitmaakten heeft een andere oriëntatie op religie en levensbeschouwelijkheid dan zo’n dertig jaar geleden. Op basis van de theoretische concepten over religieus leren van Grimmitt is onderzocht welke doelen studenten voor zichzelf en het levensbeschouwelijke onderwijs hanteren. Immers oriëntaties van studenten zijn beïnvloedend voor de wijze waarop ze levensbeschouwing aan basisschoolkinderen onderwijzen. Inzicht in de voorkeursdoeloriëntatie zou kunnen leiden tot verhoging van de expertise en innovatie van het huidige Pabo curriculum op dit gebied. De volgende indeling van doeloriëntaties is gehanteerd: het monoreligieuze model - learning in religion - , het multireligieuze model - learning about religion - en het interreligieuze model - learning from religion -. Met behulp van een schriftelijke vragenlijst zijn 120 studenten bevraagd op hun oriëntaties. Het blijkt dat de onderzoeksgroep een voorkeur heeft voor het model van ‘learning about religion’ In hoeverre dit beïnvloed wordt door persoonskenmerken, culturele diversiteit, relaties tussen religies, vindplaatsen, perspectieven en alternatieven in religieus beleven is niet significant gebleken.
Naar aanleiding van dit onderzoek wordt gepleit voor een aanpassing van het curriculum van de Pabo in de richting van het ‘learning about religion’ model en voor verder onderzoek naar de doeloriëntatie van leerkrachten, ouders en kinderen in de basisschool.