Hoe ziet het praktijkleren er voor de Sociaal Professional eruit.Wat is ‘praktijkleren’ en welke rol speelt nabijheid hierin? Hoe verhoudt praktijkleren zich tot praktische wijsheid? Welke modellen en welke factoren bevorderen praktijkleren? Om deze vragen te beantwoorden behandelt het eerste deel van dit hoofdstuk het klassieke werk van Donald Schön, over de reflectieve praktijkwerker. Ook komt de term praktische wijsheid aan de orde in dit gedeelte. Het tweede deel beschrijft vervolgens een viertal modellen die praktijkleren stimuleren, plus factoren die praktijkleren bevorderen of juist belemmeren. Ten slotte plaatsen we enkele kritische noten bij praktijkleren.
MULTIFILE
De diamant reflectie als reflectie-instrument is voor het onderzoeksproject Procivi ontwikkeld door en voor studenten. Lectoraat CESRT van Hogeschool Zuyd en de welzijnsorganisaties Trajekt en Wel.Kom zijn partners in dit project. In Procivi staan professionaliteit, professionalisering en (reflectie op) werkpraktijken in het welzijnswerk centraal (Sniekers, Dinjens, Lamers, Potting, en Reverda, 2009). Dit is ook het geval bij studenten die binnen de opleiding Social Work opgeleid worden. Zes studenten1 CMV, SPH en MWD van Hogeschool Zuyd hebben in opdracht van CESRT de diamantfiguur ontwikkeld en de vragen opgesteld, die als basis dienen voor dit reflectiedocument. CESRT heeft de studenten gevraagd om een reflectie-instrument te ontwikkelen omdat gedurende het project Procivi is gebleken dat reflectie essentieel is voor een professional in het welzijnswerk. Onderzoekers hebben in samenwerking met welzijnsprofessionals reflectie-instrumenten voor professionals ontwikkeld (Lamers, van Engelen, Dinjens, Potting, Sniekers, en Reverda, 2009; Lamers, Dinjens, Potting, Sniekers, van Engelen, en Reverda, 2009). Deze Diamant reflectie hebben de studenten in samenwerking met de onderzoekers ontwikkeld. Studenten starten bij aanvang van hun opleiding ook met reflectie, op zowel hun studieloopbaan als op praktijkleren. De bedoeling van het ontwerpen van dit reflectie-instrument is dat het door studenten zelf ontwikkeld wordt, vanuit een praktijkperspectief. De studenten kennen zelf het beste hun eigen ervaringen vanuit werkveld en opleiding. Om die reden zijn vierdejaars studenten gevraagd, want zij hebben de meeste werkervaring kunnen opdoen, zijn bekend met het werkveld en met wat de opleiding van hen vraagt ten aanzien van reflectie. De keuze voor studenten van zowel de MWD, SPH en CMV opleiding is bewust gemaakt, omdat de volgende generaties studenten in Social Work worden opgeleid; een brede bachelor in het welzijnsdomein. Dit diamantmodel en bijbehorende vragen zijn dus door studenten voor studenten opgesteld. Het doel is om studenten Social Work te ondersteunen met reflecteren op de werkpraktijk tijdens hun praktijkleren in het derde studiejaar.
DOCUMENT
Praktijkleeromgevingen voor studenten verpleegkunde zijn essentieel voor het leren van het vak. Fontys Hogeschool Mens & Gezondheid (FHMG) biedt sinds 2001 voor studenten verpleegkunde meerdere vormen van praktijkleren aan, zoals reguliere stageplaatsen en stageplaatsen op een Zorginnovatie Centrum (ZIC) of een Zorginnovatie Netwerk (ZIN). Dit artikel zoomt in op ‘hoe studenten de praktijkleeromgeving op een ZIC/ ZIN ervaren’.
LINK
Studenten infratechniek (mbo, bbl) werken vier dagen per week in de praktijk en gaan een dag per week naar school. Praktijkleren is belangrijk, maar het blijft moeilijk om de praktijk te verbinden met het leren op school. In dit project onderzoeken we of door de student gemaakte video-opnamen gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van begeleiding en toetsing.Doel In de bouw- en installatiesector is dringend behoefte aan goed opgeleide mbo-technici die kunnen helpen de energietransitie vorm te geven. Op dit moment kunnen de mbo-opleidingen niet voldoende in die behoefte voorzien. Een belangrijk knelpunt in de opleidingen is het gebrek aan verbinding tussen leren op school (theorie) en leren op de werkplek (praktijk). Het is voor opleiders moeilijk om te zien wat er op de werkplek gebeurt en het is voor de werkleider moeilijk om te zien wat er op school gebeurt. Leerlingen leggen de verbinding zelf ook niet altijd en de benodigde schriftelijke rapportage vormt voor veel leerlingen een grote horde. In dit project onderzoeken we hoe technologie kan helpen deze kloof te dichten en de opleiders, de werkleiders en de leerlingen te verbinden in een effectieve leergemeenschap. Leerlingen worden uitgerust met GoPro-actiecamera’s waarmee ze hun beroepshandelen vastleggen, en deze beelden zullen gebruikt worden voor begeleiding en beoordeling. Dit vraagt nieuwe vaardigheden van zowel de leerling als de opleider. Ontwerp- en onderzoeksvragen zijn onder andere: Hoe kan het gebruik van de actiecamera op een praktische manier geïntegreerd worden in het dagelijks werk van de leerlingen? Welke vaardigheden heeft de leerling nodig om bruikbare beelden te maken? Hoe kunnen de beelden gebruikt worden in begeleiding en beoordeling? Voor welke beroepstaken biedt deze aanpak meerwaarde? Looptijd 01 mei 2020 - 30 april 2023
Studenten infratechniek (mbo, bbl) werken vier dagen per week in de praktijk en gaan een dag per week naar school. Praktijkleren is belangrijk, maar het blijft moeilijk om de praktijk te verbinden met het leren op school. In dit project onderzoeken we of door de student gemaakte video-opnamen gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van begeleiding en toetsing.
Het project 'Vollenhove in Beweging' bouwt aan een structureel praktijkgericht netwerk van bewoners en maatschappelijke organisaties. Hier richten zij zich primair op het 'in beweging krijgen' van bewoners met een hoog risico op armoede in de wijk Vollenhove in Zeist.Doel Vollenhove is een multiculturele flatwijk met veel kwetsbare bewoners. Ten opzichte van Zeist wonen hier bewoners die relatief weinig sport- en beweegactiviteiten ondernemen. Basisgedachte in het project is dat: sport- en beweegactiviteiten een sterk empowerende functie hebben voor mensen met risico op armoede en/of een grote afstand tot de arbeidsmarkt en; deze activiteiten in de wijk bijdragen aan sociale samenhang en saamhorigheid. Resultaten Het inrichten van een open, interactief en lerend Platform ‘Vollenhove in Beweging’. Het versterken, verdiepen en verbreden van beweegactiviteiten in Vollenhove, direct en indirect gericht op hoog-risicogroepen (in armoede) en het onderling verbinden van die activiteiten. Het versterken van de sociale samenhang en buurtbetrokkenheid in Vollenhove en het versterken van trots op de wijk. Het bewerkstelligen van een lerende structuur, waarin bewonersinitiatieven (ook op basis van ervaringskennis) stapsgewijs zelf en gezamenlijk bouwen aan praktijkkennis (‘wat werkt’). Looptijd 01 februari 2021 - 31 december 2021 Aanpak Dit project is een Living Lab. Hiermee sluiten we aan op wat er in Vollenhove in beweging is: wat er al gebeurt, wat kansrijk is en wat op basis van de ervaringen vanuit de leefwereld, vanuit de bewoners in Vollenhove, vanuit mensen met ervaringskennis en nauw betrokken professionals kan worden opgebouwd en uitgebouwd. Het leren start en eindigt bij ervaringen in de praktijk en is cyclisch van aard. Er wordt in dit programma gekoerst op gezamenlijk verdiepend en vernieuwend praktijkleren. Via het platform krijgen bewonersinitiatieven toegang tot een helpdeskfunctie en advies en ondersteuning ‘on the job’. In het Living Lab wisselen we met elkaar ideeën uit, delen we netwerken (ook tussen bewoners en deelnemers onderling) én kijken we in de eigen praktijken of we daar kunnen verbreden en versterken.