This report is a deliverable of the ESTRAC “Case Studies Regional Energy Transition” project, commissioned and funded by the research institute Energy Systems Transition Centre (ESTRAC). ESTRAC is a joint initiative of knowledge and research institutes in the Netherlands – including TNO, ECN (since April 2018 part of TNO), University of Groningen, Hanze University of Applied Sciences, the New Energy Coalition (NEC) and, more recently, PBL – as well as associated partners including Gasunie, Gasterra, EBN and NAM. In addition to funding from the ESTRAC partners, the Case Studies Regional Energy Transition project has benefitted from funding by the Green Deal program of the Dutch government.
presentation on the annual Reframe conference of the initiative of the regional cooperative Westerkwartier to built new and next communities in their regional food chain
Regional news media are facing tough times, as they lose readers and advertisers rapidly. In The Netherlands, circulation decreased from 2.7 million in 1990 to 1.8 million in 2010, household penetration declined from 47 percent to 25 percent, and the number of titles went down from 35 to 18 in the same period. We interviewed managers and executives (2009 - 2010) of nine of the eighteen regional newspapers in The Netherlands, to analyse if and how they consider convergence (the transition to an integrated newsroom) a significant option to regain readers and advertisers. This study is part of a research project on the potential (long-term) consequences of convergence for the organizational structure, the work procedures, journalistic quality, and business models of regional news media. Our first results show that convergence is, indeed, embraced as a solution. However, views on how to approach the new market for online news through an integrated newsroom differ significantly. Management tends to operate safely, experimenting with small projects that can be discontinued easily, while editors and journalists on the work floor wish to invest heavily in both the education of employees and technical convergence on a more structural basis. In its examination of how convergence is strategically and operationally changing regional media in The Netherlands this study is the first of its kind.
Aanleiding Nieuwsuitgeverijen bevinden zich in zwaar weer. Economische malaise en toegenomen concurrentie in het pluriforme medialandschap dwingen uitgeverijen om enerzijds kosten te besparen en tegelijkertijd te investeren in innovatie. De verdere automatisering van de nieuwsredactie vormt hierbij een uitdaging. Buiten de branche ontstaan technieken die uitgeverijen hierbij zouden kunnen gebruiken. Deze zijn nog niet 'vertaald' naar gebruiksvriendelijke systemen voor redactieprocessen. De deelnemers aan het project formuleren voor dit braakliggend terrein een praktijkgericht onderzoek. Doelstelling Dit onderzoek wil antwoord geven op de vraag: Hoe kunnen bewezen en nieuw te ontwikkelen technieken uit het domein van 'natural language processing' een bijdrage leveren aan de automatisering van een nieuwsredactie en het journalistieke product? 'Natural language processing' - het automatisch genereren van taal - is het onderwerp van het onderzoek. In het werkveld staat deze ontwikkeling bekend als 'automated journalism' of 'robotjournalistiek'. Het onderzoek richt zich enerzijds op ontwikkeling van algoritmes ('robots') en anderzijds op de impact van deze technologische ontwikkelingen op het nieuwsveld. De impact wordt onderzocht uit zowel het perspectief van de journalist als de nieuwsconsument. De projectdeelnemers ontwikkelen binnen dit onderzoek twee prototypes die samen het automated-journalismsysteem vormen. Dit systeem gaat tijdens en na het project gebruikt worden door onderzoekers, journalisten, docenten en studenten. Beoogde resultaten Het concrete resultaat van het project is een prototype van een geautomatiseerd redactiesysteem. Verder levert het project inzicht op in de verankering van dit soort systemen binnen een nieuwsredactie. Het onderzoek biedt een nieuw perspectief op de manier waarop de nieuwsconsument de ontwikkeling van 'automated journalism' in Nederland waardeert. Het projectteam deelt de onderzoekresultaten door middel van presentaties voor de uitgeverijbranche, presentaties op wetenschappelijke conferenties, publicaties in (vak)tijdschriften, reflectiebijeenkomsten met collega-opleidingen en een samenvattende white paper.
NHL Stenden opleiding Creative Business & Communication, het Piter Jelles Leeuwarder Lyceum, het lectoraat Organisaties & Sociale Media (O&SM), Van Hall Larenstein, het online jongerenplatform ‘Suksawat’, en het Aansluitingsnetwerk VO-HO Fryslân willen met dit KIEM project de mogelijkheden verkennen voor het ontwikkelen van een duurzame samenwerking tussen voortgezet onderwijs (VO) en hoger onderwijs (HO) op het gebied van 21st century skills/mediawijsheid. Doel van het project is het ontwikkelen en uitvoeren van een pilot rondom social media gerelateerde thema’s zoals fake-news, privacy, de rol van digitale influencers (zoals vloggers) en social media gebaseerde business modellen. Deze thema’s worden gezamenlijk door de genoemde partners uitgewerkt met als doe te komen tot innovatieve leer-werkvormen en lesproducten die vervolgens getest en geëvalueerd worden. Vernieuwend is hierbij dat de beoogde lesproducten ontwikkelt en uitgevoerd worden door studenten (ambassadeurs vanuit het HBO), die onder de begeleiding van experts (Suksawat en het lectoraat O&SM) een jaarlijks terugkerend programma ontwikkelen wat in de curricula van HO, VO en bij activiteiten en evenementen van Suksawat terugkeren. Het beoogde project zal tevens leiden tot onderzoeksactiviteiten op het gebied van social media wijsheid en aansluiten bij de wens van de Suksawat om nieuwe activiteiten te ontplooien voor het betrekken van jongeren bij hun regionale online platform. Tevens is het van belang om doormiddel van deze pilot te kijken of het project ook opgeschaald zou kunnen worden naar meer middelbare scholen in de noordelijke regio’s. De activiteiten rondom het project zullen tevens plaatsvinden in het kader van de verbinding tussen VO-HO in de regio Friesland. De inzichten, uit dit KIEM project, uitgewerkt in een draaiboek, zullen dan ook meegenomen worden voor een groter project waarbij meer kennisinstellingen, (media)bedrijven en middelbare scholen aan deel kunnen nemen.
The project proposal focuses on Virtual Humans (VHs) emerging as a Key Enabling Technology (KET) for societal prosperity. VHs (or embodied, digital, intelligent agents) are highly realistic and highly interactive digital representations of humans in entertainment of serious applications. Most known examples – beyond video games and virtual media productions – are virtual influencers, virtual instructors, virtual news readers, and virtual doctors/patients in health care or therapy. It is increasingly difficult for academic and applied researchers, let alone for users and policymakers, to keep up with the technological developments, societal uses, and risks of VHs. Due to its expertise in game technology, immersive media, and applied AI, BUas is one of the leading partners of the regional Virtual Human Research, Development and Innovation (RDI) agenda. MindLabs coordinates this agenda with BUas, Fontys Uas, and Tilburg University as principal partners. The multidisciplinary RDI agenda integrates design and engineering research, use case applications and evaluation as well as ethics and critical societal reflection. This regional Virtual Humans agenda, however, is not (yet) linked to the EU RDI agenda. Collaboration on Virtual Humans RDI is not yet well established in EU institutions and networks. The aim of this project is to 1) strengthen (our) European-knowledge position on VHs by joining and building networks to find out what the research and innovation agenda on VHs looks like; 2) Conduct one or more experimental studies on empathic interaction between real- and virtual humans to develop a multidisciplinary R&D agenda (pilot title: 'Virtual Humans – Real Emotions'); 3) Develop the ideas, content and partnerships for strong EU-funded RDI proposals In the VESPER project, we partner up with researchers and knowledge institutes the Humbolt University and the University of Bremen in Germany and Howest in Belgium.