De laatste decennia laten een spectaculaire groei zien in deelname aan en belangstelling voor sport. Parallel hieraan zijn grote veranderingen zichtbaar in de organisatorische infrastructuur van de sport: de opmars van een veelzijdig commercieel sportaanbod, nieuwe non-profit initiatieven en een groeiende betrokkenheid van de overheid. Niet alleen de verandering, maar ook de continuïteit is opmerkelijk. Want nog altijd is de traditionele voor-en-door-leden-sportvereniging een dominante factor in de sportwereld. Het nieuwe en zich vernieuwende sportaanbod vormen het aandachtsgebied van het lectoraat Sportbusiness Development en staan centraal in deze Openbare Les.
OBJECTIVES: To make practical recommendations for improving oral hygiene behavior (OHB) potential predictors based on the Theory of Planned Behavior (TPB) were assessed. Measurements of oral health knowledge (OHK) and the expected social effect for having healthy teeth were included.METHODS: 216 recruits in the Dutch Army ground forces completed a questionnaire about oral hygiene behavior, attitudes, social norms, perceived behavioral control (PBC), intention to perform optimal OHB, OHK, and expected social outcomes.RESULTS: The multivariate regression analysis revealed that attitude and PBC explained 37.2% of the variance in intention to perform optimal oral hygiene behavior, which is a substantial proportion. Furthermore, actual oral hygiene behavior was only predicted by attitude, explaining 7.1% of the variance.CONCLUSION: The present findings suggest that recruits' oral hygiene behavior may be improved by promoting a more positive attitude and especially by enhancing perceived behavior control.