Dit artikel beschrijft de Britse 'respect' agenda en het Nederlandse debat rondom normen en waarden. Deze ontwikkelingen worden vergeleken met Vlaanderen.
DOCUMENT
Het debat over leefbaarheid wordt steeds vaker gekoppeld aan normen en waarden, aan respect. Daarmee lijkt het terrein van activiteiten waar de overheid zich mee inlaat te groeien, ondanks veelvuldige verwijzing naar eigen verantwoordelijkheid. In deze tekst wordt gekeken hoe de (lokale) overheid omgaat met de discussie over meer respect en welke sociale interventies daarbij ingezet worden. De situatie in Nederland en Vlaanderen wordt beschreven en afgezet tegenover de situatie in UK.
DOCUMENT
In a conceptual model presented earlier we showed the relationship between the basic values of trust, respect and commitment and social capital in an organization as a source of innovational power, moderated by leadership styles and decision-making models (Oteman 2008). In this paper we explore the relationship between respect, trust and economic performance further with a literature study and by investigating three real cases in the context of the current economic crisis
DOCUMENT
Respect tonen doe je niet door scholieren en studenten af te schermen van moeilijke meningen.
LINK
This article contributes to our empirical understanding of self-respect in risingmeritocracies by focusing on the experiences of unemployed, low-skilled people recruited as workfare volunteers in the Netherlands. As many theorists have argued, the longterm unemployed struggle to maintain self-esteem. We found that workfare projects that introduce them to voluntary work can help them regain self-respect through four types of emotional labour: feeling respected through their newfound status, enjoying a craft, being able to perform in less stressful working environments, and taking pride in the meaning bestowed by voluntary work. But the emotional labour necessary to experience their situation more positively also increases the risk of experiencing negative emotions, thereby posing new threats to the fragile self-respect of unemployed citizens.
LINK
‘Succes heb je zelf in de hand; falen is je eigen schuld.’ Dat is het ideaalbeeld van de prestatiesamenleving, waar alleen talent en inzet tellen. Winnaars in de competitie om maatschappelijk succes hebben een goedbetaalde baan die hun status en waardering verschaft. Maar waaraan ontlenen werklozen in activeringsprogramma’s waardering als ze er ondanks al hun pogingen niet in slagen een betaalde baan te vinden? Hoe schermen ze zich af tegen het negatieve stereotype beeld van de ‘luie profiteur’, en hoe bestendigen zij hun zelfrespect? Judith Elshout laat in een rijke empirische studie zien dat dat voor hen een hele worsteling is. Ze onderschrijven de meritocratische waarden als ze hun falen wijten aan gebrek aan inzet in het verleden of als ze een scherpe scheidslijn trekken tussen actieve en inactieve werklozen. Maar ze verwerpen die waarden ook door aan onbetaald (vrijwilligers)werk een hogere morele waarde toe te kennen. Toch is ook voor hen een ‘echte’ baan een betaalde baan. Niet alleen vanwege de geldelijke beloning, maar vooral ook door de symbolische betekenissen die aan ‘loon’ verbonden zijn. Kennis van die betekenissen helpt om de gevoelshuishouding van werklozen beter te begrijpen.
DOCUMENT
Elles van Noorel en Sascha Rasch hebben in het tweede jaar van de academische pabo een literatuuronderzoek geschreven over transleerlingen en LHBT+-leerlingen in het basisonderwijs onder leiding van Ingrid Zijlstra. Zij hebben deze kennis samengevoegd tot een informatief en praktisch artikel. Achtereenvolgens worden de definitie, de prevalentie, de ervaringen van LHBT+-leerlingen en adviezen aan de school en leerkrachten benoemd. Daarbij worden nog specifieke adviezen voor de bovenbouw en onderbouw gegeven.
MULTIFILE
Boek te leen bij de HU Bibliotheek. Samenvatting boek: Arts-Based Research betekent letterlijk: op kunsten gebaseerd onderzoek. Praktijkgericht Arts-Based Research levert een bijdrage aan het oplossen van concrete vraagstukken in de dagelijkse beroepspraktijk. Juist in het sociaal domein heeft het toegevoegde waarde dit type onderzoek in te zetten omdat deze benadering de ruimte biedt de praktijk in het sociaal domein vanuit een ander perspectief te bekijken en te komen tot activering, ondersteuning, verbinding en participatie. In Arts-Based Research voor het sociaal domein komen verschillende kunstvormen aan bod. De auteurs laten zien hoe die gebruikt kunnen worden in innovatief praktijkgericht onderzoek in alle fasen van een onderzoeksproject. De uitgave begint met een introductie van Arts-Based Research. Daarin wordt onder andere ingegaan op vraagstukken in het sociaal domein die zich goed lenen voor het werken met kunst in onderzoek. In het kerngedeelte wordt ingegaan op zes varianten van Arts-Based Research, gekoppeld aan even zo veel kunstvormen: verhalen, muziek, theater, dans, beeldende kunst en audiovisuele media.
LINK
Introduction: In 2011 5,3 million people had a chronic disease. Secondly patients want to have more influence in regulating their own disease. Self-management is increasingly being mentioned as a possible solution. However the practice learns that this involves ethical dilemmas, which nurses are often confronted with. Aim: ‘What factors are important for nurses who promote self-management in patient with a chronical disease to maintain a healthy lifestyle, while taking into account de patients’ autonomy?Method: a literature search was done in databases Pubmed and Cochrane. Inclusion criteria were: Qualitative research studies published after 2003 in English or Dutch language, concerning adult patients with a chronical disease and related to the nursing profession.Secondly a semi-structural interview was done with two dialysis care professionals and transcripted verbatim. Results: Six studies met the selection criteria and were used to answer the question. The literature data indicate five factors that influence self-management: (1) Professional attitude of nurses: nurses use their own values and convictions in ethical decisions which leads to moral conflicts (2) Shared-decision making: sharing knowledge as a professional with the patient is a significant component in giving the patient autonomy (3) Patient directed support contributes to the success of self-management (4) Change of the traditional relation as professional-patient into a professional cooperation (5) Reflection on ethical dilemmas.During the semi-structural interviews as most important aspects of self-management were mentioned that patients must be informed adequately and supported by making decisions. Patients autonomy must be central in the organization of care. Conclusion: Within self-management the patient should be in a central position. While performing self management care, nurses can be confronted with personal opinions that conflict with patients’ values. Shared decision making, patient directed support, professional attitude of the caregivers and reflection on ethical dilemmas, are key elements for effective self-management.
DOCUMENT