For almost 25 years, the goal of the RoboCup has been to build soccer robots capable of winning against the FIFA World Champion of 2050. To foster the participation of the next generation of roboticists, the RoboCupJunior competition takes place in parallel and provides a similar challenge of appropriate difficulty for high school students. RoboCupJunior has three main categories: Soccer, Rescue and OnStage. For the Soccer category, participants need to design, build and program a team of autonomous robots to play soccer against an opponent team of robots. The competition is physical in nature, since it assumes physical robots playing against one another. In 2020 and 2021, the COVID-19 pandemic has made it difficult for a competition of this type to take place, due to obvious restrictions on physical gatherings. To allow for some sort of participation, and inspired by positive experience of the larger RoboCup community, the Organizing Committee of RoboCupJunior Soccer has explored porting a portion of the challenge to a simulated environment. Many of the existing environments, however, are built for higher education/research teams competitions or research, making them complex to deploy and generally unsuitable for high school students. In this paper we present the development of SoccerSim, a simulated environment for RoboCupJunior Soccer, based on the Webots open-source robotics simulator. We also discuss how the participation of students was key for its development and present a summary of the competition rules. We further describe the case study of utilizing SoccerSim first as a testbed for a Demo competition, and later as part of RoboCup Worldwide 2021. The participation of more than 60 teams from over 20 countries suggests that SoccerSim provides an affordable alternative to physical robotics platforms, while being stable enough to support a diverse userbase. The experience of using SoccerSim at RoboCupJunior Worldwide 2021 suggests that a simulated environment significantly lowers the barrier to entry, as evidenced by the participation of many teams that have not participated before. To make it easy for similar competitions to take place in the future, we made the code of SoccerSim available as open-source, as well as the associated tooling required for using it in a tournament.
DOCUMENT
Deze publicatie benoemt 19 ontwerpprincipes die docenten kunnen gebruiken om hun lessen op innovatieve en didactische wijze te ondersteunen met onderwijstechnologie. Denk bijvoorbeeld aan co-constructie, simulatie of rollenspel. Dit overzicht kwam tot stand na systematisch literatuuronderzoek in het onderzoeksproject Designing and Evaluating Innovative Mobile Pedagogies. Het lectoraat Teaching, Learning & Technology participeerde in dit project met diverse internationale partners.
DOCUMENT
Presentatie Daphne Vogel op een bijeenkomst palliatieve zorg in mei 2025
DOCUMENT
In de ontwerpstudio Spatial Narratives verkennen ruimtelijk ontwerpers en game-ontwikkelaars aan HKU de werking van het immersieve virtuele model in ruimtelijk ontwerp. Dit virtuele model is een performatieve ruimte in de manier waarop het door de bezoeker-ontwerper kan worden ingenomen en van binnenuit geactiveerd, maar het is ook performatief in de manier waarop de simulatie van ruimte tot stand komt. Wat kan dit model doen in de praktijk van ruimtelijk ontwerp?
DOCUMENT
In deze publicatie wordt een 'tool' aangeboden om tot een gestructureerde selectie, keuze en implementatie van CADCAM systemen te komen. Deze tool is ontwikkeld in het kader van het project "Procesinnovatie Verspaning voor MKB-bedrijven". Naast deze publicatie zijn ook vijf andere tools ontwikkeld en uitgegeven in de vorm van een publicatie (te downloaden via
DOCUMENT
De aandacht voor wetenschap en techniek in het basisonderwijs wordt vaak impliciet gebaseerd op de theorie van leren door doen. Er moet voorkomen worden dat wetenschap en techniek alleen beschouwd worden als praktisch handelend bezig zijn. Wetenschap en techniek bieden ook veel kansen om kinderen stevige cognitieve uitstapjes te doen.
DOCUMENT
Deze publicatie is binnen het project 'nieuwe materialen' ontwikkeld en geeft informatie over het ontwerpen van dunne metaalplaat producten met diktes van 0,3 t/m ca. 3 mm, uitgaande van de Eindige Elementen Methode. In het kader van dit project zijn tevens uitgegeven: TI.04.18 'Hoge Sterkte Staal in dunne plaat en buis', TI.04.19 'Roestvast staal in dunne plaat en buis', TI.04.20 'Scheidingstechnieken voor dunne plaat en buis' en TI.04.21 'Aluminium in dunne plaat en buis'.
DOCUMENT