RSS staat voor Rich Site Summary. Maar ook voor Real Simple Syndication en voor RDF Site Summary. De deskundigen zijn het er dus duidelijk nog niet over eens. De verschillende benamingen hebben wel dezelfde inhoudelijke betekenis: RSS wordt gebruikt door content-providers om digitale informatiestromen te kunnen genereren, publiceren en -nog belangrijker- deze wereldwijd onvertraagd over het internet te kunnen distribueren. Meerdere informatiestromen (RSS-feeds) kunnen door de ontvanger weer worden gebundeld in één persoonlijk informatiekanaal. Vanwege die laatste eigenschap wordt RSS ook wel het syndicatie-protocol genoemd.
DOCUMENT
Het bekende Amazon recept van "anderen die dit boek bestelden, kochten ook..." wordt ook steeds populairder voor persoonlijke verzamelingen van bookmarks: "anderen die dit artikel of deze website bookmarkten, vonden ook..." Zet je bookmarks online, op je naam of onder pseudoniem. Importeren vanuit Explorer of Firefox is geen probleem. En met iin klik kun je grasduinen door de verzamelingen van gelijkgeonteresseerden. De kans dat je kwalitatief goede bronnen vind is daardoor groot, en op basis van een annotatie, trefwoord of waarderingsscore kun je snel scannen of er iets voor je bij zit. Vergelijk dat eens met de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google waarbij je zelf telkens het kaf weer van het koren moet scheiden. Social bookmarks: hoe werkt het precies, en wat kan dit betekenen voor het Hoger Onderwijs?
DOCUMENT
In dit artikel ligt de nadruk op het belang van een goede balans tussen theorie en praktijk. De balans tussen het trainen van benodigde informatievaardigheden en het leren benutten van ondersteunende softwaretools is ver te zoeken. Daarom worden de mogelijkheden van een aantal ondersteunende tools voor het informatiezoekproces nader toegelicht; Wat zijn de onmisbare Firefox-addons? Hoe kun je RSS actief inzetten als een onvermoeibare zoek-expert? En hoe haal je het maximale rendement uit de nieuwe generatie Social Bookmarking tools?
DOCUMENT
Gepersonificeerde portals zijn in opmars. Volgens Gerard Bierens is Netvibes.com momenteel beste uitwerking van de gepersonaliseerde portal. Hij beschrijft de ontwikkelingen van kennisportals en illustreert het gebruik van Netvibes. De basis waarmee Netvibes gebruikers naar zich toetrekt is, naast de gelikte interface, de veelzijdigheid van de ingebouwde RSS-lezer en de mogelijkheid om een groot aantal webservices binnen één en dezelfde interface te integreren.
DOCUMENT
Weblogs en wiki's zijn lichtgewicht applicaties en kunnen los van elkaar ingezet worden, maar ze gaan ook heel goed samen. Er is sprake van een duidelijke samenhang tussen de functionaliteiten van weblogs en wiki's. Weblogs zijn namelijk uitermate geschikt voor het communiceren van actuele dynamische content (nieuws), een wiki kan daarbij fungeren als aanvullende documentatie- of naslagruimte (achtergronden). En dan is er, niet te vergeten, nog het rss-protocol. Dit werkt als bindmiddel voor de content van beide systemen, het is de centrale schakel tussen zenders en ontvangers van informatie. Wiki's worden door de enorme hype rondom weblogs enigszins overschaduwd, maar zeker in bedrijfsomgevingen zijn wiki's uitermate geschikt voor collectieve taken.
DOCUMENT
BackgroundIt can be very challenging for practitioners to talk with autistic children, especially when the conversation calls for self-regulation. Self-regulation is inextricably linked to awareness of oneself and others in social contexts. Encouraging the need for autonomy could help increase self-awareness and awareness of others in social events, which in turn could strengthen self-regulation. However, little is known about how autonomy influences competence in reasoning about self and others when regarding social events in which autistic children participate. This study explores the reasoning of self-other awareness on a microlevel timescale using ipsative, dynamic approaches to autism. The central question in this study is: to what extent can autonomy-provided scaffolding (APS) elicit high levels of reasoning about self-others in social events (RSS) over time?MethodWe used video-taped interaction data from three sessions between one autistic child and a practitioner, contextualized by a set of animated DSM-5-based items of social events on which the child was asked to reflect. Interaction variables were the child's level of RSS and the practitioner's level of APS. We coded the real-time interaction.ResultsFirst, when exploring the dynamics of the microdata, we found contingency over time within sessions. Second, over the sessions, the practitioner showed a stable high level of APS, whereas the child's level of RSS increased. Third, a coupling effect between the level of APS and RSS was found within and over sessions. Salient is that the child and practitioner increasingly adapted to each other over the three sessions, and over time, high-level APS of the practitioner elicited higher levels of RSS of the child.DiscussionBecause the child showed a significant improvement in RSS over time, our research question provides a promising perspective. Contrary to what one might expect in autism, APS supported the performance of the child in reasoning about self-others in social situations. These outcomes underline the importance of giving voice to autistic children. The results may encourage researchers to develop strategies and tools that can help give a voice to children, to gain more insight into the child's reasoning. This may further develop self-other awareness and self-regulation in the social events of autistic children.
DOCUMENT
Voor mensen die beroepshalve met communicatie en informatie te maken hebben, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de meest actuele en relevante ontwikkelingen op dat terrein. Het gaat hierbij niet alleen over social media of web 2.0 - ook het zoeken, beheren en publiceren van informatie is voor professionals ingrijpend veranderd. Wie de mogelijkheden van nieuwe media kent en gebruikt, haalt het beste uit zijn organisatie, bereikt zijn doelgroepen en blijft zijn concurrenten voor. Het Handboek Nieuwe Media gaat in 12 hoofdstukken in op de eigenschappen en mogelijke toepassingen van Twitter, communities, blogs, tablets, browsers, foto, video, audio, user-generated content, Google, RSS en databases.
DOCUMENT
De behoefte om informatie te ordenen zodat ze 'beheersbaar' wordt, resulteert vaak in een top-down aanpak zoals bibliotheeksystemen die kennen. Betrekkelijk nieuw is de bottom-up aanpak, metadatering gebaseerd op het sociale aspect van consensus. Sybilla Poortman en Gerard Bierens zoomen in op de achtergronden van folksonomy en nemen de nieuwe 'sociale' tools onder de loep met aandacht voor toepassingsmogelijkheden in de bibliotheekomgeving. En ook: folksonomy versus taxonomie, samen door één deur of ieder een eigen ingang?
DOCUMENT
Studenten, docenten en lectoren publiceren samen met collega's uit de beroepspraktijk veel waardevolle content. Tot 2006 was er geen platform beschikbaar om deze stroom van kennisproducten landelijk te publiceren. Zowel binnen de hogescholen als voor het beroepenveld was het daardoor lastig om te profiteren van de met publiek geld gefinancierde kennisproducten, laat staan dat er op kon worden voortgebouwd. Als reactie hierop werd op initiatief van het Samenwerkingsverband Hogeschool Bibliotheken en SURFfoundation de HBO-Kennisbank gelanceerd. In dit artikel gaan we in op de meerwaarde van HBO Kennisbank voor bibliotheek, onderwijs en het beroepenveld; ook wordt aandacht besteed aan de architectuur en de laatste ontwikkelingen rondom HBO Kennisbank.
DOCUMENT
Heeft Web 2.0 de toekomst? Of is het het zoveelste buzzword dat vooral in marketingkringen leeft? Onder Web 2.0 worden dynamische internetsites verstaan. In veel gevallen gebruiken die sites programmeertechnieken waarmee rap op maat gemaakte sites zijn op te bouwen. Die putten daarvoor weer informatie uit andere sites en combineren die tot nieuwe gegevens.
DOCUMENT