Voor het ontwerpen of uitkiezen van het meest geschikte zetmeel in een toepassing wordt gewoonlijk een aanpak op semi-technische schaal via `trial and error' toegepast. Dit is duur en tijdrovend en verreist groet hoeveelheden experimentele proefmonsters.
Jaarboek van de afstudeerders van HAS hogeschool, opleiding Food design 2016 met hun concepten ingedeeld in schakels van de keten: - In het deel Agri & Ingredients zijn ingrediënten en agrarische producten zoals groenten, peulvruchten als startpunt genomen van innovatie. - In het deel Factory treft u technologische innovaties en ontwikkelingen gericht op product, proces en kwaliteitsborging. - In het deel Channel kunt u innovaties in het marktkanaal, zoals blurring, omnichannel en online fooddiensten verwachten. - In het hoofdstuk Consumer zijn concepten te vinden die gericht zijn op specifieke doelgroepen, zoals ouderen, mensen met anosmie en stoeremannen.
MULTIFILE
We summarize what we assess as the past year's most important findings within climate change research: limits to adaptation, vulnerability hotspots, new threats coming from the climate–health nexus, climate (im)mobility and security, sustainable practices for land use and finance, losses and damages, inclusive societal climate decisions and ways to overcome structural barriers to accelerate mitigation and limit global warming to below 2°C.
MULTIFILE
Het gebruik van plastic en plastic afval staan in de belangstelling op Terschelling. Plastic afval komt niet alleen uit zee, maar ook van gebruik op het eiland. Horeca en verblijfsaccommodaties op het eiland proberen daarom hun plasticgebruik terug te dringen en de transitie naar het toepassen van biologisch afbreekbaar plastic en circulair materialengebruik te maken. NHL Stenden, RUG Groningen, Van Hall en Friesland College ontwikkelen samen met de gemeente Terschelling de Victoria campus voor innovatieve projecten en onderwijs. Vooruitlopend hierop wordt in het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling reeds nu een innovatielab ingericht waar partners uit bedrijfsleven, overheid, onderwijs en maatschappelijke organisaties samen aan oplossingen voor vraagstukken op het eiland werken. Het vraagstuk rondom het thema circulaire plastics op Terschelling past goed in dit innovatielab. De onderzoeksvraag is hoe reductie, hergebruik en recycling van kunststoffen op Terschelling tot stand gebracht kunnen worden door middel van ketensamenwerking en systeem verandering om meer duurzaam te gaan opereren op het gebied van verpakkingen en kunststofgebruik, gezonde voeding en het tegengaan van voedselverspilling. Het lokale platform Plasticvrij Terschelling wordt in deze aanvraag vertegenwoordigd door 3 ondernemingen, namelijk Hostel Stayokay Terschelling, Hotel De Walvisvaarder en Vakantiepark Tjermelan. Daarnaast neemt een landelijke leverancier van horeca producten, Bidfood, als partij uit de waarde keten deel. Uit het netwerk van de verschillende deelnemende lectoraten van NHL Stenden, namelijk lectoraat Circular Plastics, Lectoraat Sustainability in Hospitality & Tourism en Lectoraat Open Innovatie en het netwerk gelieerd aan de Victoria Campus worden waar nodig partijen betrokken die relevant zijn voor de oplossingsrichtingen. Innovaties worden ontwikkeld op het gebied van duurzame alternatieven voor wegwerpplastics in de keuken en het verminderen van grote plastic verpakkingsafval door een gezamenlijk, lokaal systeem van hergebruik en recycling.
Overall gezien kan er gesproken worden van een succesvol evenement, met TeamNL voor het eerst in de geschiedenis van de MXoN als wereldkampioen. Ook Live Like a Pro kan gezien worden als een succes. Het programma heeft wellicht niet de omvang gehad die aanvankelijk gedacht was, de uitgevoerde deelprojecten hebben wel effect gehad en uit de reacties van de deelnemers kan worden afgeleid dat zij op zijn minst bewust(er) zijn geworden van de inhoudelijke thema’s. Live Like a Pro is deels gebaseerd op reeds bestaande projecten (Academy, Techniek is Teamsport en DC Fit) maar deze projecten werden wel anders uitgevoerd dan normaal en kregen het ‘sausje’ van de MXoN. Compleet nieuwe activiteiten, waarin partijen samen werken die dat nog niet eerder gedaan hebben, blijken toch veel doorlooptijd te kosten. Vroeg beginnen is essentieel. De uitvoering van Live Like a Pro is grotendeels goed verlopen (zie de succesfactoren) en heeft er toe geleid dat een lastig te bereiken doelgroep is gebruikt. Motorcross als sport en de MXoN als evenement zijn een geschikt middel geweest om de doelgroep te bereiken. Om bij de MBO-scholieren uiteindelijk ook gedragsverandering te realiseren, of het carrièreperspectief te verbeteren, is continuering van het programma noodzakelijk. Live Like a Pro heeft veel potentie om gecontinueerd te worden. De meeste stakeholders zijn enthousiast over het programma, en de rollen en taken in de uitvoering zijn per organisatie duidelijk geworden het afgelopen jaar. De stakeholders benadrukken echter ook dat aanvullende middelen nodig zijn. Middelen die in het kader van de MXoN wel aanwezig waren ontbreken na afloop van het evenement. Tevens wordt de connectie met een (race)evenement zeer relevant gevonden. Een onderzoek naar het maatschappelijke activatieprogramma van de Motocross of Nations.
Overall gezien kan er gesproken worden van een succesvol evenement, met TeamNL voor het eerst in de geschiedenis van de MXoN als wereldkampioen. Ook Live Like a Pro kan gezien worden als een succes. Het programma heeft wellicht niet de omvang gehad die aanvankelijk gedacht was, de uitgevoerde deelprojecten hebben wel effect gehad en uit de reacties van de deelnemers kan worden afgeleid dat zij op zijn minst bewust(er) zijn geworden van de inhoudelijke thema’s. Live Like a Pro is deels gebaseerd op reeds bestaande projecten (Academy, Techniek is Teamsport en DC Fit) maar deze projecten werden wel anders uitgevoerd dan normaal en kregen het ‘sausje’ van de MXoN. Compleet nieuwe activiteiten, waarin partijen samen werken die dat nog niet eerder gedaan hebben, blijken toch veel doorlooptijd te kosten. Vroeg beginnen is essentieel. De uitvoering van Live Like a Pro is grotendeels goed verlopen (zie de succesfactoren) en heeft er toe geleid dat een lastig te bereiken doelgroep is gebruikt. Motorcross als sport en de MXoN als evenement zijn een geschikt middel geweest om de doelgroep te bereiken. Om bij de MBO-scholieren uiteindelijk ook gedragsverandering te realiseren, of het carrièreperspectief te verbeteren, is continuering van het programma noodzakelijk. Live Like a Pro heeft veel potentie om gecontinueerd te worden. De meeste stakeholders zijn enthousiast over het programma, en de rollen en taken in de uitvoering zijn per organisatie duidelijk geworden het afgelopen jaar. De stakeholders benadrukken echter ook dat aanvullende middelen nodig zijn. Middelen die in het kader van de MXoN wel aanwezig waren ontbreken na afloop van het evenement. Tevens wordt de connectie met een (race)evenement zeer relevant gevonden. Een onderzoek naar de economische, maatschappelijke en organisatorische waarde van het WK Motocross welke plaatsvond in september 2019 op het TT Circuit te assen