This report analysis the geography of the tech sector in Amsterdam, with a focus on scaleups. After a literature review, it contains a quantitative analysis, showing and mapping the spatial clustering of various types of tech companies cluster in the Amsterdam region. Then, based on interviews, we analyse the growth dynamics, location preferences and geographical dynamics of tech scale-ups. Also, we identify which push and pull factors affect Amsterdam based tech scale-up companies in their locational decision making, on the neighborhood and building level.
DOCUMENT
In deze aflevering gaan we in gesprek met Antien Zuidberg. Antien is van oorsprong een levensmiddelen technoloog. Begonnen als product onderzoeker en productontwikkelaar bij o.a. FrieslandCampina. Nu al ruim 17 jaar bij de HAS Green Academy als Lector Design Methoden in Food, waar ze haar creativiteit en nieuwsgierigheid kan inzetten voor research in design.Antien heeft een grote liefde voor methodologieën. Een mooie link met onze host Theo, want HAS en Bamboo Brands hebben afgelopen jaar samen het Consumer Behaviour Lab gelanceerd.In de podcast vertellen ze jullie daar graag meer over deze mooie samenwerking. Zo hebben we het over het helpen van de ondernemers van de toekomst, belang van goed onderzoek, contextueel onderzoek, de intention behaviour gap, wat het levert of vooral kost als je geen onderzoek doet, en nog veel meer…
LINK
Ondernemerschap is een krachtige manier om maatschappelijke opgaven aan te pakken en brede welvaart in de regio te stimuleren. Als Brabantse kennisinstellingen werken we samen met Provincie Noord-Brabant aan kennisontwikkeling over ondernemen met een positieve maatschappelijke impact. We doen dit middels de volgende projecten:1. Brabant Impact Class - Wie zijn de impact ondernemers in Brabant en waar lopen zij tegenaan? In dit project brengen we zoveel mogelijk ondernemingen in beeld die bijdragen aan impact. We vragen hen naar de kansen die ze zien en de belemmeringen die zij ervaren. We koppelen hun vragen aan studenten en docenten. Zij ondersteunen deze ondernemers op hun beurt weer in allerlei vakken en projecten – en dat draagt weer bij aan ons inzicht in impact ondernemen.2. Case Based Learning - We laten aansprekende voorbeelden van Brabantse impact ondernemers te laten zien in het onderwijs. Van deze voorbeelden van onze alumni worden cases ontwikkeld die vervolgens een plek krijgen in verschillende onderwijsprogramma’s. Zo vergroten wij de ondernemersdrive bij studenten en mogelijk ook het aantal studentondernemers.3. Businessmodel Ontwikkeling met Impact - Welke ondernemingen in Noord-Brabant zijn succesvol in het creëren van impact? Wat doen zij en wat kunnen anderen ervan leren? En tegen welke belemmeringen lopen zij aan? Dit project maakt succes- en faalfactoren inzichtelijk en deelbaar.4. Geld met Impact: Wie laat startups duurzaam groeien? - De startende en groeiende impact ondernemers en investeerders met ESG-drijfveren lijken elkaar niet goed te vinden. Dit project richt zich op het onderzoeken van de financiële kant van het ecosysteem. Hoe zijn investeringen van private en publieke partijen in startups, scale-ups en sociale ondernemingen een stimulans voor ondernemerschap met maatschappelijke impact en brede welvaart?5. Kennisecosysteem - We willen de kennis over impact ondernemen zoveel mogelijk van waarde laten zijn in Brabant. Dit doen we door ontmoetingen te organiseren voor impact ondernemers, studenten ondernemers, docenten ondernemerschap en begeleiders en coaches. Ook delen we de inzichten van het onderzoek.Deze ‘nieuwe’ kennis zetten we om in werkbare principes voor ondernemers (in spé). Dit doen we in samenwerking met impact ondernemers in de regio en aanbieders van ondersteuning. Zo werken we samen toe naar het inzetten van hoogwaardige Brabantse kennis voor de maatschappij van morgen.