This report analysis the geography of the tech sector in Amsterdam, with a focus on scaleups. After a literature review, it contains a quantitative analysis, showing and mapping the spatial clustering of various types of tech companies cluster in the Amsterdam region. Then, based on interviews, we analyse the growth dynamics, location preferences and geographical dynamics of tech scale-ups. Also, we identify which push and pull factors affect Amsterdam based tech scale-up companies in their locational decision making, on the neighborhood and building level.
DOCUMENT
In deze aflevering gaan we in gesprek met Antien Zuidberg. Antien is van oorsprong een levensmiddelen technoloog. Begonnen als product onderzoeker en productontwikkelaar bij o.a. FrieslandCampina. Nu al ruim 17 jaar bij de HAS Green Academy als Lector Design Methoden in Food, waar ze haar creativiteit en nieuwsgierigheid kan inzetten voor research in design.Antien heeft een grote liefde voor methodologieën. Een mooie link met onze host Theo, want HAS en Bamboo Brands hebben afgelopen jaar samen het Consumer Behaviour Lab gelanceerd.In de podcast vertellen ze jullie daar graag meer over deze mooie samenwerking. Zo hebben we het over het helpen van de ondernemers van de toekomst, belang van goed onderzoek, contextueel onderzoek, de intention behaviour gap, wat het levert of vooral kost als je geen onderzoek doet, en nog veel meer…
LINK
Deze podcast-aflevering van 'Hart voor Groen'staat in het teken van verschillende onderzoeksprojecten die HAS green academy samen met Bamboo Brands uitvoert binnen het Consumer Behaviour Lab. Dit lab heeft als doel start-ups en scale-ups te helpen succesvolle innovaties te realiseren op basis van écht consumentengedrag. Want 80% van de innovaties zijn binnen een jaar alweer uit het winkelschap verdwenen. Betrouwbaar consumentenonderzoek op locatie is één van de oplossingen om dit te veranderen. Aan tafel zitten lector Antien Zuidberg van HAS green academy en Theo Toering, oprichter en directeur van Bamboo Brands.
LINK
Amsterdam heeft verschillende campussen en innovatiegebieden. Van oudsher zijn dit vooral plekken voor kennisinstellingen, maar de laatste jaren zijn ze meer divers geworden. Veel campussen richten zich nu ook expliciet op bedrijven, vooral kennisintensieve startups en scale-ups. Ze profileren zich als aantrekkelijke vestigingsplaatsen waar bedrijven samenwerkingen kunnen aangaan met onderzoek en onderwijs, en/of gebruik kunnen maken van specialistische faciliteiten die op de campus aanwezig zijn. Dit rapport bevat een eerste verkenning van de huidige situatie met betrekking tot het vestigen van bedrijven op de grotere campussen/innovatiedistricten in Amsterdam. Wat gebeurt er momenteel op de campussen om bedrijven aan te trekken, te huisvesten, en te binden aan de campus? Welke locatieprofielen ontwikkelen zich?
DOCUMENT
Het tekort aan handjes in de accountancy neemt toe. Tegelijk groeit de maatschappelijk druk om bedrijven zo goed mogelijk te controleren, om te zorgen dat ze financieel, fiscaal en qua duurzaamheid in de pas blijven lopen met de (toenemende) regelgeving. Gelukkig komt er steeds meer technologie voorhanden die de accountant kan helpen bij het controleren van de boeken, schetst Eric Mantelaers, hoofd Bureau Vaktechniek, RSM Accountants. Medio juni is hij aan de Open Universiteit gepromoveerd op zijn proefschrift ‘An evaluation of technologies to improve auditing’.
LINK
Een whitepaper over de rol van banken kan verschillende doelen hebben. Met dit paper willen we oplossingen bieden voor uitdagingen in het bankwezen. We willen helpen om de kennis, geloofwaardigheid en innovatie binnen het bankwezen te vergroten zodat het kan bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Dit whitepaper is een werkdocument waarmee we een eerste stap willen zetten.
DOCUMENT
Dit rapport beschrijft de actuele onderzoeksvisie van het Marian van Os Centrum voor Ondernemerschap van de Hanzehogeschool Groningen (als uitwerking van de Road Map van datzelfde centrum) als input voor de visitatie van het MvOvO in mei 2018
DOCUMENT
1e en 2e alinea column: Een beetje analyse over hoe ik denk dat het verder gaat in bedrijfsleven en politiek. Met accent op de interne logica van de ontwikkeling zodat je mijn redenering kan zien, eventueel overnemen en voorbereid bent op the next move. Om dit extra toe toelichten heb ik een figuur toegevoegd. Maatschappelijk, in de business en in de politiek zijn twee grote bewegingen aan de gang. Een van ‘top down’ naar ‘bottom up’ dingen regelen. En de ander, van aanbodsturing naar vraagsturing. Van schedule push naar reality pull. Het concept van één jaarlijks Business plan, met innovatieparagraaf, waarin je vastlegt welke leuke dingen je allemaal van plan in je business is typisch een aanpak links boven in het figuur. Daar ga je gaat uit van maakbaarheid en dingen doen vόόr de klant in plaats van met de klant. Rechtsonder heet co-creëren, community-based samen leuke dingen doen. Traditionele marketing, linksboven in de plaat, verdampt in hoog tempo ten gunste van slimme sales. Branding wordt steeds belangrijker want ‘wie niet gezien is is weg’. The rest of it is sales: iedereen wordt verkoper.
LINK